Forum - Bilstereo - Byta kablar från generator till batteri.

evilracing
Kör: Ingen VW Ort: Utomlands Medlem: 20 april 2007
Ons 26 sep 2012 14:04 Svara med citat
Hej. Behöver byta ut dessa kablar men hur ska jag gå till väga? Har en Bosch generator med flatstift där kablarna sätts fast på.. Så hur löser man det?

Mvh.
Smajly
Kör: Golf 1 Ort: Utomlands Medlem: 11 maj 2010
Ons 26 sep 2012 20:42 Svara med citat
Kan säkerligen köpas på universal längder både på biltema eller mekonomen.. Det är väl enklast..
Annars finns det kabel på metervara och lösa kabelskor att köpa om man vill tillverka själv..

Och hur man går till väga för att byta.. Jo lossa på muttern, ta av den gamla kabel och sätt dit den nya.. på med muttern.. klart Smile Smile
evilracing
Tor 27 sep 2012 12:54 Svara med citat
Tack för svaret men vet du hur det ser ut ens?
Finns som sagt ingen mutter utan FLATSTIFT som är större än de vanliga som finns i hyllorna..

Mvh.
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Tor 27 sep 2012 16:11 Svara med citat
Om de vanliga du menar är 6.3mm, så finns det också flatstift som är 9,5mm breda som går att få tag på om man letar tillräckligt länge, beroende på kabelarea, som du inte nämner!
evilracing
Tor 27 sep 2012 16:21 Svara med citat
Då är det nog 9.5mm som sitter där, tips på vart man kan hitta dem? Smile
Kabelarean kommer jag ta så stort som får plats..

Men tänkte på den versionen som Smajly nämde där man skruvar fast kabeln istället, det låter ju j*vligt mycket bättre skulle jag tro, men kan flytta över en sådan till en mk1 utan allt för mkt modifiering? Smile

Mvh.
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Tor 27 sep 2012 16:31 Svara med citat
Hos ELFA t.ex.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20009&filterClause=CO L_1%253D9.5%2520x%25201.2%2520mm&pageSize=25

De är ju inte speciellt billiga dock.
Smajly
Kör: Golf 1 Ort: Utomlands Medlem: 11 maj 2010
Tor 27 sep 2012 20:34 Svara med citat
evilracing skrev:
Då är det nog 9.5mm som sitter där, tips på vart man kan hitta dem? Smile
Kabelarean kommer jag ta så stort som får plats..

Men tänkte på den versionen som Smajly nämde där man skruvar fast kabeln istället, det låter ju j*vligt mycket bättre skulle jag tro, men kan flytta över en sådan till en mk1 utan allt för mkt modifiering? Smile

Mvh.

Sorry om jag missuppfattade dig. Nu vet jag vad du menar men vet dock inte var man hittar sånna.
Jag har också Bosch generator på min mk1 men jag har den varianten som har en fast bult på generatorn och sen en rund kabelsko på kablarna som man trär över bulten och fäster med en mutter..

Ser ut såhär på baksidan ungefär:
Bild
evilracing
Fre 28 sep 2012 12:16 Svara med citat
Det är lugnt! Smile
Ah en sådan generator hade varit perfekt till min nu ju Smile
Är det samma på mk1-2-3? eller det är så att det är jag som har en udda generator på min?

Mvh.