pinoccio
Golf 4 1.6-01 Ort: Stockholm |
Mån 22 nov 2010 17:41 |
|
Centrallåset låser inte upp bakluckan.
Det här hände härom veckan när kylan kom, så jag trodde det frusit, (precis som förra året.... )
Nu har den stått i värme innomhus hela dagen, men funkar ändå inte.
Man hör ett svagt klickande i luckan när man försöker låsa upp, så någon form av liv finns där.
Självklart har låset keckat igen, så det går bara att få in nyckeln 6-7mm. Sen är det stumt stopp.
(Har försökt smörja upp det tidigare. men aldrig fått det att funka.)
Går det att få ner skiten innifrån när den är stängd utan att ha sönder saker?
Börjar tröttna smått på att fälla sätet för att få in och ut mina grejjer.
|
|
koppen
Golf 4 1,6 -99 Ort: Stockholm |
Mån 22 nov 2010 19:13 |
|
Lossa dom två skruvarna som sitter vid handtagen som man normalt stänger luckan med, sen rycker du loss dörrplasten.
|
|
pinoccio
Golf 4 1.6-01 Ort: Stockholm |
Mån 22 nov 2010 19:31 |
|
Ok, tackar!
Antar att då sitter dörrplasten bara på något liknande plastclipsen som vanliga dörrsidorna sitter med? Inga skruvar på sidorna med andra ord?
|
|
koppen
Golf 4 1,6 -99 Ort: Stockholm |
Tor 25 nov 2010 18:36 |
|
Nej, du bara rycker dörrsidan mot dig. Börja i överkanten
|
|
White
Golf 4 1.8 -99 Ort: Stockholm |
Lör 12 maj 2012 18:21 |
|
I precis samma situation som trådskaparen. Har fått av panelen, tyvärr sprack den lite i plasten..
Men har nu lossat på tre skruvar som håller fast handtaget i luckan och nu sitter det löst, dock får jag inte ur det. Jag antar att man ska få ut "paketet" inifrån och ut? Är det något mer som måste lossas för att kunna få ur det ur luckan(har "snäppt" av stagen)
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
Lör 12 maj 2012 20:52 |
|
White skrev: | I precis samma situation som trådskaparen. Har fått av panelen, tyvärr sprack den lite i plasten..
Men har nu lossat på tre skruvar som håller fast handtaget i luckan och nu sitter det löst, dock får jag inte ur det. Jag antar att man ska få ut "paketet" inifrån och ut? Är det något mer som måste lossas för att kunna få ur det ur luckan(har "snäppt" av stagen) |
Ett tips.. handtaget behövs inte tas bort utan låscylindern bara ev byta ut den.
|
|
White
|
US
Golf 4 1,6 -02 Ort: Nässjö |
Sön 13 maj 2012 13:34 |
|
Tror du inte det är den hästskoformade "brickan" man menar?
|
|
matte-
Golf 4 Gti Ort: Skövde |
Sön 13 maj 2012 14:51 |
|
Ja. det är nog den brickan han menar.
Då får du första lossa på 3 skruv som håller fast hela handtaget, så det blir löst och du kan dra ut det lite. Sen får du ta ut låsbrickan från utsidan. Så gjorde jag och hoppas detta var till någon hjälp.
/Mathias
|
|
White
Mån 14 maj 2012 20:32 |
|
Tack för hjälpen! Okej, nu har jag fått bort "hästsko-brickan" och fjädern som den håller på plats. Jag kom inte åt från utsidan utan gjorde det från insidan. Nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte vet hur jag ska gå vidare, har aldrig pillat med lås och vet inte riktigt hur det ser ut inuti, men har inte ekonomin att lämna in den just nu.
