Leggera
Golf 6 1,4 GT -09 Ort: Stockholm |
Sön 03 apr 2011 20:22 |
|
Jag undrar om någon vet lite prestandasiffror på dessa 2 motoralternativ, bränsleförbrukning samt för o nackdelar på dessa.
Rent spontant känns ju 1.4 TSI som det sundare valet eftersom effekten är densamma och bränsleförbrukningen antagligen är lägre, men kom gärna med tips och råd angående dessa 2 modeller.
Tacksam för svar
Mvh Leggera
|
|
Leggera
Golf 6 1,4 GT -09 Ort: Stockholm |
Mån 11 apr 2011 8:36 |
|
Ingen som har någon info eller nån idé?
Mvh
|
|
InteBengt
Golf 6 TSI122 -10 Ort: Upplands-Väsby |
Mån 11 apr 2011 13:12 |
|
1.4 TSI har väl bara 120 hk (90kW)?
|
|
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad |
Mån 11 apr 2011 18:00 |
|
1,4 TSI finns både som 122 hk med bara turbo och i GT 160 hk så med både kompressor och turbo.
Har bara provkört Golf V på 140 hk och den var mycket dragvillig på låga varv, som en diesel motor, laddade bra från 1500 varv. Hur 1,8 GT är vet jag inte, har inte testat den och jag vet inte om den finns att beställa nu, fanns i en special Wolfsburg edition.
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
Mån 11 apr 2011 18:09 |
|
Enorma problem gällande 1,4-motorn och dess kamkedja.
1,4 TSI med Steg 1-chip ger samma effekt (mer moment dock), men klart bättre hållbarhet.
1,8 GT hade jag dock valt.
|
|
InteBengt
Golf 6 TSI122 -10 Ort: Upplands-Väsby |
Mån 11 apr 2011 23:39 |
|
Vad är det för problem med 1,4 motorns kamkedja? Eller framförallt vilken 1,4 TSI menar du?
Menar du bara GT-varianten då? Eller gäller det även TSI122?
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
Tis 12 apr 2011 1:24 |
|
InteBengt skrev: | Vad är det för problem med 1,4 motorns kamkedja? Eller framförallt vilken 1,4 TSI menar du?
Menar du bara GT-varianten då? Eller gäller det även TSI122? |
Inte bara kamkedja, byte av toppar pga otäta ventiler förkommer
Kamkedjja sträcker sig pga för långa olje intervaller, finns en drös info om det här på sidan, sök lite Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
Tis 12 apr 2011 12:51 |
|
Modifierades inte dessa motorer inför modellår 2009 ? I övrigt så har jag alltid ifrågasatt dessa orimligt långa bytesintervall av olja och filter. Jag byter olja och filter 1 ggn./år och gör jobbet hur enkelt som helst själv. Det har jag gjort på alla mina bilar oavsett vad som föreskrivits av biltillverkaren. Jag har själv en Golf VI 1,4 TSI (122 hk) som nu passerat 9500 mil. Har ännu inte haft ett enda motorrelaterat fel på den bilen och heller inte några andra fel heller för den delen. Dessutom har den en bränsleförbrukning som faktiskt inte ligger långt från en dieselmotor i förbrukning, så än har jag inget att klaga på. Ska bli intressant när bilen börjar närma sig 25.000 mil att se hur det är med den långsiktiga livslängden. Men hittills så har denna 1,4 TSI gått perfekt.
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
Ons 13 apr 2011 0:49 |
|
Gourmand skrev: | Modifierades inte dessa motorer inför modellår 2009 ? I övrigt så har jag alltid ifrågasatt dessa orimligt långa bytesintervall av olja och filter. Jag byter olja och filter 1 ggn./år och gör jobbet hur enkelt som helst själv. Det har jag gjort på alla mina bilar oavsett vad som föreskrivits av biltillverkaren. Jag har själv en Golf VI 1,4 TSI (122 hk) som nu passerat 9500 mil. Har ännu inte haft ett enda motorrelaterat fel på den bilen och heller inte några andra fel heller för den delen. Dessutom har den en bränsleförbrukning som faktiskt inte ligger långt från en dieselmotor i förbrukning, så än har jag inget att klaga på. Ska bli intressant när bilen börjar närma sig 25.000 mil att se hur det är med den långsiktiga livslängden. Men hittills så har denna 1,4 TSI gått perfekt. |
Så länge du sköter servicen på en "Rimlig" sträcka bilen färdats ska det vara OK!
