Forum - Golf 2 (83-91) - Problem med coilovers

MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 29 aug 2011 14:49 Svara med citat
Hejsan!

Jag äger en uppsättning coilovers från budgettillverkaren Raceland som sitter monterade på min Mk2 Golf. Jag har problem, med att bilen är totalt stenhård i bakvagnen. Ingen annan bil jag testat med chassi från samma tillverkare har varit såpass hårda.

Likheten är att åka med järnrör istället för stötdämpare, så har det varit de 800 milen jag haft dem. Innan monteringen pressade jag ner dämparna ett par gånger för att få ur ev luft.

Det som händer är att bilen är riktigt nervös i bakvagnen i väta, släpper gärna ut med bakdelen och drabbas av hjulstuds/-lyft bak. Har testat olika däckfabrikat utan skillnad.

Har någon en idé om vad problemet kan vara? Kan det vara tillverkningsfel?

Värt att tillägga att bilen ej är maxsänkt, med hjälpfjädrar och genomslagsgummin kvar.
xciso
Ingen VW Ort: Norrköping
Mån 29 aug 2011 15:51 Svara med citat
Jag skulle gassa på något fabrikationsfel.
Såvida allt är rätt monterat (vilket det verkar som jag förstår)

Ring dit du köpte dem och ta det på reklamation.

Audi A4 B7 2.0TDI | VW Golf 2 VR6 (snart) | VW Lupo 1.4
bjarud.se - bilstereo | styling | tuning
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 29 aug 2011 18:32 Svara med citat
Har du prövat skruva upp coilsen ännu mer?
Om du lyfter bakaxeln utan hjul tills dämparna bottnar borde du kunna se hur de ligger.
Fjädrar de ut något när du lyfter bilen?

Kan ju vara ett tillverkningsfel. Att de bottnar innan kolven till synes bottnat, om du förstår vad jag menar Regular Smiley

mk2 vr6
MiWi
Mån 29 aug 2011 18:54 Svara med citat
mellowd skrev:
Har du prövat skruva upp coilsen ännu mer?
Om du lyfter bakaxeln utan hjul tills dämparna bottnar borde du kunna se hur de ligger.
Fjädrar de ut något när du lyfter bilen?

Kan ju vara ett tillverkningsfel. Att de bottnar innan kolven till synes bottnat, om du förstår vad jag menar Regular Smiley

Hej!

Jag ska testa det du beskriver under morgondagen.

Jag har haft coilsen ställda i maxläge drygt 100 mil (högsta punkt) och bilen var lika stum då.

Av det jag minns då jag bytt hjul så lättar bakhjulen från marken då jag pumpar upp framvagnen med domkraft på respektiv sida då jag ska byta däck. Snudd på att båda bakhjulen lättar från marken,
onk
Golf 3 Ort: Västervik
Mån 29 aug 2011 22:50 Svara med citat
Dem fulcoils som varit i mina ägor har alltid varit rätt mjuka i bak.
Nu är jue allt relativt men mjuka jämfört med fram iaf.
Så att dem är så stumma verkar skumt.
Kör du med nått stag bak? Det brukar få bakvagnen att balla ur..

Att bakhjulen lättar när bilen hissas är normalt iaf(och praktiskt..).

Vem faan är Huset?
MiWi
Mån 29 aug 2011 22:58 Svara med citat
onk skrev:
Dem fulcoils som varit i mina ägor har alltid varit rätt mjuka i bak.
Nu är jue allt relativt men mjuka jämfört med fram iaf.
Så att dem är så stumma verkar skumt.
Kör du med nått stag bak? Det brukar få bakvagnen att balla ur..

Att bakhjulen lättar när bilen hissas är normalt iaf(och praktiskt..).

Är det blött ute kan jag vicka till på ratten och bakvagnen bryter ut i sladd. Såpass stum är den.

Är en vanlig CL så inga kränghämmarstag sitter fram eller bak (inga andra stag för den delen). Fram har jag 195/50-15 i dimension, bak 205/50-15.

Jag har haft hand om en del chassipreppningar och som du säger - de brukar vara mjuka. Mina är utan att överdriva 50-80% hårdare bak. Bakvagnen kan få en flygtur över krön och liknande.

Framdämparna är även de väldigt hårda, brukar råka ut för framhjulslyft genom snabba partier om asfalten är lite dålig (styrningen blir lätt då framvagnen studsar ur kurvorna).
onk
Golf 3 Ort: Västervik
Tis 30 aug 2011 21:23 Svara med citat
Haha, låter spännande Smile
Fulcoils ftw..

Nae men vet några inkl. mig själv som gått från coils till vanliga sänkben just för att det är för stumt med coils.
Det är jue eg helt onödigt.

Vill du inte det är det bara att hålla hårt i ratten Very Happy

Vem faan är Huset?
MiWi
Tis 30 aug 2011 23:55 Svara med citat
onk skrev:
Haha, låter spännande Smile
Fulcoils ftw..

Nae men vet några inkl. mig själv som gått från coils till vanliga sänkben just för att det är för stumt med coils.
Det är jue eg helt onödigt.

Vill du inte det är det bara att hålla hårt i ratten Very Happy

Eller börja köra dyrcoils istället. Det är som natt och dag, tacka vet jag KW... Smile

Men men, ska felsöka mina lite närmare och se vart det leder!
Gti_Gurra
Golf 1 Ort: Malung
Ons 31 aug 2011 15:19 Svara med citat
Jag har också Raceland coils i min mk1 GTI -83... dom är också precis som du skrev stenhårda bak! Smile
Inget man stör sig på så länge vägen är jämn, men blir de gropigt är de inge kul.. Sad

Golf Gti -83, Golf C-Special -82, Golf Gti Special -84, Golf 2 CL "GTI".
MiWi
Tor 01 sep 2011 11:34 Svara med citat
Gti_Gurra skrev:
Jag har också Raceland coils i min mk1 GTI -83... dom är också precis som du skrev stenhårda bak! Smile
Inget man stör sig på så länge vägen är jämn, men blir de gropigt är de inge kul.. Sad

Använder du också original genomslagsgummi?