Jag kan väl inte bara banka ur kolven, sitter det inte massa stift och grejer inuti? Och även om jag får ut kolven ser jag inte hur det skulle hjälpa mig att få ur handtaget men det kanske jag förstår när det väl är borta? Det känns som hela biten som är inringad på bilden skulle behöva lossas för att kunna få ut det hela. http://desmond.imageshack.us/Himg12/scaled.php?server=12&filename=bild 2cs.jpg&res=landing
|
|
matte-
Tis 15 maj 2012 8:11 |
|
Nej. Det är bara att banka ur den, fast från andra sidan, får bildet sett. Alltså utifrån. Då tar du en hylsa, som är ungefär lika stor som låsets diameter och knakar på lite lätt med hammare.
Men se till att lossna allt där du har tagit bilden, så du vet att det kommer gå fritt ner sen.
/Mathias
|
|
matte-
Tis 15 maj 2012 8:11 |
|
Nej. Det är bara att banka ur den, fast från andra sidan, får bildet sett. Alltså utifrån. Då tar du en hylsa, som är ungefär lika stor som låsets diameter och knakar på lite lätt med hammare.
Men se till att lossna allt där du har tagit bilden, så du vet att det kommer gå fritt ner sen.
/Mathias
|
|
matte-
Tis 15 maj 2012 8:12 |
|
/Mathias
|
|
simonthyr
Golf 4 1,6 -01 Ort: Norrköping |
Tor 05 jul 2012 10:50 |
|
Lånar tråden lite ist. för att göra en ny då jag har i princip samma problem:
centrallåset (inte fjärr) funkar inte och låset på bakluckan har ärgat igen så får inte i nyckeln heller (vilket leder till att bakluckan alltid är öppen och inte går att låsa).. lät mekonomen göra en felsökning och dom får fram att det beror på att låset på bakluckan har fastnat. grejen är dock den att centrallåset inte heller fungerar på dom andra dörrarna, d.v.s. den enda dörren som låses upp när man vrider om nyckeln i förardörren är förardörren, dom andra får man låsa upp manuellt. kan anledningen till att dom andra dörrarna inte heller öppnas vara att låset på bakluckan har ärgat igen och ligger och "spärrar" på något sätt? det var i alla fall så dom förklarade på mekonomen. tänkte dock höra om ni tycker att det låter rimligt och om det finns någon chans att problemet försvinner om man byter ut låset på bakluckan? kommer centrallåset att låsa upp dom andra dörrarna också då? (ska tillägga att man hör att den försöker låsa upp bakluckan när man vrider om nyckeln i förardörren, men det händer inget eftersom den ärgat igen ordentligt, går knappt ens att få in nyckeln...)
tacksam för svar!
/simon
|
|
Varg78
Golf 4 1.6 -99 Ort: Osby |
Fre 06 jul 2012 21:53 |
|
Att låscylindern på bakluckan har ärgat igen ska inte påverka centrallåset, mer troligt då är att den "frilöpande" brickan med länkagen på insidan av låskolven har fastnat och på så vis hindrar att motorn låser, om det i sin tur hindrar resten från att funka vet jag faktiskt inte, det är någonstans att börja iallafall. Mekaniker på Svenska EA Bussar i Malmö.
Mekar Setra på jobbet och VW hemma...
|
|
simonthyr
Ons 11 jul 2012 10:44 |
|
Hmm okej, får kolla upp det. Någon annan som vet om låskolven på bakluckan påverkar centrallåset i övrigt (så att dom andra dörrarna inte heller öppnas när man vrider om nyckeln i förardörren) om den har fastnat/ärgat igen? Borde inte dom andra dörrarna ändå fungera..? Det han på mekonomen först fick upp i felkodsväg var i alla fall att det var låset på bakluckan som det berodde på. Sedan om ett byte av låset skulle lösa hela problemet med centrallåset kunde han inte lova, men det var i alla fall steg 1 att byta det och sedan prova igen om det fungerar eller se vilka felkoder som då kommer upp.
|
|
Varg78
Golf 4 1.6 -99 Ort: Osby |
Ons 11 jul 2012 11:59 |
|
Koppla loss centrallåsmotorn i bakluckan och prova att låsa/låsa upp... Mekaniker på Svenska EA Bussar i Malmö.
