Forum - Golf 4 (98-04) - Dimljusrelä, var?

Varg78
Kör: Golf 4 1.6 -99 Ort: Osby Medlem: 05 maj 2012
Mån 11 jun 2012 22:53 Svara med citat
Det här är tråden för 1001 dumma frågor sent på kvällen då man funderar på att bli lite tokig...
Fick min dimljusströmställare idag, petar i den i bilen, stoppar i lampor i dimljusena... Men... Det ska sitta ett relä också någonstans? Och nästa roliga grej, vilken säkring blir det till dimljusena fram?

I all enkelhet, om kablar finns fördraget i bilen redan från fabrik, vilken reläsockel i reläpanelen under instrumentbrädan ska man stoppa i sitt ullegulliga lilla relä i och passar vilket relä som helst med de ordinära 85/86 och 30/87 anslutningarna på eller är det någon hokus-pokus polställning på dem specifikt för just VAG?

Svar önskas i lagom vettig form, que?

[Edit]
Konstaterade nyktert idag att jag var lite överentusiastisk igår, position 8 i ljusvredets kontakt är tom så den är inte kopplad men båda strålkastarna har kabel till dimljus, Haynesboken säger att pos 1 på reläplattan är till dimljus, hur ser egentligen reläplattan ut när man har skruvat loss den? De enda relän jag kan se om jag kikar in genom hålet där säkringsdosan sitter är till tutan, bränslepump osv... sitter de andra längre ner bakom dessa då?

Mekaniker på Svenska EA Bussar i Malmö.
Mekar Setra på jobbet och VW hemma...