Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Tis 18 dec 2012 23:02 |
|
I dag på vägen till jobbet låg ja bakom en bil i ca 20 minuter. Vid en bussficka svängde bilen av en aning å bromsade in. Ja antog att den ville släppa förbi mej å blinkade samt gjorde mej redo för en omkörning. Precis när ja börja accelerera gjorde den en vänstersväng utan att blinka, vilket resulterade i att ja for in i dennes förardörr med höger näbben på min bil. (precis i hörnet av främre kofångare).
Givetvis kommer ja få stå för kalaset. Dock inte hela då mitt försäkringsbolag berättade att eftersom detta var en vänstersväng till en in/utfart till ett hus som låg vid vägen. Va tydligen annorlunda då.
Då till min egentliga fråga. Hur pass skadad kan bilen ha blivit framtill ? Ja tänker på att de sitter ju en rambalk (som går att byta ut). Men sen då? Smällen blev ju inte direkt "frampå" utan precis i stötfångarens hörn. Hastighet ca 30km/h. Skärmen fick sej en liten buckla samt kröktes lite grann. Största smällen blev i kofångaren.
Strålkastarglaset gick naturligtvis sönder, va precis å köpte en ny på Biltema. Dock fick ja inte dit den mer än hjälpligt då skärmen krökts inåt mot strålkastarutrymmet.
Å allt börja i morse med att sambon ställt tomatpuré jäkligt tokigt i kylskåpet så när ja tog ut smöret fick ja en halv liter tomatpuré på brallorna (20 minuter innan ja skulle iväg till jobbet). I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
loeven
Golf 3 -93 Harlequin Ort: Stockholm |
| Ons 19 dec 2012 7:59 |
|
Tråkig!
var själv med om en lite krock här om månaden då en gubbe körde rätt ut i en korsning
vad har du för försäkring trafik hel eller halv?
din försäkring kankse täcker både dina och den andras skador?
du står ju för självrisken men det andra borde väl ändå försökringsbolaget stå för?
|
|
Petta
| Ons 19 dec 2012 8:39 |
|
Har bara halv å grämer mej nåt så förbannat. Ville ha hel när ja köpte denna, men tanten på Länsförsäkringar avrådde mej "Kan du köpa en ny Golf 3 imorgon?" javisst svara ja... Med dagens situation kan ja inte de. Tror knappast de finns en Golf 3 på blocket likt min med 12000 mil (en 93:a), i princip helt rostfri (den lilla rost som fanns har rost lagats på verkstad). Hela bakvagnen är renoverad med nya bussningar etc av VAG (de kosta i princip va bilen kosta 12500:-)
Listan kan göras lång: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=25670
De är bara att bryta ihop å komma igen. De mesta går ju att byta ut (förhoppningsvis).
Va ju mitt fel, trots att hon svängde av till höger lite grann (som att hon ville släppa förbi mej) sen vänstersvängde utan att blinka. Hennes 84 åriga mormor stod tydligen 50 meter bort å såg att hon blinka (säger hon). Så de är nog rätt kört tyvärr... I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 19 dec 2012 19:53 |
|
Lägg upp en bild på skadan men nu utan att ha sett bilen så skärm kofångare lykta ev krockbalk o har du otur innerfronten men är rätt mycke döutrymme i hören så ja tror på de tre första Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
Per N
Golf 3 1,8-95(AAM) Ort: Växjö |
| Tor 20 dec 2012 8:14 |
|
Nja svaret på vem som är vållande är inte solklart. Vet fall där den vänstersvängande åkt på allt ansvar vid krock med omkörande bil.
Skriv en utförlig skadeanmälan och skicka in till era respektive försäkringsbolag. Men detta har ni väl redan gjort vid vägkanten.
Är det så att det är motpartens fel så får du ersättning även om du bara har trafik.
Rent krasst är det så att knappt något lagas på gamla bilar utan de löses in till "marknadspris". Att ha koll på alla reparationsutgifter med kvitto kan hjälpa till högre värderingssumma.
I vissa fall kan man köpa tillbaka bilen av försäkringsbolaget. Ibland om det inte rör sig om större saker och man har kontakt med billig verkstad eller fixar själv kan det kan det vara ekonomiskt lönt. Men inga reparationer i kaross blir lika bra som bilen var från fabrik.
Hoppas att det löser sig.