Mekar Setra på jobbet och VW hemma...
|
|
simonthyr
Ons 11 jul 2012 22:47 |
|
Låter som en bra idé, var sitter den och hur får jag fram den?
mvh simon
|
|
patrikb92
Passat 8 Ort: Hällefors |
Tor 03 jan 2013 15:28 |
|
Skrämmer liv i tråden då bakluckelåset på min bil har sagt godnatt.. Bakluckan är låst så kan inte öppna den, hur ska jag göra för att få bort plasten och komma åt låset inifrån? Har lossat de två skruven vid handtagen på insidan och ryckt som en tok men får den inte att lossna. Tror att vinkeljohan snart kommer fram o kapar bort plasten helt
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
Tor 03 jan 2013 17:16 |
|
Varför ser ni inte till att smörja bakluckelåset då och då? så slipper ni mycket av problemen. Hade nu i veckan själv problem med att inte bakluckan öppnades.
Jag har regelbundet smörjt, låst och öppnat med nyckeln då och då för att inte hamna i eran sits-problem- man kan ju bara titta hur bilen ser ut bak i detta saltslask och förstå vad som händer med låset.
Jag kör med en alutape över nyckelhålet fyllt med fett bakom så ingen smörja tränger in för att ha som en reservmöjlighet till öppning med nyckel, bara lossa tapen och vrida nyckeln.
Får du in nyckeln något fortsätt med rostolja eller multispray dra nyckeln ut och in, vrid lite bara lite med försiktighet mer spray till slut lossnar det och du kan öppna luckan.
På min bil hade centrallåsmotorn fastnat och dess arm inte förmedlade tillslaget i låset, tog bort alltsammans plockade ner centrallåsmotorn och det bakre lagret med axeltappen var rostigt då det rostar här av kondens, lite fett på rörliga delar ihopplock av alltsammans och vips så funkar allt igen, men se till att ha möjlighet att låsa upp med nyckeln det går om man är lite förutseende
mvh Uffe/bildock
|
|
simonthyr
Tor 03 jan 2013 23:57 |
|
Varg78 skrev: | Koppla loss centrallåsmotorn i bakluckan och prova att låsa/låsa upp... |
försöker igen; var sitter den och hur får jag fram den?
mvh
|
|
MaChrill
Ingen VW Ort: Kristianstad |
Lör 05 jan 2013 0:38 |
|
Har inte hundra koll, men har du mekaniskt lås på luckan, är där ett stag (synligt) till låscylindern. Är det integrerat sitter allt i samma don, då är det inte mycket å göra. ( Om du inte vill pilla sönder skiten.)
|
|
patrikb92
Ons 08 maj 2013 21:56 |
|
simonthyr skrev: | försöker igen; var sitter den och hur får jag fram den?
mvh |
Centrallåsmotorn är väl den lilla vita lådan snett ovanför handtaget på insidan av bakluckan om jag inte har fattat helt fel?
Om bakluckan låser sig utan problem men vägrar låsa upp sig själv, vad kan det bero på??
Mvh
|
|
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå |
Ons 08 maj 2013 22:53 |
|
Försöker ens motorn låsa den? Skulle gissa på microbrytarn annars
|
|
patrikb92
Ons 08 maj 2013 23:06 |
|
valp2k skrev: | Försöker ens motorn låsa den? Skulle gissa på microbrytarn annars |
Den låser sig utan problem när man använder fjärrkontrollen men den vill inte låsa upp sig. Vart sitter microbrytaren?
|
|
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå |
|
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik |
Lör 30 apr 2016 17:31 |
|
Min baklucka har gått i baklås, och låset nyckeln ska sitta i hade ärgat igen redan när jag köpte bilen. Vet inte om felet sitter i centrallåskistan eller handtaget. Tar jag lös kontakten från handtaget och sätter i den så låser motorn upp luckan. Men tycker jag på handtaget händer ingenting.
|
|
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik |
Ons 04 maj 2016 20:51 |
|
Felet är fixat, det var handtaget på min bil som fastnade i intryckt läge.
|
|