Forum - Golf 7 (13-19) - Irriterande ljud från Line Assist. Hur koppla bort?

iBaloo
Golf 7 1,6 TDI -13 Ort: Lund
Tis 26 mar 2013 20:27 Svara med citat
När jag kör på motorvägen så piper Line Assist flera gånger när jag håller ratten som man ska. Då kommer det upp en upplysning om att jag ska ta över ratten. Det är mycket irriterande att det piper stup i kvarten fast jag håller i ratten som man ska. Är det möjligt att koppla bort detta ljud? Hur är det för er? Samma eller är det bara jag som får detta irriterande ljud?
robbanbobban
Golf 7 1.4TSI Ort: Malmö
Tis 09 apr 2013 13:43 Svara med citat
Har samma problem. Irriterar så mycket att jag stängt av lane assist.

Jag har listat ut att systemet inte bryr sig alls om ifall man håller i ratten, utan det krävs att man aktivt "korrigerar" med rattrörelser. Problemet är ju att lane assist sköter detta alldeles utmärkt, vilket gör att man kan välja mellan:
1. Inte korrigera och få upp meddelanden om att man ska hålla i ratten (systemet stänger också av vid det tillfället)
2. Korrigera mot korrigeringarna som lane assist gör, vilket är onödigt och dessutom mer jobb än att själv hålla styr på bilen (lane assist lägger ett motstånd på rattstyrningen).
3. Stänga av systemet (vilket ju också stänger av lane departure warning).

Riktigt dåligt! Förstår inte hur det här kan ha släppts ut, tog mig inte mer än en timme innan jag insett det dumma i det. Min rekommendation är att inte betala extra för detta till dess att de gjort något vettigt av det.

Jag ska ta kontakt med säljaren när han är tillbaka i nästa vecka så fårvi se om de har något att säga.
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Tis 09 apr 2013 21:57 Svara med citat
robbanbobban skrev:
Har samma problem. Irriterar så mycket att jag stängt av lane assist.

Jag har listat ut att systemet inte bryr sig alls om ifall man håller i ratten, utan det krävs att man aktivt "korrigerar" med rattrörelser. Problemet är ju att lane assist sköter detta alldeles utmärkt, vilket gör att man kan välja mellan:
1. Inte korrigera och få upp meddelanden om att man ska hålla i ratten (systemet stänger också av vid det tillfället)
2. Korrigera mot korrigeringarna som lane assist gör, vilket är onödigt och dessutom mer jobb än att själv hålla styr på bilen (lane assist lägger ett motstånd på rattstyrningen).
3. Stänga av systemet (vilket ju också stänger av lane departure warning).

Riktigt dåligt! Förstår inte hur det här kan ha släppts ut, tog mig inte mer än en timme innan jag insett det dumma i det. Min rekommendation är att inte betala extra för detta till dess att de gjort något vettigt av det.

Jag ska ta kontakt med säljaren när han är tillbaka i nästa vecka så fårvi se om de har något att säga.



Låter som att man gjorde ett bra val som INTE la till denna finess då jag beställde min Golf 7 . Very Happy
La pengarna på Klimatanläggningen istället och tror det var en bra prioritering utav mig! Smile
iBaloo
Golf 7 1,6 TDI -13 Ort: Lund
Tis 09 apr 2013 22:11 Svara med citat
Njae. Jag tycker verkligen om Lane Assisten. Ser det som en väldigt bra säkerhetsutrustning, så den vill jag inte vara utan. Det är mera ljudet som jag vill vara utan. Men det som jag gillar mest är den adaptiva farthållaren. Den är gudomligt underbar. Speciellt då man åker till jobbet och farterna varierar hela tiden. Också en härlig säkerhetsutrustning.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 09 apr 2013 23:07 Svara med citat
Family_man skrev:
Låter som att man gjorde ett bra val som INTE la till denna finess då jag beställde min Golf 7 . Very Happy
La pengarna på Klimatanläggningen istället och tror det var en bra prioritering utav mig! Smile

