Forum - Golf 2 (83-91) - Få bort klarlack?

n0r2n
Kör: Golf 2 CL-88 Ort: Borlänge Medlem: 06 april 2006
Mån 22 maj 2006 0:25 Svara med citat
Tjena, har fått tag på ett par kromade plåtisar, men klarlacken har släppt lite på fälgarna. Så jag undrar om det finns nått bra medel för att få bort klarlacken helt?

Mvh / Jimmy
Anders
Moderator Kör: Ingen VW Ort: Haninge Medlem: 27 mars 2006
Mån 22 maj 2006 7:47 Svara med citat
Jag känner inte till något medel som tar bort enbart klarlacken och samtidigt lämnar underliggande lacken intakt. Ska du dock lacka om fälgarna helt, finns det några sorter varav "Bums" nog är det mest kända medlet. Det slutade dock säljas för några år sedan, då det var miljöfarligt. Det har också funnits ett medel kallat "Der Krähe", men tror att det också blivit förbjudet.

Annars finns det ett "Haglunds Take Off" som säljs i dagsläget och faktiskt funkar helt ok. För att kunna använda det krävs dock högtryck (gärna med värme) och ett roterande munstycke.

Om du inte hittar något av ovanstående kan du alltid som sista utväg prova bromsvätska, eller nitrometan.
Anders86
Kör: VW Jetta Mk1 + Caddy Cross Ort: Skurup Medlem: 09 april 2006
Mån 22 maj 2006 17:41 Svara med citat
Högtrycktstvätt med varmvatten rekomenderar jag!

Vatten över 75 grader och högtryck kan du ta bort all färg och liknande med! Vi målade en sak på jobbet med fel kulör, som skulle stå på en båt...
Där ska man ha zink färg, grund och topp. Det hade stått färdigt i nästan 1 månad men det gick att tvätta av med högtryckstvätten.

Trodde aldrig det skulle gå men det lösnade i flagor.

Misslyckas man inte så lär man sig inget...
n0r2n
Kör: Golf 2 CL-88 Ort: Borlänge Medlem: 06 april 2006
Tis 23 maj 2006 14:37 Svara med citat
ok, låter bra det! ska testa med högtrycken Regular Smiley