Diskutera aldrig vem som är vållande på olycksplatsen. Det sköter försäkringsbolagen och ev polisen. Det är en tjänst som du redan betalat för. Det bidrar enbart sämre stämning och i vissa fall tom till sjukhusbesök och domstolsförhandlingar om du har extra otur och stöter på fel klientel.
|
|
Petta
| Tor 20 dec 2012 8:34 |
|
| darkien skrev: | | Lägg upp en bild på skadan men nu utan att ha sett bilen så skärm kofångare lykta ev krockbalk o har du otur innerfronten men är rätt mycke döutrymme i hören så ja tror på de tre första |
Ska ta en bild i kväll å lägga upp!
| Per N skrev: | Nja svaret på vem som är vållande är inte solklart. Vet fall där den vänstersvängande åkt på allt ansvar vid krock med omkörande bil.
Skriv en utförlig skadeanmälan och skicka in till era respektive försäkringsbolag. Men detta har ni väl redan gjort vid vägkanten.
Är det så att det är motpartens fel så får du ersättning även om du bara har trafik.
Rent krasst är det så att knappt något lagas på gamla bilar utan de löses in till "marknadspris". Att ha koll på alla reparationsutgifter med kvitto kan hjälpa till högre värderingssumma.
I vissa fall kan man köpa tillbaka bilen av försäkringsbolaget. Ibland om det inte rör sig om större saker och man har kontakt med billig verkstad eller fixar själv kan det kan det vara ekonomiskt lönt. Men inga reparationer i kaross blir lika bra som bilen var från fabrik.
Hoppas att det löser sig.
Diskutera aldrig vem som är vållande på olycksplatsen. Det sköter försäkringsbolagen och ev polisen. Det är en tjänst som du redan betalat för. Det bidrar enbart sämre stämning och i vissa fall tom till sjukhusbesök och domstolsförhandlingar om du har extra otur och stöter på fel klientel. |
Nej skaderapport blev inte ifyllt vid vägkanten tyvärr, då ingen av oss hade en sådan. Dock fotografera ja hennes synliga skador samt olycksplatsen. Jobbar eftermiddag denna vecka så de är ont om tid. Ville redogöra så klart som möjligt, istället för att komma på saker efteråt.
Dokumentation om bilen finns i en byggblogg i forumet. Även SAMTLIGA reparationskostnader samt all dokumentation som rör biolen finns i en pärm. (till 99% är allt gjort på märkesverkstad VAG).
Sist men inte minst. Diskutera, ja vet ja gjorde lite fel där. Men ja va så chockad. De förstas ja gjorde va att slita upp min dörr å vråla "DU MÅSTE JU FÖR FAN BLINKA OM DU SKA SVÄNGA". hon visste inte om hon blinkat eller inte. ja vet inte sa hon. Ahja som du säger tänker inte slösa onödigt krut, de får försäkringsbolaget avgöra.
Har kapital till att återställa bilen (nästan iallafall, med lite hjälp med delar från forumet ) I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Petta
|
darkien
| Tor 20 dec 2012 21:39 |
|
Först o främst så enligt din ritning så vitt jag kan se bör bolagen anse hon är vållande då hon håller in på vägren/bussficka innan vänstersväng vilket normalt sett påvisar avsikt att stanna o vänta fri väg innan vänstersväng
sen ang dina skador så vad ja kan se har du korrekta glipor mellan dörr o skärm samt skärm o huv då där har inget gett sig skärmen verkar inte heller ha skarpa veck så en duktig plåtslagare av gamla skolan lär kunna buckla ut skärmen på plats o få bättre resultat än tex en piratskärm o slipper jävlas med taskig passform... kofångaren verkar ha klarat sig förvånansvärt bra men den är ju inte svår att byta själv sitter med sju eller åtta skruv plus 4 plugg som håller innerskärmarna övrigt så har ja svårt o tänka mej andra skador Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
Petta
| Tor 20 dec 2012 22:24 |
|
| darkien skrev: | Först o främst så enligt din ritning så vitt jag kan se bör bolagen anse hon är vållande då hon håller in på vägren/bussficka innan vänstersväng vilket normalt sett påvisar avsikt att stanna o vänta fri väg innan vänstersväng
sen ang dina skador så vad ja kan se har du korrekta glipor mellan dörr o skärm samt skärm o huv då där har inget gett sig skärmen verkar inte heller ha skarpa veck så en duktig plåtslagare av gamla skolan lär kunna buckla ut skärmen på plats o få bättre resultat än tex en piratskärm o slipper jävlas med taskig passform... kofångaren verkar ha klarat sig förvånansvärt bra men den är ju inte svår att byta själv sitter med sju eller åtta skruv plus 4 plugg som håller innerskärmarna övrigt så har ja svårt o tänka mej andra skador |
Tack för support! Dock har den andra bilföraren ett ess i sin rockärm gentemot mej. Hennes 84 åriga mormor stod tydligen 50 meter upp i huset å såg att hon blinka. (sa hon, men ja som sat bara nåra meter ifrån såg att hon inte blinka). Givetvis kommer hon skriva att hon blinka samt att hennes vittne såg samma sak - case closed! (visserligen skulle ingen normal körkortstagare försöka köra om en bil som blinkar för vänstersväng på vänster sida.
