Forum - Golf 2 (83-91) - Oljetrycksvarningslampa - hur koppla?

Golfbjörnen
Golf 2 GTI 16v -87 Ort: Stockholm
Tis 28 jun 2011 13:36 Svara med citat
Hej,

Bakpå toppen (GTI 16v KR 87'a) sitter givaren för signalen av dåligt oljetryck, har jag rätt?

Jag tycker dioden i instrumenthuset är rätt liten, och med liten sportratt och mina labbar till händer är det sjukt lätt att missa nån ev. varning. Jag vill ha ett ev. oljetrycksfall informerat till mig omedelbart, och vill därför förstärka med en röd lampa som är lite större och sitter i blickfånget.

Lampa finns nu. Hur rekommenderar ni att jag kopplar in den?

Tips tack!
Golfgalningen
Golf 2 Ort: Härnösand
Tis 28 jun 2011 13:41 Svara med citat
Lättast borde vara att ta ut den befintliga lampan sedan skarva på den nya? och göra de så snyggt man bara kan

Lycka till!

Jag säljer en hel ner monterad Blå Bora för jag fick pys-punka fram och hittar inte hålet ^^
Golfbjörnen
Tis 28 jun 2011 15:27 Svara med citat
Mja, vill ogärna ta ur hela instrumenthuset för att parallellkoppla en lampa på en annan.

Jag menar, givaren, och en sladd (som man får anta går till existerande lampa) sitter ju där på toppens baksida, skulle man inte kunna skarva på samma givare? Funkar det så att om trycket sjunker så jordar givaren? Och därmed sluts kretsen och lampan lyser - givet att den får matning 12v från... ja varifrån som helst egentligen.

Der Bär mit Das Auto
Golfgalningen
Golf 2 Ort: Härnösand
Tis 28 jun 2011 15:28 Svara med citat
Ja du, de där är jag osäker på så jag törs inte ut tala mig något.

Vänta och se om någon kan svara på detta!

Jag säljer en hel ner monterad Blå Bora för jag fick pys-punka fram och hittar inte hålet ^^
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 28 jun 2011 16:14 Svara med citat
Varför ljussignal, när du kan behålla lampan i panelen och sedan koppla in kraftigare ljudsummer?
Golfbjörnen
Tis 28 jun 2011 16:31 Svara med citat
MiWi skrev:
Varför ljussignal, när du kan behålla lampan i panelen och sedan koppla in kraftigare ljudsummer?

Ja, jodå, jag har jag övervägt även detta. Men mitt val faller på större/tydligare ljussignal.

Inkopplingsfrågan är den samma oavsett om det är lampa eller summer. Har du tips på hur man lämpligen gör, förutom att parallellkoppla in på existerande LED i panelen, som jag ju vill slippa riva ur helst?

/Gb.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tis 28 jun 2011 16:41 Svara med citat
Det ska finna en summer som ljuder

lossa på ledningen till den oljetryckskontakt som finns på oljefilerhållaren, starta motorn och håll den på minst 2000rpm i minst 5 sekunder så ska den börja ljuda

detta system finns på >99% på alla VW golf från 1983 och uppåt tom mk4:an
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 28 jun 2011 16:49 Svara med citat
Golfbjörnen skrev:
Ja, jodå, jag har jag övervägt även detta. Men mitt val faller på större/tydligare ljussignal.

Inkopplingsfrågan är den samma oavsett om det är lampa eller summer. Har du tips på hur man lämpligen gör, förutom att parallellkoppla in på existerande LED i panelen, som jag ju vill slippa riva ur helst?

/Gb.

Så som a128 skriver, är det som jag menar med ljudsummern då samma signal går dit. Då slipper du riva isär din panel.

a128 skrev:
Det ska finna en summer som ljuder

lossa på ledningen till den oljetryckskontakt som finns på oljefilerhållaren, starta motorn och håll den på minst 2000rpm i minst 5 sekunder så ska den börja ljuda

detta system finns på >99% på alla VW golf från 1983 och uppåt tom mk4:an
[/b]
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tis 28 jun 2011 17:06 Svara med citat
Självaste ljudsummer är inte kopplad till någon oljetryckskontakt direkt

det sitter en liten elektronikpryl just för oljetrycksövervakningen som 2 st oljetryckkontakter är kopplad till

1st oljtertryckkontakt på topplocket som bryter vid över ca >0,3 bars oljetryck, annars blickar dioden för oljetrycket

1st oljtetryckkontakt nära oljefiler/oljepump som sluter vid ca 1,4-1,8 bars oljtetryck annars blickar dioden för oljetrycket samt en summer ljuder vid >2000RPM+>5sek denna är i detta läge även under 2000RPM tills den sluter igen

kopplar man något till ovan nämda oljetryckskontakt så lyser eller ljuder den så länge oljetrycket är ok

man kan ju koppla en grön lysdiod till denna kontakt och + 12volt för att få beskräftelse att det är ok så länge den lyser

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Golfbjörnen
Tis 28 jun 2011 17:06 Svara med citat
Aha! Då kan jag ju tjuva mig in på den kabeln med en kabel till en lampa?!

Min maskin är rejält trimmad och har ett 2.5 tumssystem så det bullrar rejält under färd, så jag skulle nog inte höra en summer kanske, därför är det bra om jag kan få till en lampa. Eller ja... visst, en större/bättre summer.

Finns ju risk att ordinarie summer kopplats bort i fyllan och villan under alla år, elsystemet ser rätt så råttigt ut...

Så gärna en lampa som sagt.

/Gb.

Der Bär mit Das Auto