Forum - Golf 7 (13-19) - Golf 7 finansiering och Utrustning.

GranTurismo
Kör: Golf 4 2.0 -01 Ort: Stockholm Medlem: 11 juli 2013
Tor 11 jul 2013 9:17 Svara med citat
Hej !
Fråga 1 Finansiering
Är på gång att beställa en Golf 7 1.4 TSI DSG-7, det blir isåfall min första nya bil och jag hör gärna hur ni tänker kring finansieringen. När man bygger en bil hos Volkswagen så får man ju förslag på en månadskostnad kring 2240, och det låter ju jättebra och billigt, men rätt långt från verkligheten.

Jag gillar "välspecade" bilar och den bil jag plockat ihop landar på 292 000 listpris, Då föreslår VW själva detta upplägg:
36 månader
30% insats 87 660:-
Restskuld 50%

Vilket då resultera i månadskostnad på 2240:- och kostnad över kontraktstid på 80640:-
Superbilligt eller hur !?
.. fast det man egentligen betalat under 3 år är ju 80640+87660=168300 eller 4675kr/månad , hela insatsen är ju borta, Verkar som ett dåligt utgångsläge inför nästa bilköp, tror man har svårt att få ut mer än 140-150k för bilen efter 3 år. Hur har ni räknat ?

Jag ogillar personligen billån av just denna anledningen, jag tar hellre ett blancolån och vet exakt hur mycket jag betalar för bilen och när den är avbetald., Eller är det någonting jag missat med just billånen som gör dom fördelaktigare ?

Fråga 2 utrustning
Nedan är spec:en på bilen jag är intresserad av att beställa.
Motor
Golf GT 1.4 TSI BlueMotion Technology 103 kW (140 hk) 7 vxl DSG 228 400 kr
Night Blue Metallic 5 700 kr
Sportstolar ErgoActive i tyg/läder Vienna, förarstol 14 vägs med massagefunktion 3 200 kr
Filhållningsassistent "Lane Assist" inkl. "Dynamic Light Assist" 1 000 kr
Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel 0 kr
Navigation "Discover Media" 6 500 kr
Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus och statiskt kurvljus i kombination med Dynamic Light Assist 0 kr
Pluspaket 15 000 kr
Förarassistanspaket 13 600 kr
Park Assist 2.0 samt nedvinklingsfunktion hos höger ytterspegel 0 kr
Parkeringsvärmare 9 900 kr
Förlängd nybilsgaranti 1 år, maximalt 9000 mil 2 100 kr
Navigationsdata för Europa på SD-kort 0 kr
Multimediauttag MEDIA-IN inklusive iPod-/iPhone-kabel 700 kr
Ljudsystem Dynaudio Excite 6 100 kr
Sidokrockkuddar samt bältespåminnare även på ytterplatserna bak 0 kr
Nyckelfritt lås- och startsystem "Keyless Access" 0 kr

Nått jag missat ?, skulle vara DCC isf, men tveksam till hur användbart det är, det är varken en lyxtourer eller sportvagn.
malte
Kör: Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa Medlem: 26 mars 2009
Tor 11 jul 2013 12:57 Svara med citat
GranTurismo skrev:

Massa text

Om du får 150k för bilen efter 3 år så betalar du restskulden och tar resten pengarna till insatsten på nästa bil, är det inte så man gör? Har inte denna typ av finansiering själv.

Edit: Räknade inte innan jag skrev, fem dum-poäng till mig Cool
ergo
Kör: Ingen VW Ort: Helsingborg Medlem: 11 juli 2013
Tor 11 jul 2013 13:29 Svara med citat
Jag har precis beställd en Golf Sportscombi. Och jag såg att om man väljer Förarassistanspaketet så kan man välja till 'Regnsensor och automatisk avbländbar innerbackspegel' till 0 kr. Det betyder att i Förarassistanspaketet finns allt som är i Pluspaketet utom Xenon med LED. Så om du tar bort Pluspaketet och istället väljer bara Xenon med LED, så sparar du 600 kronor:-) Några kronor är det ju. En annan sak som jag nog hade beställd är 2 zon automatisk klimat.

