Forum - Golf 6 (09-13) - Soltak

idala
Kör: Golf 6 BMT 105 Ort: Göteborg Medlem: 16 augusti 2011
Fre 19 aug 2011 10:44 Svara med citat
Skall snart lägga en beställning på VW 105 TDI. Vad tycker ni, ska man lägga till soltak också? Är lite sugen då jag gillar det på vår andra bil. Har inte testat Golfen med soltak.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 19 aug 2011 10:56 Svara med citat
Har lite dålig koll på vad det finns, men är det "Panoramaglastak" du menar?

Jag personligen hade inte lagt ut dem på pengarna på det, men säger ändå emot mig själv lite för bilen blir ljus och behaglig och det blir inte ett dugg högre ljud av vad jag märkt.
Men jag tycker det är för mycket pengar när man dessutom har AC, men det är kanske inte därför man väljer det.
Måste ju vara perfekt att kunna öppna luckan istället för en ruta om man är rökare eller om man ska lämna bilen en stund med hunden i.
idala
Kör: Golf 6 BMT 105 Ort: Göteborg Medlem: 16 augusti 2011
Fre 19 aug 2011 11:02 Svara med citat
Jag menar "Elektriskt soltak i glas skjut-/tiltbart" för 8500 kr. Är det samma som panorama, fick för mig att panorama är längre, dvs går hela vägen över baksätet också.

Beställer bilen som personalbil, blir väl ca en hundralapp dyrare per månad för mig.

Varken röker eller kommer lämna hund i bilen. Smile
a92100
Kör: Golf 7 TDI -15 Ort: Åtvidaberg Medlem: 07 juli 2010
Fre 19 aug 2011 14:15 Svara med citat
Har alltid gillat soltak så jag beställde det till min -10 BMT. Jag är helnöjd med det.
+ Skön ventilation i tiltläget. Man behöver inte använda A/C lika mycket (spar bränsle..) Inget brus eller tjut i stängt läge. Skönt med lite dagsljus i kupen (även om det ganska mörkt tonat glas för att solen inte ska blända).
- I inskjutna lägen blåser det ganska friskt (som nästan alla soltak), kan bara användas behagligt i lite lägre farter. Sen är själva vredet lite osmart utformat, svårt att se lägena men man vänjer sig.