Forum - Bilstereo - Bygga baslåda- Sluten el. Portad?

Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Mån 20 feb 2012 21:12 Svara med citat
Tänk på att aero porten är mkt större än själva röret. Så detta kommer inte funka.

Du kan ha porten var som helst i lådan.
MEN du måste ha fritt framför tratten både i lådan o utanför.
DU bör har lika mkt utrymme som diameter på porten.
6" är väl ca15cm så du måste ha 15cm till närmaste vägg i lådan.
Och 15cm fritt på utsidan där porten/tratten sitter. (10cm kan kanske funka i nödfall)

95cm låter väldigt mkt. I Min -84 fick jag in 91 eller 92cm mellan hjulhusen.

Sluten eller portat. Titta på Qts värdet. Det avgör. <0,4 portad. >0,5 sluten. Däremellan kan båda funka.

Så här såg det ut i min Golf för nästan 20år sedan.

Bild

Golf R mk6
Davidzzon
Golf 2 1,8 automat. Ort: Hjo
Tis 21 feb 2012 0:35 Svara med citat
Port/portar och basar ska vara riktade åt samma håll. I golf mk2 får det vara minst 10cm till bakluck/bakvägg. Sen brukar man ta bredd på port x2 som avstånd till bakre vägg, iallafall med slotport. Men du har ju mer än 10cm så du behöver inte oroa dig Regular Smiley

Jag vet att 6" aero får plats mellan 2x15". Annars är det slotport som gäller, då får jag fixa mått på det.

Något som ökar db och minskar risk för att luften ska studsa tillbaka in i porten är att i nerkant på plåten bakåt på bilen är att kapa ett tex. PVC-rör 90grader och lägga hela vägen som en rund ramp uppåt. Den ska sitta fast rejält och det ska fogas runt om.
Detta är väl beprövat.

OM du får plats med 95cm i bredd så kör på det men försök få ut 150 liter. Bra är också om du har dubbla skivor som baffel.

SM 3a, dB-dragracing 2011.
SM 2a, dB-dragracing 2012.
SM 3a, Bassrace 2012.
PB: 155.3db
Sida <  1, 2