Jag har värderat olika finansieringar och gått för konsumentleasing utan kontantinsats 36 månader. Jag vill då ha betalat ca. 101000 i "hyra" inkluderat räntor som är ungefär 45% av bilens listpris. Om jag inte har körd över 4500 mil och/eller slitit mer än normalt på bilen så är de bara att lämna in den. Jag har gjort detta tidigare genom ett tidigare jobb och det har fungerat bra. Vi behöver kontanterna för gamla bilen till hus renovering. Så för oss passar detta alternativ just nu. Vi får se om vi tycker det känns bra efter tre år och fortsätter leasa, eller hittar något annat alternativ.
malte
Tor 11 jul 2013 13:36 Svara med citat
Climatronic är ett måste håller jag med om!
Jag har förövrigt också leasing via mitt jobb. Är upplagt så att allt ingår(service, reparationer och försäkring). Betalar via löneavdrag och lämnar bara tillbaka bilen efter 24 månader.
GranTurismo
Tor 11 jul 2013 13:45 Svara med citat
ergo skrev:
Jag har precis beställd en Golf Sportscombi. Och jag såg att om man väljer Förarassistanspaketet så kan man välja till 'Regnsensor och automatisk avbländbar innerbackspegel' till 0 kr. Det betyder att i Förarassistanspaketet finns allt som är i Pluspaketet utom Xenon med LED. Så om du tar bort Pluspaketet och istället väljer bara Xenon med LED, så sparar du 600 kronor:-) Några kronor är det ju. En annan sak som jag nog hade beställd är 2 zon automatisk klimat.

Jag har värderat olika finansieringar och gått för konsumentleasing utan kontantinsats 36 månader. Jag vill då ha betalat ca. 101000 i "hyra" inkluderat räntor som är ungefär 45% av bilens listpris. Om jag inte har körd över 4500 mil och/eller slitit mer än normalt på bilen så är de bara att lämna in den. Jag har gjort detta tidigare genom ett tidigare jobb och det har fungerat bra. Vi behöver kontanterna för gamla bilen till hus renovering. Så för oss passar detta alternativ just nu. Vi får se om vi tycker det känns bra efter tre år och fortsätter leasa, eller hittar något annat alternativ.

2 Zons klimatanläggningen måste ju vara med ja ! La även till paddlar på växellådan, tycker det var mycket trevligt tillsammans med DSG-lådan, var och provkörde 2.0 TDI och 1.4 TSI´n idag och måste säga att tsi´n var MYCKET trevligare. Dock bullrig med 18", skall försöka hitta nån återförsäljare som har en med 17" inne.

Jag skall kolla upp konsumentleasingen, kan vara så att det passar mig rätt bra också,
malte
Tor 11 jul 2013 13:52 Svara med citat
GranTurismo skrev:
2 Zons klimatanläggningen måste ju vara med ja ! La även till paddlar på växellådan, tycker det var mycket trevligt tillsammans med DSG-lådan, var och provkörde 2.0 TDI och 1.4 TSI´n idag och måste säga att tsi´n var MYCKET trevligare. Dock bullrig med 18", skall försöka hitta nån återförsäljare som har en med 17" inne.

Jag skall kolla upp konsumentleasingen, kan vara så att det passar mig rätt bra också,

Det hör inte riktigt till denna tråd men jag tyckte att TSI'n var hemsk! Beställde en TDI utan att provköra en och blev supernöjd Very Happy Kul att man kan tycka så olika ändå..
GranTurismo
Tor 11 jul 2013 14:33 Svara med citat
Jag tycker absolut det hör hemma i tråden Smile Upplevelser av bilar är ju subjektiva, jag har under många år kört bmw och "vant" mig vid lite toppig effekt och föredrar det så. Svårt för det omvända förhållandet som dieslarna har.

Har iallafall fått svar på kostnaden för konsumentleasing och på 36 månader skulle min "bil" hamna på ca 5000/månaden, Vilket ju då är ungefär samma som kostnaden jag får vid lån.
GranTurismo
Ons 24 jul 2013 13:24 Svara med citat
Liten uppdatering.

Passade på att hyra en Golf VII över helgen för att få prova den lite ordentligt och efter ca 100 mil bakom ratten kom jag fram till att bilen inte funkar för mig pga främst 3 ting.
1. benutrymme på förarplatsen, när jag sitter för mig "normalt" (ja.. jag är lång och rätt bred) så sitter jag och pressar högerbenet mot mittkonsollen, första 20 milen gick ok, sen blev det obekvämt på riktigt utan någon möjlighet att sätta mig "bättre". (samma fenomen på min pendlarbil Golf IV 2.0, dock kör jag den sällan mer än 3,5-4 mil i stöten)
2. Baksätet, lågt hårt och bekvämt, Vi åkte 4 personer och på hemvägen satt jag ca 20 mil bak, träsmak infann sig rätt snabbt, Kunde ej heller sträcka ut benen som jag önskar riktigt.
3. Bullernivån, satt Continental sportcontact 2 på bilen om jag inte missminner mig.. trodde de utgått förlängesen, men bullrar och lever om gör de iallafall, vad har ni fått för däck på era nya ?

