Forum - Golf 6 (09-13) - Motorknack vid uppstart

Tsaren
Kör: Golf 7 GT 150hk. 2016 Ort: Karlstad Medlem: 30 september 2011
Ons 04 jan 2012 23:17 Svara med citat
Har en 1,4 TSI 122. Årsmodell 2011 med snart 500 mil på mätaren. Ibland knackar det några sekunder från motorn vid start. Bilen står i parkeringsgarage där det är inte blir kallt. Alltid minst 13 grader varmt. Oljan är på rätt nivå.
Knackandet brukar ske när bilen stått minst en dag. På Lecab (VW) här i Karlstad menade de att det är normalt eftersom oljan sjunkit när bilen stått en dag eller mer. Skulle det bli mer knackande var det bra om jag återkom.

Är detta normalt med tsi-motorn? Någon annan som har knackande vid uppstart?

Lyssna själva. Den klassiska musiken bjuder jag på. Regular Smiley Spelas i garaget.

http://www.youtube.com/watch?context=C3fd2014ADOEgsToPDskJhJBD7wWg60J1 SH7LpjqK3&hl=en&v=z-tFiyNC3s8&gl=US
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tor 05 jan 2012 9:59 Svara med citat
Normalt på alla motorer då oljan ligger nere i oljetråget och det tar en stund innan den pumpats runt i hela motorn.
Man kan höra lite ventiltick innan oljan är uppe i toppen och ventilerna.

Iom att oljan är så tunn så märks det mer, mer olja rinner alltså ner i tråget.
tobbe80
Kör: Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg Medlem: 16 augusti 2007
Fre 06 jan 2012 23:47 Svara med citat
Ingen fara, gör min tsi maskin med. Lite spec maskiner

.....privat liv.....
Tsaren
Kör: Golf 7 GT 150hk. 2016 Ort: Karlstad Medlem: 30 september 2011
Fre 06 jan 2012 23:54 Svara med citat
Ok. Tack för svaren. Då behöver jag inte oroa mig.
steppenwolf
Kör: Tiguan 2.0 tsi dsg 7 -17 Ort: Sollentuna Medlem: 20 oktober 2011
Lör 07 jan 2012 12:02 Svara med citat
Jag får alltid frågan om det är en diesel när jag startar min TSI 122, men som sagt knacket försvinner snabbt så det är nog ingen fara!
candyweiss
Lör 07 jan 2012 12:40 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Jag får alltid frågan om det är en diesel när jag startar min TSI 122, men som sagt knacket försvinner snabbt så det är nog ingen fara!

Då måste den knacka rejälj mycket, eller så driver folk med dig.

Tex Tsarens knack enligt filmen tyckte inte jag knackade något märkbart.
Roger J
Kör: Golf 4 1,9 TDI Ort: Kalix Medlem: 20 februari 2012
Ons 22 feb 2012 10:03 Svara med citat
Min syster hade en Touran 1,4 TSI och dessa motorer har problem med kamkedjan, vad jag har hört så sträcks inte kedjan upp som den ska vid start ochh detta resulterar att det skrammlar och till slut går kedjan av! Vad har bilen gått?

Jag skulle kontakta verkstaden om jag var du.
candyweiss
Ons 22 feb 2012 11:15 Svara med citat
Roger J skrev:
Min syster hade en Touran 1,4 TSI och dessa motorer har problem med kamkedjan, vad jag har hört så sträcks inte kedjan upp som den ska vid start ochh detta resulterar att det skrammlar och till slut går kedjan av! Vad har bilen gått?

Jag skulle kontakta verkstaden om jag var du.

Det var dem första 1.4tsi som kom ut som hade detta problemet, men sen visade det
sig att det handlade om att motorerna var dåligt servade, alltså för långt mellan oljebytena.
Så en riktigt servad 1.4tsi har inte detta problem, gäller ju egentligen alla motorer.
Roger J
Ons 22 feb 2012 18:53 Svara med citat
Det kan hända men deras var en -07 som var sevad enligt bok och det gick 2 kedjor / sträckare och en oljepump på 8000 mil i den Sad inget gick på garantin dock på maskinskade försäkringen.
candyweiss
Ons 22 feb 2012 19:07 Svara med citat
Roger J skrev:
Det kan hända men deras var en -07 som var sevad enligt bok och det gick 2 kedjor / sträckare och en oljepump på 8000 mil i den Sad inget gick på garantin dock på maskinskade försäkringen.

Lät ju inte bra Sad . Då lär dem inte köpa en VW fler gånger.
nollåtta
Kör: Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm Medlem: 05 juli 2011
Ons 22 feb 2012 21:37 Svara med citat
Roger J skrev:

Då skulle dom ha stått på sig, ansökt om goodwill.

Förra året rasade motorn på pappas Golf Tsi 140 -06, servad i tid och allt, dock servad på mekonomen efter att garantin gått ut. Efter lite tjaffs med Din bil (de låtsades först som om de aldrig hört talas om det här problemet) fick vi lämna bilen där och de bytte ut hela motorn, utan att det kostade en krona!

candyweiss skrev:
Det var dem första 1.4tsi som kom ut som hade detta problemet, men sen visade det
sig att det handlade om att motorerna var dåligt servade, alltså för långt mellan oljebytena.
Så en riktigt servad 1.4tsi har inte detta problem, gäller ju egentligen alla motorer.

Har för mig att det berodde på att någon oljekanal blev igensatt vilket gjorde att kedjespännaren inte fungerade som den ska och kedjan töjdes ut. Men detta är fixat på de nya motorerna, så det lär inte vara någon fara.
candyweiss
Ons 22 feb 2012 23:04 Svara med citat
nollåtta skrev:
Har för mig att det berodde på att någon oljekanal blev igensatt vilket gjorde att kedjespännaren inte fungerade som den ska och kedjan töjdes ut. Men detta är fixat på de nya motorerna, så det lär inte vara någon fara.

Så var det säkert. Känner igen det nu när du skriver det.
Roger J
Tor 23 feb 2012 21:05 Svara med citat
candyweiss skrev:
Lät ju inte bra Sad . Då lär dem inte köpa en VW fler gånger.

Jo det blev en likadan Touran då syrran älskade bilen då hon har 3 små barn, men dock en TDI 140 och hon är riktigt nöjd med den Smile