gustaf-99
Golf 4 1.6-99 Ort: Kristianstad |
Lör 18 okt 2008 19:49 |
|
Har kört en golf 1,6-99 sedan 2004.Den har nu gått 17xxxmil.Bilen hade redan vid köpet en något "svajig"tomgång men inte alltid.Nu de sista 6 månaderna har bilen börjat tjuvstanna ibland ,tex då
man kopplar ur fram till en korsning eller ett rödljus.Den startar direkt igen men svajar några sek
mellan ca 400-800v innan den stabiliserar sig.Vissa dagar de senaste veckorna har den stannat 4-5gånger.Jag gjorde en liten service för ca 5-600mil sedan då byttes luftfilter,oljefilter,stift och olja.
Motorgången på tomgången var dock den samma.Bilen går annars klockrent,startar alltid direkt och
går som den ska i hela varvregistret.Lmm vet jag hur den ser ut och var den sitter men "tomgångs-
motorn"sa någon på jobbet-den kan tydligen kärva.Kan den vara problemet och var o hur sitter den
och ser ut?.Hade väl tänkt i sista läget att kolla med verkstan och läsa av ev felkoder men ville först
se om någon hade några ideer och tips om detta.
|
|
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö |
Lör 18 okt 2008 20:11 |
|
Jag har hört att 1,6:orna inte har nån lmm. stämmer detta?
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
Sön 19 okt 2008 9:20 |
|
1,6 finns ju med både 8 och 16 ventiler. Vilken av dem är det du har?
1,6 8v AKL-motorn som sitter i min Bora har iaf LMM. Om jag inte minns helt fel efter ha bläddrat i min haynes så har alla mk4 motorerna LMM.
LMM sitter direkt efter luftfilterboxen på slangen till insuget. Det sitter en kabel på LMM, kolla så inte kontakten oxiderat.
En burk startgas är en billigfelsökare. Starta motorn och spruta på slangar, slangkopplingar, insugspackningar mm. Ändras tomgången är det en trolig läcka.
Om du tycker om att skruva och felsöka lite själv så föreslår jag att du köper Haynes rep. handbok. Allt står dock inte där men mycket.
|
|
gustaf-99
Golf 4 1.6-99 Ort: Kristianstad |
Sön 19 okt 2008 11:12 |
|
MagArne skrev: | 1,6 finns ju med både 8 och 16 ventiler. Vilken av dem är det du har?
1,6 8v AKL-motorn som sitter i min Bora har iaf LMM. Om jag inte minns helt fel efter ha bläddrat i min haynes så har alla mk4 motorerna LMM.
LMM sitter direkt efter luftfilterboxen på slangen till insuget. Det sitter en kabel på LMM, kolla så inte kontakten oxiderat.
En burk startgas är en billigfelsökare. Starta motorn och spruta på slangar, slangkopplingar, insugspackningar mm. Ändras tomgången är det en trolig läcka.
Om du tycker om att skruva och felsöka lite själv så föreslår jag att du köper Haynes rep. handbok. Allt står dock inte där men mycket. | _motorn är en 1,6 akl 8v motor och den har LMM.
Kontakten till LMM ser bra ut.Tack för tips om spray och haynes rep handbok.
|
|
gustaf-99
Golf 4 1.6-99 Ort: Kristianstad |
Sön 19 okt 2008 11:14 |
|
Ålle skrev: | Jag har hört att 1,6:orna inte har nån lmm. stämmer detta? | Jodå min1,6 -8v har en LMM-hade lös den förra helgen .
|
|
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö |
Sön 19 okt 2008 15:17 |
|
Jag undrar om följande motor har lmm. 1,6a med 16v med 105 hästar. år 2002-2004 (golf 4a). där luftfiltret sitter i plastkåpan som täcker motorn. alltså för att byta luftfiltret måste ta av hela plastkåpan.
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
Sön 19 okt 2008 17:18 |
|
Ålle skrev: | Jag undrar om följande motor har lmm. 1,6a med 16v med 105 hästar. år 2002-2004 (golf 4a). där luftfiltret sitter i plastkåpan som täcker motorn. alltså för att byta luftfiltret måste ta av hela plastkåpan. |
Det står väldigt luddigt i Haynes bok men jag tolkar det som om att 1,4 och 1,6 16v inte har LMM. Övriga motorer ska ha LMM. Någon får gärna bekräfta.
