Forum - Golf 6 (09-13) - Funktionskontroll på larmet?

Borik
Kör: Golf 7 Alltrack TSI 2018 Ort: Lindesberg Medlem: 06 februari 2011
Sön 28 aug 2011 23:08 Svara med citat
Jag har ,lyckligtvis för all del, inte hört larmet ljuda från bilen ännu. Det är ju bra. Men hur ska jag få reda om det funkar? Prövade med att gunga bilen kraftigt genom att dra i takrelingen, och jag är stor och tung, så den gungade på rejält. Inget larm gick igång?! Nån som vet? Confused

Hämtat efterträdaren till Passaten och Golfen: Golf Alltrack TSI 180 DSG6 2018. Vilken trevlig bil!
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 28 aug 2011 23:18 Svara med citat
Krossa en ruta Wink

Tror inte att det finns någon sensor som sätter igång larmet för att du gungar på bilen.

Misstänker att larmet utlöser när en dörr eller lucka öppnas, alltså när innerbelsning tänds och det förbrukas någon ström. Annars har du ju glaskrossdetekter på den,
Sätt dig tex inne i bilen och lås den (larmet aktiverat) och öppna sedan en dörr, då ska larmet utlösas.
Du kan oxå skramla med nyckelknippan, då ska glaskrossen utlösa.

Eller lås och aktivera larmet, knacka sedan med tex en nyckel utifrån i nån ruta, sk försök till krossa en ruta.
Borik
Kör: Golf 7 Alltrack TSI 2018 Ort: Lindesberg Medlem: 06 februari 2011
Sön 28 aug 2011 23:45 Svara med citat
OK, tack! Trodde annars att det borde räcka med en gungning. Det är väl det man kopplar ur när man ska åka färja? Eller ska det gunga så mycket att något rör sig märkbart inne i kupén? I instruktionsboken nämner man att t ex en vibrerande mobil ska kunna utlösa larmet... Ska pröva det du föreslår.
Tack!

Hämtat efterträdaren till Passaten och Golfen: Golf Alltrack TSI 180 DSG6 2018. Vilken trevlig bil!