Angående skärmen så skulle denna bytas inom en snar framtid, då rosten har börjat sitt intåg på de klassiska stället. Dock lyckades ja bromsa de, men hur de ser ut idag vet ja inte förrens ja tar bort stänkskyddet. Att pirat skärmar har kass passform vet ja redan. Hade tänkt köpa en rostfri originalskärm från laga eller bildelsbasen.
Skärmen ser värre ut i verkligheten (vid strålkastaren) än va bilderna visar. Även "stötfångar beklädnaden" som de så vackert heter har knäckts på flera ställen, samt främre rambalken verkar ha fått sej en törn då blinkersen inte passar i hålet inte heller reflexen (som hör och häpna klara sej helt utan skador.
Bakre hjulhuset är den "stora" grejen. Bilen har blivit rostlagad av förra ägaren. Spacklet vid den rotslagningen sprack, då ja på nåt sätt studsa åt sidan på dennes bil vid kollisionen. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
darkien
|
Petta
|
Petta
| Lör 22 dec 2012 14:20 |
|
Tycker ja fick till de skapligt. Den enblemlösa grillen for sönder i två delar när ja tog bort den en andra gång. Så de fick bli en reserv rådjurskrockad original grill istället.
Fick ut plåtskadorna vid strålkastaren så pass att strålkastaren föll på plats i rätt läge. Så 3 av 4 skruvar kunde användas (den vänstra övre är plasten knäckt å trasig vid).
Ska byta vänster blinkers med till orange, mest för att dölja så mycket som möjligt, å göra de mer enhetligt.
Tror de får funka så där till försäkringsbolaget sagts sitt innan ja börjar samla delar å skruva isär mer (kofångaren).
I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
darkien
|
Petta
| Tis 08 jan 2013 16:24 |
|
Fan va underbart de är att få rätt
I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tis 08 jan 2013 16:43 |
|
Under alla omstädigheter så kommer den ebjudna ersättningen att vara under fordonets marknadsvärde samt att dom vill lösa in bilen, stå så fall på er så ni få vettiget betalt för den och även behålla den
ovanstående förutsätter att den inte repareras
men det är bara att åka till en verkstad så fort det blir klartecken och låta det hela rulla på En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Petta
| Tis 08 jan 2013 16:53 |
|
Har en hel pärm med kvitton (90% av dem är från VAG alltså märkesverkstad) Den senaste räkningen från dom var på 12400:-
Har tittat på blocket va en Golf 3 med 12000 mil på mätaren står i, å inte en är under 25 000:- Så du kan lita på att ja kommer kriga om de skulle bli så
Reparationskostnaderna i sej lär inte bli så höga. de är mest lackering som kommer dra iväg.
Känns bara så jävla skönt att ha svart på vitt att jag inte gjorde fel I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
darkien
|
sebastu
Golf 3 1.8 -92 Ort: Stockholm |
|
Vadsadusadu
Golf 3 1.8i -93 Ort: Göteborg |
| Ons 09 jan 2013 16:15 |
|
Gött att det löste sig med utredningen.
När det kommer till ersättning och bedömning av marknadsvärde på bilen ska du nog inte hoppas på för mycket.
Jag har en erfarenhet att skick på bilen och tidigare reparationskostnader väger ganska lite. För hur man än vrider och vänder på det är det en gammal bil och många Golf 3 säljs billigt dessa dagar.
I alla fall, jag hoppas du blir nöjd förstås. Golf 3 1.8 (89hk) -93 (Motor: ABS)
|
|
Petta
| Ons 09 jan 2013 16:20 |
|
Haha Darkien
Skadorna i sej är ju ganska lätt fixade. Ny höger skärm, ny grill, ny stötfångare, ny stötfångarförstärkning.
Ny strålkastare har jag ju redan fixat (från Biltema men de va lite panik )
De är väl mest lackerings jobb. Förra ägaren hade fått höger bakre hjulhus rostlagat å fixat (på verkstad). Spacklet har knäckts, så ja gissar på (eller snarare hoppas på) att de slipar ner å fixar till de igen, istället för att bara spackla upp å lacka över.
Bilen i sej är ju helt körbar, samt allt funkar (blinkers, reflex). Så egentligen har ja ju inte så bråttom.
| Vadsadusadu skrev: | Gött att det löste sig med utredningen.
När det kommer till ersättning och bedömning av marknadsvärde på bilen ska du nog inte hoppas på för mycket.
Jag har en erfarenhet att skick på bilen och tidigare reparationskostnader väger ganska lite. För hur man än vrider och vänder på det är det en gammal bil och många Golf 3 säljs billigt dessa dagar.
