Forum - Golf 6 (09-13) - DSG vxlåda

weber48
Kör: VW Passat GT170 Ort: Trelleborg Medlem: 23 februari 2012
Tor 23 feb 2012 17:59 Svara med citat
Jag funderar på att köpa en golf tdi bm ,frågan är om man skall välja en med dsg? Har hört mycket både bra och mindre bra om dessa växelådor. Vi har en passat i familjen med dsg 6 som är mycket trevlig att köra och har ej haft något krångel (ännu?).Man vill ju inte köpa på sig massa bekymmer så ni som har erfarenhet av dessa bilar(Golf m dsg7) skriv en rad om era erfarenheter.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Kävlinge Medlem: 10 juli 2011
Tor 23 feb 2012 18:10 Svara med citat
Finns nog redan lite att läsa om du använder sökfunktionen.
Här är en tråd tex: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=27463&highlight=dsg

Jag kan skriva kortfattat, jag är grymt nöjd och tycker att DSG´n gör hela bilen Regular Smiley
Crister
Kör: Golf 6 TDI 105 BM 2011 Ort: Stockholm Medlem: 08 september 2010
Fre 24 feb 2012 6:45 Svara med citat
Instämmer!
patrik033
Kör: Golf 6 GTD-12 Ort: Eskilstuna Medlem: 13 maj 2011
Lör 25 feb 2012 0:23 Svara med citat
Skulle aldrig velat ha min bil utan dsg lådan
Mikey2011
Kör: Golf 6 TDI 105 BMT DSG7-12 Ort: Örebro Medlem: 05 maj 2011
Lör 25 feb 2012 8:32 Svara med citat
Tycker att den fungerar bra.
Dock är den otroligt snålt ställd för att få ner varvet, vilket i kombination med en inte allt för stark motor gör att det blir mycket växlande. Vilket man iofs inte behöver bry sig om eftersom den gör det själv Smile

Har DSG6 i hustruns Passat TDI170, å den tycker jag nästan går mjukare........

Gemensamt för de båda är när man ska ta en sväng i lägre hastighet, t. ex. i en gatukorsning, så ligger de på trean med väldigt låga varv, och då när man börjar accelerera så tar det lite tid för dem att lägga i tvåan....

Vid krypkörning men min Golf blir det ibland väldigt svårt att hålla jämn hastighet......

Den ska heller inte palla med att man "trimmar/chippar" motorn.....

Men jag skulle aldrig ha köpt utan DSG!!!! Smile
candyweiss
Lör 25 feb 2012 10:18 Svara med citat
Jag hade nyligen en lånebil, en 1.4tsi med manuell 6 växlad låda. Jag tyckte det var riktigt roligt att växla själv igen, i ca 3 minuter, sen saknade jag min DSG. Då konstaterade jag åter igen, som jag iofs gjort tidigare,
i fortsättningen ska jag förhoppningsvis aldrig mer ha manuell, det är en plåga.

Så för roligare och säkrare körning: DSG åt folket Thumbs up
candyweiss
Lör 25 feb 2012 10:33 Svara med citat
Mikey2011 skrev:
Vid krypkörning men min Golf blir det ibland väldigt svårt att hålla jämn hastighet......

Håller med, till mitt försvar säger jag, jag krypkör i stort sett aldrig Laughing

Jo den är faktiskt lite orolig vid krypkörning, ojämn, känsligt och smått ryckig.
Men det kan nog variera för en släkting har en Golf 1.4tsi med DSG7 som jag inte upplever vara så Confused
weber48
Kör: VW Passat GT170 Ort: Trelleborg Medlem: 23 februari 2012
Lör 25 feb 2012 15:54 Svara med citat
Ang ryckig vid låg fart, kan det bero på vad lådan har varit med om tidigare? med det menar jag om man ex kör mycket stadskörning med start och stopp hela tiden så borde kopplingspaketet bli mycket varmare (kanske risk för glasering?) än om man bara kör landsväg. Hur tycker ni att det fungerar när ni kör med släp? Jag är helt klart för dsg-lådan , jag är bara lite orolig att den inte är helt färdigutecklad och att vi (kunder) får stå för slutnotan när det krånglar.
candyweiss
Lör 25 feb 2012 20:26 Svara med citat
weber48 skrev:
Ang ryckig vid låg fart, kan det bero på vad lådan har varit med om tidigare? med det menar jag om man ex kör mycket stadskörning med start och stopp hela tiden så borde kopplingspaketet bli mycket varmare (kanske risk för glasering?) än om man bara kör landsväg. Hur tycker ni att det fungerar när ni kör med släp? Jag är helt klart för dsg-lådan , jag är bara lite orolig att den inte är helt färdigutecklad och att vi (kunder) får stå för slutnotan när det krånglar.

