Forum - Bilstereo - RCD 510 med dynaudio är helt kass

Bacardi
Kör: Golf 6 R Ort: Hörby Medlem: 05 april 2013
Fre 05 apr 2013 19:23 Svara med citat
Som rubriken säger tycker jag att RCD 510 inte är något att hurra för. Ljudet är OK, men skulle behöva mer bas.

Det som är problemet är själva stereons hantering av minneskort. Den klarar inte att hantera mer än cirka 2000 filer vilket känns som något som skulle funnits på marknaden runt år 2000 och inte idag. Navigeringen mellan mapparna är super seg och några omslag kan den inte visa på displayen. (och ja jag har ett 32GB kort men det är det snabbaste jag kunde hitta.

Är det någon som vet hur man kan få denna enhet att fungera någorlunda?
MiWi
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 30 oktober 2010
Fre 05 apr 2013 19:28 Svara med citat
Man brukar rekommenderas att inte använda större än 8 GB-kort om jag inte minns tokigt.

32 GB är riktigt segt även på dyra Alpine-enheter.

Att du upplever basen som dålig är för att bilen läcker mycket ljud vid dörrsidorna och dörrarna (om det är en Mk6 R du menar), man får tilläggsisolera bakom dörrsidan samt mot dörrplåten för att stabilisera det hela.

Testa att vrida upp volymen och ställ dig utanför bilen så förstår du vad jag menar.
Bacardi
Fre 05 apr 2013 19:43 Svara med citat
Ja, det är en Mk6 R jag har, ska ta en titt på det här med att tilläggsisolera.

Att man inte ska använda större kort än 8GB tycker jag är ett svep skäl för att de inte lyckats få byggt en enhet som är snabbare, till och med min par år gamla android telefon är ju blixtrande snabb i jämförelse.

Hittade dock en Blaupunkt på nätet idag (Philadelphia 835) ska höra med leverantören hur den uppför sig.

http://www.blaupunkt.de/index.php?id=959&L=1&no_cache=1&tx_ddfproducts 2_pi1[view]=2162

verkar kunna passa rakt in.
MiWi
Fre 05 apr 2013 19:53 Svara med citat
Bacardi skrev:
Ja, det är en Mk6 R jag har, ska ta en titt på det här med att tilläggsisolera.

Att man inte ska använda större kort än 8GB tycker jag är ett svep skäl för att de inte lyckats få byggt en enhet som är snabbare, till och med min par år gamla android telefon är ju blixtrande snabb i jämförelse.

Hittade dock en Blaupunkt på nätet idag (Philadelphia 835) ska höra med leverantören hur den uppför sig.

http://www.blaupunkt.de/index.php?id=959&L=1&no_cache=1&tx_ddfproducts 2_pi1[view]=2162

verkar kunna passa rakt in.

Som jag skrev innan, det är inte ett VW-problem utan existerar till och med på dyra enheter från Alpine. Blaupunkt som byggs på tyskt restavfall beter sig på samma sätt. Smärtgränsen går vid 16 GB, större än 8 GB bör man inte använda till stereo. Byt till 8 GB-kort så kommer problemet lösa sig automatiskt.
Bacardi
Fre 05 apr 2013 21:56 Svara med citat
Det är väl Blaupunkt som gjort RCD 510 enheten??

Oavsett vilket, några tips på var man kan läsa mer om ljuddämpning (gärna DIY video/bilder)?
Emilius
Kör: Golf 2 1.6, 1.8, Caddy Mk1 Ort: Västerås Medlem: 23 augusti 2008
Lör 06 apr 2013 5:20 Svara med citat
Man får avväga vad man ska använda musiken till.

Vill du ha välljud så använder du inte komprimerad musik överhuvudtaget, så du kan lägga alla pengar på en maskin som inte ens tar usb, och vill du ha kompatibilitet så är det bara köra på vilket skräp som helst som har mycket manicker, då kan du ändå inte bry dig om kvaliteten.

Cd-skivor du köper i affärer har oftast dålig ljudkvalitet de med..

Angående bas i dörrarna så är bilkupen en relativt dålig miljö att lyssna på musik i, man får jobba hårt om man vill att det ska låta bra. Att slänga i nya högtalare kan ge en gnutta bättre ljud men jag hade inte förväntat mig något bättre än original iallafall.

Det absolut svåraste att få till inom normalt billjud är djupbas i dörrarna, strax efter detta kommer midbas.
Vill man att det verkligen ska smälla hårt i dörrar så är det stora element av rätt sort och effekt som gäller,
och framför allt att göra om dörrarna till baslådor.

Kort och gott:
Plugga på hur du dämpar och isolerar dörrar och utför detta noggrannt så blir nog ljudet bättre!
MiWi
Lör 06 apr 2013 6:41 Svara med citat
Emilius skrev:
Man får avväga vad man ska använda musiken till.

Än så länge finns det ingen bilenhet som klarar av att spela FLAC. Mycket musik idag är söndermastrad redan från start. Däremot är musik i okomprimerat format på CD-skiva (alltså inte en Mp3-fil bränd på skiva) det bästa du kan få ut utav en bilanläggning.

Men gör det verkligen sådan skillnad i realiteten? Nej.

Det är dock ytterst sällan man kan höra skillnad mellan 320 kb/s-filer samt FLAC i en normal anläggning, det är enbart med mätinstrument som du kan märka viss - om ens någon - frekvensskillnad.

Till trådskaparen:

Jag rekommenderar dig att åka till detta företag som ligger nära dig, då de har plug & play-lösningar gällande ljud som passar din bil.

http://www.ljudbyggaren.se/
nallebjorn
Kör: Golf 2 gti Ort: Söderköping Medlem: 17 januari 2013
Sön 07 apr 2013 7:35 Svara med citat
Bästa ljudet man kan få till är att lägga in kompletta låtar inte mp3 på usb minnet ingen laser som kan strula tyvärr läser inte alla maskiner d men jag vet att pioners lite betre modeler funkar det i och sen kan man tappa grymt mycke på taskiga kablar och otäta högtalar monteringar ,,,,,,
lars_tech
Kör: Golf 6 Multifuel Ort: Umeå Medlem: 11 april 2013
Tor 11 apr 2013 20:51 Svara med citat
Bacardi skrev:
Som rubriken säger tycker jag att RCD 510 inte är något att hurra för. Ljudet är OK, men skulle behöva mer bas.

Det som är problemet är själva stereons hantering av minneskort. Den klarar inte att hantera mer än cirka 2000 filer vilket känns som något som skulle funnits på marknaden runt år 2000 och inte idag. Navigeringen mellan mapparna är super seg och några omslag kan den inte visa på displayen. (och ja jag har ett 32GB kort men det är det snabbaste jag kunde hitta.

Är det någon som vet hur man kan få denna enhet att fungera någorlunda?

--->Tyvärr är jag rädd att du aldrig kan ställa in det bättre! ....Läs min artikel "Skandalöst dåliga stereo" under bildereo här på forumets index.