Forum - Golf 7 (13-19) - Kylfläkt går ofta efter att jag stängt av bilen

marcusjj
Kör: Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad Medlem: 04 november 2007
Mån 02 sep 2013 17:02 Svara med citat
Hej alla,

Är detta vanligt? Att kylfläkten körs efter att man stängt av bilen? Min går upp till 5min kanske 1/3 gånger jag kört bilen.

Någon annan med samma "bekymmer"?

Bilen är en 105 TDI.
tobbe80
Kör: Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg Medlem: 16 augusti 2007
Mån 02 sep 2013 18:07 Svara med citat
Inget fel !

.....privat liv.....
ekf
Kör: Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping Medlem: 31 januari 2013
Mån 02 sep 2013 18:17 Svara med citat
marcusjj skrev:
Hej alla,

Är detta vanligt? Att kylfläkten körs efter att man stängt av bilen? Min går upp till 5min kanske 1/3 gånger jag kört bilen.

Någon annan med samma "bekymmer"?

Bilen är en 105 TDI.

Samma sak med min 150 tdi
101
Kör: Golf 7 2,0TDI GT 4-motion Ort: Kalix Medlem: 11 september 2013
Ons 11 sep 2013 19:55 Svara med citat
Hej! jag har samma problem! om de nu är ett problem,kanske ska vara så. Men många mycket korta körningar på en dag ,så har batteriet snart gjort sitt. En förklaring varför den gör så ,skulle lugna själen lite. Hade en touran 1,6 tdi dsg 2011 före den gjorde aldrig så på 4500 mil.[gallery [gallery [galleryBild[/gallery]

Senast ändrad Ons 11 sep 2013 20:30, ändrad totalt 1 gång
101
Kör: Golf 7 2,0TDI GT 4-motion Ort: Kalix Medlem: 11 september 2013
Ons 11 sep 2013 19:55 Svara med citat
...mmmm
malte
Kör: Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa Medlem: 26 mars 2009
Tor 12 sep 2013 15:41 Svara med citat
101 skrev:
Hej! jag har samma problem! om de nu är ett problem,kanske ska vara så. Men många mycket korta körningar på en dag ,så har batteriet snart gjort sitt. En förklaring varför den gör så ,skulle lugna själen lite. Hade en touran 1,6 tdi dsg 2011 före den gjorde aldrig så på 4500 mil.[

Är tämligen säker på att det har att göra med partikelfiltret.. Om man stänger av motorn under en s.k aktiv regenerering så körs fläkten ett tag för att avsluta och kyla ner. Rätta mig här om jag har fel men det känns som en logisk förklaring!
Cribbe515
Kör: Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga Medlem: 15 augusti 2013
Tor 12 sep 2013 15:54 Svara med citat
Står det inget om det här i handboken?
marcusjj
Tor 09 jan 2014 10:22 Svara med citat
Jag har varit i kontakt med verkstad igen ang. detta "fel". Nu när det är kallt går fortfarande fläkten ofta efter att jag kört.
Förklaringen jag fick var att det är partikelfiltret som renas. Detta görs när de keramiska delarna i partikelfiltret kommit upp i temp. Detta gör att den höjer varvtalet till 1000rpm under färd samt att den kör fläkten när jag stannat. Det luktar även brönt rätt ofta när fläkten går, och detta menade de på att det berodde på att den "brände rent" partikelfiltret precis innan jag stänger av.

Är detta en godtagbar anledning att fläkten ska gå så ofta? Jag kör 4mil om dagen, 2mil till jobbet. Fläkten går fortfarande ca 1/3 av gångerna jag stänger av bilen...
malte
Tor 09 jan 2014 12:29 Svara med citat
marcusjj skrev:
Jag har varit i kontakt med verkstad igen ang. detta "fel". Nu när det är kallt går fortfarande fläkten ofta efter att jag kört.
Förklaringen jag fick var att det är partikelfiltret som renas. Detta görs när de keramiska delarna i partikelfiltret kommit upp i temp. Detta gör att den höjer varvtalet till 1000rpm under färd samt att den kör fläkten när jag stannat. Det luktar även brönt rätt ofta när fläkten går, och detta menade de på att det berodde på att den "brände rent" partikelfiltret precis innan jag stänger av.

Är detta en godtagbar anledning att fläkten ska gå så ofta? Jag kör 4mil om dagen, 2mil till jobbet. Fläkten går fortfarande ca 1/3 av gångerna jag stänger av bilen...

Jag har 3 mil till jobbet och fläkten går ganska ofta efter körning på min bil också. Men jag har lärt mig ignorera det så man tänkter inte på det längre faktiskt. Very Happy
Fader Jan
Kör: Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå Medlem: 05 juni 2011
Fre 10 jan 2014 19:39 Svara med citat
Jag har en 1,6 TDI, och fläkten har aldrig gått. Däremot går dieselvärmaren någon minut för att bränna rent. Om jag haft den igång före stoppet. Har du kollat att det är kylfläkten som snurrar?
Pure White
Kör: Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands Medlem: 22 oktober 2013
Fre 10 jan 2014 23:32 Svara med citat
Fader Jan skrev:
Jag har en 1,6 TDI, och fläkten har aldrig gått. Däremot går dieselvärmaren någon minut för att bränna rent. Om jag haft den igång före stoppet. Har du kollat att det är kylfläkten som snurrar?

Det är inte fläkten som går utan en process för att bränna ur partikelfiltret. Om dieselvärmaren är inblandad vet jag inte men processen startar ofta om man kört många korta sträckor med halvvarm motor.
malte
Lör 11 jan 2014 9:38 Svara med citat
Pure White skrev:
Det är inte fläkten som går utan en process för att bränna ur partikelfiltret. Om dieselvärmaren är inblandad vet jag inte men processen startar ofta om man kört många korta sträckor med halvvarm motor.

Ja fast det är inte det jag menar med att "fläkten" går. Den aktiva regenereringen av partikelfiltret har hänt en gång för mig bara och det låter mycket mer!
Fader Jan
Kör: Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå Medlem: 05 juni 2011
Sön 12 jan 2014 18:59 Svara med citat
Jag uttryckte mig kanske otydligt. Om jag kör dieselvärmaren och stannar bilen innan motorn har nått full temp, så kommer dieselvärmaren att fortsätta sin process genom att bränna ur värmaren. Det kan låta som att kylfläkten är igång. Därför undrade jag om marcusjj kollat att det verkligen är kylarfläkten som snurrar.
marcusjj
Sön 12 jan 2014 23:52 Svara med citat
Fader Jan skrev:
Jag uttryckte mig kanske otydligt. Om jag kör dieselvärmaren och stannar bilen innan motorn har nått full temp, så kommer dieselvärmaren att fortsätta sin process genom att bränna ur värmaren. Det kan låta som att kylfläkten är igång. