Forum - Golf 6 (09-13) - Ska köpa golf... Lite råd!

Borkan
Ingen VW Ort: Malmö
Fre 22 apr 2011 20:55 Svara med citat
Hejsan, har varit och kollat på en vw golf 1,4 tsi -2009 med master-paketet, som gått 3670mil.

Nu undrar jag om jag borde oroa mig, då jag vet att den blev servad vid 2700mil. Dvs oljan är bytt 900 mil sedan.
Jag har läst om problemet med tsi och kamkedjan, att man INTE ska köra med longlifeservice.
Om han nu kört med longlife de första 2700milen.. Borde jag oroa mig då, jag menar om felet på bilen kan komma sernare. Jag tänker byta olja varje 1500mil/1år.
Finns det något annat jag borde tänka på?

Tack på förhand!!
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 23 apr 2011 17:55 Svara med citat
2700 mil är det mesta i laget men troligen har motorn tagit en del olja eftersom den är ny och ej helt inkörd och behövts fylla på så den kanske klara sig bra ändå

ut å shopp a livet äv fyllt av spänningar, om det rasar så är det bara att ta det på maskinskadan
Very Happy
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Sön 24 apr 2011 20:08 Svara med citat
Fr.o.m. Golf VI, alltså modellår 2009, lär TSI-motorn vara modifierad med bl.a. andra kamkedjesträckare. DEtta är dock inget som jag vet, det är s.k. hörsägen. Borde gå att kolla detta och få klart besked. I övrigt gäller väl detsamma som för alla bilar - byte av olja och filter en gång /år eller senast efter 1500 mil oavsett vad tillverkaren påstår. Min 1,4 TSI har nu drygt 9000 mil och motorn går perfekt och mycket snålt även i verklig körning. Men, olja och filter har jag bytt som ovan beskrivet. Anlita framförallt en riktig bilverkstad med riktiga mekaniker, vilket du i princip aldrig hittar på de stora auktoriserade märkesverkstäderna. Att man börjat benämna bilmekaniker för servicetekniker säger väl allt.
Borkan
Ingen VW Ort: Malmö
Mån 25 apr 2011 1:21 Svara med citat
Okej!
Det jag undrade var ifall longlifeservice är gjord vid 2700mil första gången, och resterande gånger är gjorda per 1år/1500mil, om det är helt okej? Har slått till på bilen och vi kommer få den nästa vecka! Smile
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Mån 25 apr 2011 2:46 Svara med citat
Borkan skrev:
Okej!
Det jag undrade var ifall longlifeservice är gjord vid 2700mil första gången, och resterande gånger är gjorda per 1år/1500mil, om det är helt okej? Har slått till på bilen och vi kommer få den nästa vecka! Smile


Det ska icke vara nåra problem..

Skulle kamkedjan ha sträckt sig under dessa korta mil, så tänds motorlampan direkt!

O ja du kan köra 1500mil servicar, Se till att koda om intervallen då!

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Borkan
Ingen VW Ort: Malmö
Mån 25 apr 2011 9:11 Svara med citat
Tack för ditt svar!
Hur kodar jag om intervallen? Kan jag göra det själv eller måste jag lämna in den för det?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 25 apr 2011 9:36 Svara med citat
Du gör det helt enkelt med max 1500 mil intervall

på Golf V gör man så här för 1500 mil intervall:
Tryck och håll inne resetknappen för trippmätaren
slå på tändningen och släpp denna knapp och tryck sedan på klockans min -knapp

observera att ovanstående förfarande nollställer serviceintervallet på 0 mil

annars Vag-com men det är bökigare
Borkan
Ingen VW Ort: Malmö
Mån 25 apr 2011 10:29 Svara med citat
Om jag nollställer den, så ska jag göra det precis efter oljebyte?? Men rubbar man inte de andra servicarna då? Vid 6000 så ska man ju byta något annat, och om jag nollställer servicen så finns det kanske risk för att jag missar att göra servicen i tid?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 25 apr 2011 10:36 Svara med citat
Alledes riktigt precis efter oljebyte

annars får man plita ned vad som är gjort i serviceboken

och ta sig ett djupt titt i den när det är dags

det är tändstift vid 6000 mil men troligen kan man köra länge än så

sedan finns bränslefilter, kupéfilter och luftfilter med det är inte så noga med det byt vid ca 10.000-15.000 mil

oljlenivån i Växellådan bör kollas vart 3000mil

jag bruka köra in min i OKq8/preems GDS-hall och serva
antekna därefter i boken och låna firmastäpeln inne på macken Smile
Borkan
Ingen VW Ort: Malmö
Mån 25 apr 2011 14:01 Svara med citat
Tack ska du ha!

Bilen är servad vid 2700mil som sagt, med en vanlig service, och försäljaren sa att kontroll av olja i växellåda BÖR vara gjord.. Bör den det??

För övrigt känns det som ett bra bilköp!
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Tis 26 apr 2011 14:58 Svara med citat
Jag har gjort det ännu enklare för mig. Jag servar bilen enligt bok (3000 mil) och däremellan gör jag extra byte av olja/filter varje 1500:e mil.