Forum - Golf 2 (83-91) - Turbokonvertering MK2 8v - Vad behövs?

Syncmaster
VW Jetta Lowtech Ort: Malmö
Tis 18 apr 2006 0:47 Svara med citat
Hejsan. jag går i planerna att under vintern 06-07 turbokonvertera min lilla mk2 8v -86 och är rätt ny inom VW.

Jag har skrivit ner en lista över delar som skall bytas. skulle ni kunna hjälpa mig att peka ut vilka saker jag behöver lägga till i listan och vilka saker jag kanske inte behöver till en början. jag siktar på ungefär 200-220 hk.

ARP komplett bultsats till motordelarna.
Cometic stålpackning
JE kolvar
planing och portning
mira fräsning(samt ventilslipning såklart)
extractor rör
Turbo, vilken föreslår ni?
trimkam (vilken rekomenderar ni)
samco slang kit.

så som sagt. fyll gärna i vad jag mer behöver och vad jag kan stryka till en början.

mvh//martin

Ändrat av SpeedAbuser: Ändrat rubrik, hänv. §1.1 - Tydliga rubriker.

Jetta mk2 -91
DaViD^^
VW Lupo Arosa 1.4 60hk Ort: Örebro
Tis 18 apr 2006 7:03 Svara med citat
200hk behöver du inte göra jätte mycket med motorn och orginal kammen kommer nog att fungera utmärkt

börja med att samla på dig lite bra ha grejer

bränslehuvud och spridare från en volvo B21Et det med 6utgångar varav 2pluggade
även styrtrycksventil från dito

lämpligt agg skulle tro att ett s40 t4 agg skulle fungera yppligt

sen är det bara att lösa komp sänkningen på ett förståndigt sätt
förutsätter att du utgår från en 1.8:a vilket det borde vara i en gti från 86
då går det att karva lite i förbränningsutrymmena

för att plocka 200hk ur b21Et sprutet bör du bricka upp bränsletrycket till ungefär 7bar så har du lite safe gräns då sprutet orginal ligger på gnällen till att palla 200hk 225hk plockade dom ur dom med höjt soppatryck

dom är väldigt tacksamma att bygga turbo på och brukar gå som små skollade efter turbo konvetering

lägg en rejäl slant på en bra koppling för orginal gti kopplingen slirar innan du hinner titta på gaspedalen Wink diesel kopplingen brukar inte heller vara så kaxig vid lite effekt utag

varför köra sakta när man kan köra fort?....