Forum - Golf 7 (13-19) - Fälgar - skillnad på16 och 17 tum? (tsi 105)

Vwa
Golf 7 Ort: Göteborg
Lör 03 aug 2013 9:31 Svara med citat
Hej på er!

För att kunna köpa till Dijon 17 tum fälgar till TSI 105 måste man beställa sportchassi. Det jag undrar är hur stor skillnad, komfortmässigt det blir på att köra på 16 tum originalfälg kontra 17 tum fälg med sportchassi.

Är det märkbart skillnad ljudmässigt och känns bilen väldigt stum?

Med vänlig hälsning
Vwa
Orvis
Golf 7 Ort: Köping
Lör 03 aug 2013 10:29 Svara med citat
Körde en TDI med 16 tum i 3 mån. Kör en TSI med sportchassi nu. tycker skillnaden inte är så stor.Faktiskt.Tror du lungt kan välja 17 .Ända skillnaden som jag märkt är markfrigången som är sämre.
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Lör 03 aug 2013 10:48 Svara med citat
Principiellt borde de blir stötigare med 17 tums å sportchassi kontra 16 tum standard.

Du får ju mindre gummi mellan chassi å marken eftersom du måste gå ner i profil med 17 tum.för att behålla original omkretsen.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Vwa
Golf 7 Ort: Göteborg
Lör 03 aug 2013 11:25 Svara med citat
Absolut, det är jag med på att det blir stötigare. Frågan är bara hur mycket mer det blir.

Är det värt att komplettera med sportchassi? Slår underredet i enkelt vid farthinder etc?

/V
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 03 aug 2013 13:09 Svara med citat
Med sportshassie får man mindre markfringång vilket kan ge negativa effekter vid körning på dåliga vägar eller mycket snö

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
malte
Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa
Lör 03 aug 2013 14:35 Svara med citat
Vwa skrev:
Absolut, det är jag med på att det blir stötigare. Frågan är bara hur mycket mer det blir.

Är det värt att komplettera med sportchassi? Slår underredet i enkelt vid farthinder etc?

/V


Sportchassi och 17" här.. Bilen upplevs fast och inte jobbigt stötig tycker jag.
Gupp och ojämnheter tar man det gärna lungt över dock.
Markfrigången räcker till alldeles utmärkt, skulle knappast kalla bilen låg.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Lör 03 aug 2013 15:15 Svara med citat
malte skrev:
Sportchassi och 17" här.. Bilen upplevs fast och inte jobbigt stötig tycker jag.
Gupp och ojämnheter tar man det gärna lungt över dock.
Markfrigången räcker till alldeles utmärkt, skulle knappast kalla bilen låg.


Håller med dig.

Det är ju nästan synd att 2013 välja 16” och standard chassi. Kan inte tänka mig att det ska vara några problem med 17” och sportchassi.

På vår tillkommande mk7 sportscombi har jag beställt sportpkt Masters som innehåller 17” och sportfjädring fast det är en vanlig familjebil. Skulle ju få lite gubbstämpel Confused med 16” vilket naturligtvis inte spelar någon roll! Smile

Har två bilar med 17 resp 18 tillika sportfjädring – inga problem. Körs året runt.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Vwa
Golf 7 Ort: Göteborg
Lör 03 aug 2013 23:51 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Håller med dig.

Det är ju nästan synd att 2013 välja 16” och standard chassi. Kan inte tänka mig att det ska vara några problem med 17” och sportchassi.

På vår tillkommande mk7 sportscombi har jag beställt sportpkt Masters som innehåller 17” och sportfjädring fast det är en vanlig familjebil. Skulle ju få lite gubbstämpel Confused med 16” vilket naturligtvis inte spelar någon roll! Smile

Har två bilar med 17 resp 18 tillika sportfjädring – inga problem. Körs året runt.


Kul att höra.

Trodde att skillnaden skulle vara som dag och natt.

/V
Gustav_p
Golf 7 TSI 122 DGG7 Ort: Kristianstad
Sön 04 aug 2013 17:24 Svara med citat
Det hela handlar lite om vad man priorterar och tycker är viktigt.

Jag provkörde några olika innan jag beställde min 7:a och tyckte att vägblullret hördes för mycket med lågprofildäcken - och valde därmed 16" istället.

För mig är komfort och tysthet två viktiga egenskaper för bilen.
Vwa
Golf 7 Ort: Göteborg
Sön 04 aug 2013 17:49 Svara med citat
Gustav_p skrev:
Det hela handlar lite om vad man priorterar och tycker är viktigt.

Jag provkörde några olika innan jag beställde min 7:a och tyckte att vägblullret hördes för mycket med lågprofildäcken - och valde därmed 16" istället.

För mig är komfort och tysthet två viktiga egenskaper för bilen.


Visst är det så.

När du provkörde med lågprofilsdäcken antar jag att du menar 17", eller var det större dimension på fälgarna? Men om det är som du säger att det blir sådan skillnad mellan 16" och 17" så lutar det nog åt lägre dimension.

/V
Gustav_p
Golf 7 TSI 122 DGG7 Ort: Kristianstad
Sön 04 aug 2013 18:44 Svara med citat
Jo det var 17".

Men försök köra en bil med båda däcktyperna. Din handlar bör ha bilar inne med båda. Kanske inte exakt samma modell men så att du får möjligheten att prova.

Jag spenderade 3 timmar med att provköra olika bilar (pga däcktyp, motorval). Bättre att låta det ta sin tid i valet än att "gilla läget" sedan.

Det är trots allt mycket pengar som du ska betala - då ska du också ha alla möjligheter att prova på de olika valen hos handlaren.
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 19 aug 2013 12:38 Svara med citat
En bra sport/komfort kompromiss tycker jag är att välja 205/50 R17 framför 225/45 R17.
Du får ett smalare däck som bullrar mindre etc men ett mer sportigt utseende än vad du får med ett 205/55 R16.

205/55 r16 ger en däcksida om 112 mm
205/50 r17 ger en däcksida om 102 mm
225/45 r17 ger en däcksida om 101 mm