Min har haft den ryckiga gången vid krypfart sen den var ny, och jag slirar definitivt inte på lamellerna, är rent för rutinerad och noggrann för det.. Har iofs inte heller den extrema krypkörningen som det är vid köer i städerna.

Sen har DSG-lådan funnits i snart 30 år, Porsche har använt den i sina tävlingsbilar. DSG7-lådan kom väl i årmodell 2008, så den har ju varit med några år nu. Skillnaden är att DSG7 är en torr-låda.
Vad jag vet så finns det inga barnsjukdommer, då hade jag själv avvaktat att köpa en bil med DSG7.
Fader Jan
Kör: Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå Medlem: 05 juni 2011
Lör 25 feb 2012 23:37 Svara med citat
Jag upplever inte alls att den går ryckigt vid krypkörning. Däremot tycker jag att den slirar onödigt mycket vid start. Ett annat fenomen som jag råkar ut för ibland vid stadskörning, är att jag måste upp emot 3000 varv för att den ska växla upp. Sen blir den normal igen. Men inte en bil utan automat igen. Den bästa automat jag haft var på min gamla A-4. Multitroniclådan var helt suverän.
candyweiss
Lör 25 feb 2012 23:50 Svara med citat
Fader Jan skrev:
Ett annat fenomen som jag råkar ut för ibland vid stadskörning, är att jag måste upp emot 3000 varv för att den ska växla upp. Sen blir den normal igen.

Det känner jag igen från en Golf jag testkörde en gång. men så har inte min egen gjort någon gång.

Tydligen skiljer sig DSG7-lådorna sig åt lite Confused I vilket fall som helst så håller jag med Fader Jan, aldrig mer en manuellt växlad bil.
Mikey2011
Sön 26 feb 2012 1:30 Svara med citat
Fader Jan skrev:
. Däremot tycker jag att den slirar onödigt mycket vid start.

Ja det tycker jag också!

Känns som lite kärring-start ibland...
Den borde "greppa tag" på lite lägre varv tycker jag!

Vad gäller körning med släp så har jag inget att anmärka på.
Bilen känner tydligen av att man har stoppas in en sladd i släpvagnskontakten, och låter automatiskt motorn varva lite mer innan varje växling. Och så avaltiveras start-och-stopp funktionen automatiskt också...fråga mig inte varför... Think
candyweiss
Sön 26 feb 2012 1:35 Svara med citat
Mikey2011 skrev:
Ja det tycker jag också!

Vad gäller körning med släp så har jag inget att anmärka på.
Bilen känner tydligen av att man har stoppas in en sladd i släpvagnskontakten, och låter automatiskt motorn varva lite mer innan varje växling. Och så avaltiveras start-och-stopp funktionen automatiskt också...fråga mig inte varför... Think

Du ska kanske skaffa en lös kontakt som alltid sitter i Wink
Mikey2011
Sön 26 feb 2012 1:39 Svara med citat
candyweiss skrev:
Du ska kanske skaffa en lös kontakt som alltid sitter i Wink

För att slippa start-och-stopp funktionen menar du...?
candyweiss
Sön 26 feb 2012 1:44 Svara med citat
Mikey2011 skrev:
För att slippa start-och-stopp funktionen menar du...?

Rätt uppfattat Regular Smiley
Mikey2011
Sön 26 feb 2012 15:23 Svara med citat
Njae, riktigt så störig tycker jag inte att den är.....
candyweiss
Tis 28 feb 2012 13:24 Svara med citat
Fader Jan skrev:
Däremot tycker jag att den slirar onödigt mycket vid start

Mikey2011 skrev:
Ja det tycker jag också!

Tydligen så är DSG7- lådorna olika, för jag upplever inte att min "slirar" något. Gjorde flera test från stillastående och rullande start. Kanske skiljer mellan bensinare och dieslar. Dieselen behöver kanske högre varv vid start, fast det borde vara tvärom då den väl har mera vrid Confused
Golf_Fantasten
Kör: Golf 6 TDI105 BMT DSG Ort: Karlstad Medlem: 10 mars 2012
Lör 10 mar 2012 13:16 Svara med citat
Jag provkörde en Golf TDI Bluemotion DSG7 i förra veckan den fungerade utmärkt. jag upplevde inget slir och den växlade sjukt snabbt och diskret! underbar bil och växellåda! Smile slog slag i saken och beställde en! mkt populära bilar så leveransen blir inte förän i juli:(