All in all så känner jag att det inte är rätt vagn för mig. Men visar vad viktigt det är att provköra ordentligt Smile
Arkin
Kör: Golf 6 1.4 TSI Ort: Växjö Medlem: 15 oktober 2009
Ons 24 jul 2013 18:19 Svara med citat
Biltillverkarna bygger väl sina bilar kring en standard.

Man, 180 CM och 70 KG.

Avviker man mycket på ena eller andra hållet är det ju viktigt som du säger att man kollar så att man får plats...
malte
Tor 25 jul 2013 11:37 Svara med citat
GranTurismo skrev:
Liten uppdatering.

Passade på att hyra en Golf VII över helgen för att få prova den lite ordentligt och efter ca 100 mil bakom ratten kom jag fram till att bilen inte funkar för mig pga främst 3 ting.
1. benutrymme på förarplatsen, när jag sitter för mig "normalt" (ja.. jag är lång och rätt bred) så sitter jag och pressar högerbenet mot mittkonsollen, första 20 milen gick ok, sen blev det obekvämt på riktigt utan någon möjlighet att sätta mig "bättre". (samma fenomen på min pendlarbil Golf IV 2.0, dock kör jag den sällan mer än 3,5-4 mil i stöten)
2. Baksätet, lågt hårt och bekvämt, Vi åkte 4 personer och på hemvägen satt jag ca 20 mil bak, träsmak infann sig rätt snabbt, Kunde ej heller sträcka ut benen som jag önskar riktigt.
3. Bullernivån, satt Continental sportcontact 2 på bilen om jag inte missminner mig.. trodde de utgått förlängesen, men bullrar och lever om gör de iallafall, vad har ni fått för däck på era nya ?

All in all så känner jag att det inte är rätt vagn för mig. Men visar vad viktigt det är att provköra ordentligt Smile

Kan bara instämma med punkt nr1, högerbenet får inte tillräckligt med plats för mittkonsollen. Märkte det även jag på en långkörning. Och jag är inte så stor med mina 173cm/65kg.
Har tyvärr ingen koll på vad det är för däck på min, men jag har 17" hjul och jag tycker att nivån på vägljud är riktigt bra för att vara golf!
Family_man
Kör: Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå Medlem: 09 februari 2013
Tor 25 jul 2013 13:01 Svara med citat
Mittkonsollen är även i mitt tycke inkräktande på utrymmet för högerbenet.

På min har jag standard dimensionen på 205/55R16 samt Continental PremiumContact 5 och min bil tycker jag rullar väldigt tyst och fint även då asfalten är grov , rena himmelriket jämfört med Skoda Octavian av 2011 årsmodell jag hade tidigare. Regular Smiley
ekf
Kör: Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping Medlem: 31 januari 2013
Tor 25 jul 2013 13:17 Svara med citat
Family_man skrev:
Mittkonsollen är även i mitt tycke inkräktande på utrymmet för högerbenet.

Jag är 182cm/75kg och har inte alls upplevt samma sak i min mk7:a. Det kanske är beroende på vad man har för stol? Jag har sportstolar i min och har körtmflera timmar i sträck utan bekymmer. Hur det är i baksätet vet jag inte Smile , men de som åkt med har sagt att de haft massor med plats och suttit bekvämt...
Family_man
Kör: Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå Medlem: 09 februari 2013
Tor 25 jul 2013 17:48 Svara med citat
ekf skrev:
Jag är 182cm/75kg och har inte alls upplevt samma sak i min mk7:a. Det kanske är beroende på vad man har för stol? Jag har sportstolar i min och har körtmflera timmar i sträck utan bekymmer. Hur det är i baksätet vet jag inte Smile , men de som åkt med har sagt att de haft massor med plats och suttit bekvämt...

Hehe nä baksätet vet inte jag heller mkt om då jag helst sitter bakom ratten där det roliga händer. Regular Smiley
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Tor 25 jul 2013 23:23 Svara med citat
Har kört med Conti Sport Contact 2 225/40-18 sedan min GTI 6:a var ny. Tycker att det är bra däck. Jag bytte för en månad sedan till Nokian Hakka Black, även det ett mycket bra sportdäck.

I mitt fall går köregenskaperna före ljudnivån därför kanske jag bedömer det annorlunda. Golf är ju ingen stor bil så man får ju ha rimliga krav vad det gäller ljudnivå. Det är ju alltid fråga om kompromisser. Grejen med en Golf är ju att den inte ska vara stor… Laughing .

Sitter bra i 7:ans sportstolar, är 179/73 kg. Noterade att takhöjden blivit bättre jmfr 6:an. Valet är ju fritt som väl är.

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18