I alla fall, jag hoppas du blir nöjd förstås. |
Vid en eventuell inlösning förväntar ja mej inga jätte summor. Ja gav 16 000:- för bilen för 2 år sen. Den hade då gått 9400mil. I dag har den rullat 12200 mil. Men runt 15 000:- är ja nöjd, annars får ja kriga lite Har ingen lust att köpa en ny häck för runt 7000:- å betala allt nödvändigt dyrt igen. Allt är gjort på verkstad (VAG). Bakvagnsbussningar, nya bromsar fram samt lastkännarventil gick tex på 12400:- för ett par månader sen.
Får väl toppa med min "byggblogg" från forumet http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=25670 I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Petta
| Ons 09 jan 2013 21:17 |
|
Gjorde en liten snabb värdering på Teknikens värld:
Blir nog billigare för dom att laga bilen I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Vadsadusadu
Golf 3 1.8i -93 Ort: Göteborg |
| Fre 11 jan 2013 18:21 |
|
Ja, och roligare för dig som slipper byta bil med allt vad det innebär. Golf 3 1.8 (89hk) -93 (Motor: ABS)
|
|
Petta
| Fre 11 jan 2013 19:37 |
|
| Vadsadusadu skrev: | | Ja, och roligare för dig som slipper byta bil med allt vad det innebär. |
Jadu, ja kolla lite blocket i Östergötland. De börjar med en skock reservdelsbilar, sen nästa är en 95:a med 29500 mil på mätaren den ska besiktas i mars i år. Står att de är en del rost. Pris: 8000:-
Näst på tur är an skit ful stylad 2,0 -97:a med 30 000mil på mätaren. Med två besiktnings 2or. 14 000:- ska han ha för den.
Sen vidare då en 4 dörrars (vill ja inte ha) -96:a med 18500 mil på mätaren. Tydligen 115 hästars motor. Men ingen GTI.
Sist då. Där har vi en 1,6 liters -96:a Import alltså. 25 200 Mil å ett pris på: 22 500:-
Aldrig att jag åker halva sverige för att köpa en bil. De var inte mitt fel att min bil blev skrot. Jag hade egentligen inga direkta planer på att byta bil. Jag har lagt ner massor i denna bil, men inte på onödigt. Har bytt ut delar som slitits ut. För å hålla den i perfekt skick. De "mekaniska" har alltid gått i första rummet. Lullull i andra hand.
Ska dom lösa in min ska jag ha en likvärdig. De ska inte räcka med "årtalet är ju desamma". Den ska va i samma skick. Besiktad utan nåra som helst anmärkningar. Karossen ska va rostfri (visst ja har börjar fått lite rost i vänster skärmkant, men de va tänkt att åtgärdas under sommaren). Bilen är förövrigt rostlagad samt lackerad på verkstad av förra ägaren för ca 2 år sen).
Som sagt, de var inte mitt fel att de blev som de blev med min bil.
Kolla även kvarndammen (satte miltalet högre än va de är idag då jag inte har en aning va de går efter. Ja menar ja måste ju använda bilen. Eller de kanske går efter Vägverkets miltal. Tycker dock att de är lite fel då de kan vänta hur länge som helst medan mina låga mil blir högre... (sätter man 12300 mil blir värderingspriset betydligt högre som första bilden visar).
|
|
Petta
| Lör 12 jan 2013 14:01 |
|
Gick igenom mina kvitton på reparationskostnader idag. Vissa av reparationerna var för att hålla bilen i toppskick. Saker som gjorts trots att de inte är varit nedslag på besiktningen. Som nya bakvagnsbussningar, renoverade frambromsar, vakuumpumpen till centrallåset.
Reparationskostnader:
VAG: 27460 kronor
Lokal verkstad (Mekonomen verkstad): 22927 kronor
Totalt: 50 387 kronor i underhålls reparationer där kvitton finns. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
MiWi
|
Petta
|
MiWi
|
Petta
|
Petta
| Mån 14 jan 2013 17:01 |
|
Ringde försäkringsbolaget idag. Tydligen hade Folksam idag fått in vittnesuppgifter (hennes 84 åriga mormor). So it seems to be far from over...
Tydligen va de upp till mej å ringa å kolla med Folksam å få dom å inse att hon svängde in till ett hus Hon prata nåt om delat ansvar i olyckan, vad nu de innebär. (lär ju inte gynna mej direkt eftersom hon hade helförsäkring hos Folksam).
Så Länsförsäkringar anser att de inte finns nåra tvivel om vems ansvar till olyckan. Men Folksam anser att de var mitt fel samt har ett vittne (släkt).
Känns som ja kommer få stå för allt ändå I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
MiWi
|