Jag ska testa att ta bort mitt och se om någon skillnad uppstår.
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 01 sep 2011 12:25 Svara med citat
Ta itne bort det helt. Då slår du ganska snabbt sönder dämparen.
Skruvar du upp bakcoilsen ¨50mm _ska_ de bli mjuka. Förutsatt att det är mk2coils då.

Mina bakcoils har dämpverkan i botten till och med.
Svårt det där med stenhårt. Allt är ju så relativt. Men det är klart, släpper han ut röven är ju något fel.

mk2 vr6
MiWi
Tor 01 sep 2011 15:13 Svara med citat
mellowd skrev:
Ta itne bort det helt. Då slår du ganska snabbt sönder dämparen.
Skruvar du upp bakcoilsen ¨50mm _ska_ de bli mjuka. Förutsatt att det är mk2coils då.

Mina bakcoils har dämpverkan i botten till och med.
Svårt det där med stenhårt. Allt är ju så relativt. Men det är klart, släpper han ut röven är ju något fel.

Okej, då får jag kapa av hälften utav genomslagsgummit och se om man märker skillnaden.

Den enda dämpningen som finns i baken (mer eller mindre), avgörs på hur mycket lufttryck man har i bakhjulen. Wink

Fick tips från Gti-klubben om att bakfjädrarna på Raceland-coilsen egentligen är anpassade för Passat Variant och alldeles för hårda för bilen.

Jag har som sagt haft dem uppskruvade till max (under en kortare period), gick inte att justera dem högre. Då var bilen lika stum. Återstår att se vad som orsakar detta. Smile
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 01 sep 2011 16:20 Svara med citat
Sätt dem i mitten istället.
Höjde mina max för besiktning på mk1, och de blev lika stumma som i botten.

mk2 vr6
MiWi
Tor 01 sep 2011 16:41 Svara med citat
mellowd skrev:
Sätt dem i mitten istället.
Höjde mina max för besiktning på mk1, och de blev lika stumma som i botten.

Tror du missade vad jag skrev. Speak to the hand

Återigen: Jag har haft dem upphöjda till max, körde som max 100 mil i det läget (förmodligen mindre). Då var de stenhårda.

Nu är de nerställda till 3/5-del av justeringsmånen på coilsbenet, så har jag kört de senaste 800 milen (eller ja, sedan första veckan i juni). Bilen är lika hård som tidigare i bakvagnen, oavsett justeringen är det som att åka med fasta metallstag i bakvagnen. Smile

Det är inte för komfortens skull jag klagar, för rent jävlig är bilen inte på långresor. Nej, skälet till att jag vill få ordning på det hela är att jag kör väldigt aktivt och att då ha en bakvagn som är nervös på grund utav för hårt ställt chassi är inte jätteoptimalt då det finns trevligare saker än att parera bakvagnsreturer i kurvornas utgång i 100 km/h+ på kurvig landsväg.

Nu är det visserligen rena budgetcoils vilket jag är medveten om, så jag hade förväntat mig att de skulle bete sig som budgetprylarna oftast gör (lite väl mjukt bak). Då dessa är på tok för hårda känns det inte vettigt. Smile
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 01 sep 2011 17:22 Svara med citat
Ville bara få fram att i max är de också stumma.
Men på 3/5-delar ska de absolut inte vara så stumma.

Av egen erfarenhet vet jag att olika coils av samma tillverkare är helt olika vad gäller sänkning osv.
Det känns som enda sättet att hitta en lösning är att demontera och testa dämparna för hand.

Känner inte att jag tillför nått mer. Så jag lämnar tråden.
Lycka till i din felsökning! Regular Smiley

mk2 vr6
MiWi
Tor 01 sep 2011 18:09 Svara med citat
mellowd skrev:
Ville bara få fram att i max är de också stumma.
Men på 3/5-delar ska de absolut inte vara så stumma.

Av egen erfarenhet vet jag att olika coils av samma tillverkare är helt olika vad gäller sänkning osv.
Det känns som enda sättet att hitta en lösning är att demontera och testa dämparna för hand.

Känner inte att jag tillför nått mer. Så jag lämnar tråden.
Lycka till i din felsökning! Regular Smiley

Har även testat dem för hand avskruvade, var riiiktigt jobbiga att trycka ihop för hand och komprimera dämparen. Regular Smiley
jörgen67
VW Caddy -88 Ort: Falkenberg
Tis 06 sep 2011 10:51 Svara med citat
Hej,tänkte själv köpa ett par coils från Raceland till min caddy,behöver ju bara fram!Köpte du direkt från Raceland MVH JP
MiWi
Tis 06 sep 2011 11:55 Svara med citat
jörgen67 skrev:
Hej,tänkte själv köpa ett par coils från Raceland till min caddy,behöver ju bara fram!Köpte du direkt från Raceland MVH JP

Köpte dem från ett bolag i Belgien. Smile
jörgen67
VW Caddy -88 Ort: Falkenberg
Ons 07 sep 2011 1:01 Svara med citat
Hej igen,var det från Raceland.nv i Belgien.Har försökt att beställa men blir nekad. JP Evil or Very Mad