För övrigt tycker jag bilen och motorn är underbar, spec om den är med DSG7, kan dock inte utttala mig om bränsleförbrukning etc.
GT varianten är ju kaxigare exteriört Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
pigg71
Golf 6 GT 160 DSG-10 var. Ort: Norrtälje |
Lör 30 apr 2011 11:36 |
|
Är väldigt nöjd med din GT 1,4 160 hp och med DSG lådan. skapligt pigg med=)
|
|
Bmptsi
Golf 5 -08 Ort: Mölndal |
Sön 12 jun 2011 16:14 |
|
Över 8000 mil med min gt tsi -08 utan ett enda problem. Bra bottendrag, varv-villig och bränslesnål. 1.8t 160 är den gamla 20v motorn som tycks hålla ihop bra, men jag tycker nog den är bra mycket tråkigare i karaktären. Och så dricker den mera soppa också.
Det har varit ett jädra tjat om att 1.4 motorn skulle vara usel, byt olja oftare så är det inget att oro sej över. Sedan verkar det ju som att denna motor snart är bas motor i samtliga VW/Skoda/Seat-modeller, så det är bara att acceptera den.
; )
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Lör 18 jun 2011 15:55 |
|
Golf 1.8 GT(160 hk) är åsså en Tsi fast den är på 1,8 liter utan kompressor samma som i en del Passat och Audimodeller
|
|
sinbas
Golf 6 GT 1.4 Ort: Katrineholm |
Lör 09 jul 2011 13:43 |
|
Har köpt en Gt 1,4 160 hk 2010 haft den i 3 månader snart, ägare innan mig körde 2400mil och jag har kört nu snart 300 mil, han har byt enbart olja vid 1500 mil och jag ska fortsätta med oljebyte med max 1500 mil emellan serviceana, inga longlife service, tycker inte det är värt, skadar inte om man byter olja lite oftare, så vid 3000mil kommer det bli vanliga service med filter m.m.
serva ofta, så kan man förebygga mekaniska problem, den 1000 lap är värd om året.
tycker att bilen är pigg för sin prestanda, går bra
lugn stadskörning kan du få ner den till 7,4 enligt visaren, landsväg vid 120km/h med ca 250kg ca 6,2
90km/h då kommer du ner till 5,4
gasar man på i stan då ligger den på 9,5.
Nöjd med bilen, billig i skatten 880 kr drar lite för sin prestanda, kan rekommendera, sen om du har otur och får en måndag exemplar med massor barnsjuka
då blir det inte kul.
|
|
sinbas
Golf 6 GT 1.4 Ort: Katrineholm |
Lör 09 jul 2011 13:43 |
|
Har köpt en Gt 1,4 160 hk 2010 haft den i 3 månader snart, ägare innan mig körde 2400mil och jag har kört nu snart 300 mil, han har byt enbart olja vid 1500 mil och jag ska fortsätta med oljebyte med max 1500 mil emellan serviceana, inga longlife service, tycker inte det är värt, skadar inte om man byter olja lite oftare, så vid 3000mil kommer det bli vanliga service med filter m.m.
serva ofta, så kan man förebygga mekaniska problem, den 1000 lap är värd om året.
tycker att bilen är pigg för sin prestanda, går bra
lugn stadskörning kan du få ner den till 7,4 enligt visaren, landsväg vid 120km/h med ca 250kg ca 6,2
90km/h då kommer du ner till 5,4
gasar man på i stan då ligger den på 9,5.
Nöjd med bilen, billig i skatten 880 kr drar lite för sin prestanda, kan rekommendera, sen om du har otur och får en måndag exemplar med massor barnsjuka
då blir det inte kul.
|
|
GT2010
Golf 6 GT-10 TSI 160 DSG Ort: Norrköping |
Mån 18 jul 2011 23:45 |
|
Jag har en GT TSI 160 hk DSG 2010.
Är helnöjd med bilen.
Byter olja var 750e mil, antagligen lite överdrivet men det är blir ycket stadskörning.
Longlife tror jag inte på då det, tydligen varit en del motorras sen det infördes.
Undviker kallstarter, har en vebastovärmare med fjärrkontroll då jag avskyr att sätta mej i en kall bil.
Den drar som lägst 0,54 på 90-väg.
0.64 på 110-130 väg.
0.72 blandad körning.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tis 19 jul 2011 0:52 |
|
Vad jag vet så har longlife använts i över 10 år och jag har inte hört talas om nåt motorras pga det.
|
|