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
Mån 20 okt 2008 22:58 |
|
MagArne skrev: | Det står väldigt luddigt i Haynes bok men jag tolkar det som om att 1,4 och 1,6 16v inte har LMM. Övriga motorer ska ha LMM. Någon får gärna bekräfta. |
Japp stämmer.
Det med svajit tomångär att ni måste rengöra era gaspjällar o grundinställa dom.
|
|
gonzo74
Donator 100
Golf 1 gti special -84 Ort: Katrineholm |
Tor 23 okt 2008 14:36 |
|
Det kan vara lambda sonden också, har hänt bekanta till mig. Lika symtom vid båda felen.
|
|
2,0_4motion
Golf 4 2,0 4motion -01 Ort: Krokom |
Tor 23 okt 2008 17:07 |
|
Jag har en 2,0:a och min har låg tomgång vissa gånger när jag startar... har inte llistat ut om det har något på sig om bilen är varm, eller om samma fenomen sker vid kallstart... tänkte höra om det är någon som har hört eller själv råkat ut för nåt...
|
|
speedy 59
Golf 2 Manhattan Ort: Ängelholm |
Tor 06 nov 2008 9:18 |
|
Min 1.8 Manhattan har oxå en svajig tomgång precis som tidigare beskrivits.
Nu är inte detta det enda problemet, den går int på alla cylindrarna heller.
Tändstift,rotor och fördelarlock är bytta.
Några idéer om vad det kan vara för fel??????
|
|
speedy 59
Golf 2 Manhattan Ort: Ängelholm |
|
gustaf-99
Golf 4 1.6-99 Ort: Kristianstad |
Tis 09 dec 2008 9:38 |
|
2,0_4motion skrev: | Jag har en 2,0:a och min har låg tomgång vissa gånger när jag startar... har inte llistat ut om det har något på sig om bilen är varm, eller om samma fenomen sker vid kallstart... tänkte höra om det är någon som har hört eller själv råkat ut för nåt... | ang svajig tomgång-spjällhus rengjordes o upptäckte en sprucken
slang mellan vevhusventilation o insug före spjällhus.slang kostade 800kr kallades insugsslang.
nu verkar tomgången stabiliserad-har dock bara kört 2 dagar sen rep.
|
|
Harada
Golf 4 GTI -00 Ort: Lidköping |
Ons 10 dec 2008 12:59 |
|
I min förra bil. vento -93 var de okså en slang som var spruken. prova att spreja start gas runt slangarna som går till insuget. om tomgången ökar har du säkert ett hål
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
Ons 10 dec 2008 15:46 |
|
Jag har också haft pendlande tomgångsvarv speciellt vid varm väderlek, och då var bilen ganska ny, det var en slang med en skarp böj på 90 grader, förmodligen samma slang som omtalas i inlägget ovan jag tog vanlig armerad trädgårdsslang med en kopparrörs böj i vinkel vilket har fungerat alldeles utmärkt nu i 7-8 år
mvh Uffe/bildock
|
|
2,0_4motion
Golf 4 2,0 4motion -01 Ort: Krokom |
Tor 05 feb 2009 9:16 |
|
Nu har jag funderat och vait uppmärksam på när den "svajjar". Å sedan motorvärmaren gav upp har jag aldrig haft några problem med tomgången vid start. Så det har bara blivit kallstarter å då går den igång utan problem även vid -30 gradig kyla. Å när den är varm går den även då igång utan märkbara problem... så min slutsats är att det kan vaa något som har med automatchoken att göra. Typ att den chokar även när den inte behöver, eller att den inte chokar om den behöver. För som sagt fenomenet uppstår endast om motorn är "halvvarm".
|
|
bora
VW Bora 1.6-99 Ort: Piteå |
Fre 06 feb 2009 19:26 |
|
Det beror nog på att tempgivaren känner av att motorn är halvvarm när du använder motorvärmaren
|
|