Forum - Golf 7 (13-19) - Temperatur på motoroljan

sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg
Fre 23 jan 2015 19:26 Svara med citat
Vilken temperatur ska oljan ha när motorn är riktigt varm jag har ca 102 grader är det normalt och hur varm kan oljan bli innan motorn tar skada kylvätsketemperaturen har aldrig varit över 90 grader har 1,2 tsi motor
Pops
Ingen VW Ort: Malmö
Fre 23 jan 2015 21:01 Svara med citat
Hej! Spontant låter 102 grader ngt högt, 75-90 grader brukar min ligga på men det är en tsi 140. Ring ÅF och kolla för säkerhets skull.

Volvo V60 ultimate 2023
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Fre 23 jan 2015 21:53 Svara med citat
Jag skäms lite över att erkänna detta men jag har ingen koll på vad oljans temperatur brukar ligga på i Golfen.

Men jag har haft två stycken Skoda Octavia RS på raken. Bägge bensin med 200 hk. Oljetemperaturen i dessa bilar har varierat från 80-85 grader en kall vinterdag på landsväg upp till 110-115 grader på motorväg en varm sommardag. Kylarvätskans temperatur har alltid legat stabilt på 90 grader.

Så jag kan hålla med om att 102 grader låter något högt för att vara vintertid, men absolut inte en onormal eller skadlig temperatur.
Frisk
Golf 7 Gti Ort: Södertälje
Fre 23 jan 2015 23:21 Svara med citat
Jag brukar ligga på 100 till 110 bruks varm bil.
Aktiv körning på bana 120 till 130.
Honken
Golf 7 TSI140 GT R-line-15 Ort: Göteborg
Fre 23 jan 2015 23:30 Svara med citat
Att visa oljetemperaturen i instrumenten tillför i de flesta fall bara ett orosmoment. Eftersom de flesta brukare inte har en susning om vad som är bra/dåligt/lagom/normalt/skadligt så uppstår frågor som i denna tråden. Jag anser att biltillverkare borde nöja sig med att sätta larmgränser på oljetemperaturen som varnar föraren (vilket givetvis alltid finns). Dina 102 grader är alldeles utmärkt.

Tycka vad man vill om Bosse Bildoktorn men han skriver bra och informativa artiklar "En oljetemp på 130 grader kräver alltså ingen panikåtgärd men är knappast idealisk. Både oljan och själva motorn mår bäst vid en oljetemp runt 100 grader. Vid högre temperaturer accelerar oljans oxidationsprocess.

För låg temperatur (under 95 grader) är inte heller bra eftersom oljan ska plocka upp motorns kondensvatten samt bränsle, vatten och annat som blåser förbi kolvarna. De föroreningarna ska sedan dunsta bort från oljan och då krävs det en temperatur över 95 grader.

En kall olja är också en trög olja vilket ger lägre effekt och högre bränsleförbrukning.

Frågan om vilken oljetemperatur som är normal beror på vilken bil det gäller. Om vi tar en gammal Porsche 911 från början på sjuttiotalet som exempel (där oljan har stor del i kylningen av motorn) så sätter Porsche själva maxgränsen vid 130 grader medan vattenkylda motorer brukar ha en maxgräns på 150 grader"

Läs gärna hela artikeln på http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article10677470.ab
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 24 jan 2015 17:43 Svara med citat
Honken skrev:
Att visa oljetemperaturen i instrumenten tillför i de flesta fall bara ett orosmoment. Eftersom de flesta brukare inte har en susning om vad som är bra/dåligt/lagom/normalt/skadligt så uppstår frågor som i denna tråden. Jag anser att biltillverkare borde nöja sig med att sätta larmgränser på oljetemperaturen som varnar föraren (vilket givetvis alltid finns). Dina 102 grader är alldeles utmärkt.

Tycka vad man vill om Bosse Bildoktorn men han skriver bra och informativa artiklar "En oljetemp på 130 grader kräver alltså ingen panikåtgärd men är knappast idealisk. Både oljan och själva motorn mår bäst vid en oljetemp runt 100 grader. Vid högre temperaturer accelerar oljans oxidationsprocess.

För låg temperatur (under 95 grader) är inte heller bra eftersom oljan ska plocka upp motorns kondensvatten samt bränsle, vatten och annat som blåser förbi kolvarna. De föroreningarna ska sedan dunsta bort från oljan och då krävs det en temperatur över 95 grader.

En kall olja är också en trög olja vilket ger lägre effekt och högre bränsleförbrukning.

Frågan om vilken oljetemperatur som är normal beror på vilken bil det gäller. Om vi tar en gammal Porsche 911 från början på sjuttiotalet som exempel (där oljan har stor del i kylningen av motorn) så sätter Porsche själva maxgränsen vid 130 grader medan vattenkylda motorer brukar ha en maxgräns på 150 grader"

Läs gärna hela artikeln på http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article10677470.ab

Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste detta: Flera biltillverkare funderar på att ta bort kylvätskemätaren och bara ha en varningslampa pga av att många bilägare är oroliga över att tempen är fel.
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Sön 25 jan 2015 9:14 Svara med citat
candyweiss skrev:
Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste detta: Flera biltillverkare funderar på att ta bort kylvätskemätaren och bara ha en varningslampa pga av att många bilägare är oroliga över att tempen är fel.

VW har testat detta bl.a. på transportern, men tempmätaren är tillbaka igen!
benkar
Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm
Sön 06 nov 2016 19:16 Svara med citat
Oljetemperaturen är väl relativt ointressant, men när jag tänkte kolla hur mycket min Defa motor/olje-värmare lyckats höja oljetemperaturen så blev jag förvånad, oljetemperatur under 50 grader visas inte, syns bara - - när det är under 50 grader.

Någon tråd här på forumet beskriver att man kan kolla att motor/olje-värmaren fungerar genom att kolla olje-temp, brukar tydligen landa på runt 35-40 grader.

Men tji... undrar varför man valt att visa - - när det är under 50 grader (?)

Har en Golf SC 1.2 TSI -16/17

/B
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Sön 06 nov 2016 20:48 Svara med citat
Är det så himla mycket bättre med temperaturen för kylvätskan då? Jag har fått reda på att bilen visar 90 grader så länge som kylvätskan ligger inom området för normal drifttemperatur, vilket för Golf 4 till exempel är mellan 76 och 108 grader.

Tydligen så införde alla biltillverkarna det här systemet någon gång på 90 talet för att inte oroa kunderna i onödan. Så kyltempmätaren i en modern bil säger egentligen inte ett dugg om hur varm motorn är.