Ja, verkligen. Dessutom kostar en vanlig hjulinställning ca 1500:- och en Line-assist 7000:- Shocked
iBaloo
Golf 7 1,6 TDI -13 Ort: Lund
Ons 10 apr 2013 6:10 Svara med citat
Jag betalade 13500kr för Förarassistanspaketet och då ingick
- Keyless Access
- Lane Assist och Light Assist
- Sidokrockkuddar och bältespåminnare bak
- Park Assist 2.0
Klart värt de pengarna både då det gäller säkerhet och lite lull-lull.
Hjulinstälningen får jag nog göra ändå någon gång i framtiden. Men det får nog alla göra någon gång. Oavsett om man har Lane Assist eller inte.
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Ons 10 apr 2013 6:40 Svara med citat
candyweiss skrev:
Ja, verkligen. Dessutom kostar en vanlig hjulinställning ca 1500:- och en Line-assist 7000:- Shocked


Hmm, hjulinställning har väl inte så mycket med Line Assist att göra? Rolling Eyes
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 10 apr 2013 10:47 Svara med citat
Duratec skrev:
Hmm, hjulinställning har väl inte så mycket med Line Assist att göra? Rolling Eyes


Jo, är hjulinställningen fel så får man ställa in allt till Lane-assist också.
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Ons 10 apr 2013 10:52 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jo, är hjulinställningen fel så får man ställa in allt till Lane-assist också.


Aha okej, såpass!! Då har jag lärt mig något nytt idag! Regular Smiley
robbanbobban
Golf 7 1.4TSI Ort: Malmö
Fre 12 apr 2013 11:07 Svara med citat
Goda nyheter, det går att ställa in "känsligheten" på lane assist!

Vid sidan av blinkersen finns en knapp där man kan aktivera/inaktivery systemet helt. Sedan finns också en inställning i menyn (Car-->Förarstödsystem-->Lane Assist) som heter "Adaptiv filkörning". Jag trodde det var samma sak, på eller av på systemet, men det är hur mycket den ska korrigera.

Om du har den på (adaptiv filkörning) så försöker den hålla bilen mitt i körbanan (enligt min tidigare post, dvs bra ide i teorin, fungerar inte alls i verkligheten).

Om du har den av så styr den endast in om du verkligen är på väg utanför linjerna (typ, lane departure warning, men styr in istället för att vibrera ratten). Då fungerar systemet perfekt! Man behöver inte sitta och styra emot systemet hela tiden, man slipper varningar om att man inte håller i ratten och man får ett system som faktiskt hjälper när det behövs.
robbanbobban
Golf 7 1.4TSI Ort: Malmö
Fre 12 apr 2013 11:08 Svara med citat
*dubbelpost*


Senast ändrad Fre 12 apr 2013 11:10, ändrad totalt 1 gång
robbanbobban
Golf 7 1.4TSI Ort: Malmö
Fre 12 apr 2013 11:09 Svara med citat
*dubbelpost*


Senast ändrad Fre 12 apr 2013 11:10, ändrad totalt 1 gång
robbanbobban
Golf 7 1.4TSI Ort: Malmö
Fre 12 apr 2013 11:09 Svara med citat
Woops, sorry för trippelpost...
iBaloo
Golf 7 1,6 TDI -13 Ort: Lund
Fre 12 apr 2013 11:11 Svara med citat
Oj. Är det så då är det ju super. Kollar när jag kör hem efter jobb idag. Najs.
gurra55
Golf 7 GT Ort: Stockholm
Fre 12 apr 2013 16:33 Svara med citat
Fungerar mycket bättre efter ditt råd om att bocka av "Adaptiv filkörning".
Har tidigare inte använt Lane assist pga att den piper så ofta även om man håller i ratten.
Nu verkar det som om den bara piper när man släppt ratten i 8 sekunder.
Mycket bra tips!javascript:emoticon('Thumbs up')
iBaloo
Golf 7 1,6 TDI -13 Ort: Lund
Fre 12 apr 2013 16:57 Svara med citat
Samma här. 25 km på motorvägen hem efter jobb och assistenten pep inte en enda gång. Succé! Supertack för tipset. Nu är jag glad igen. 😄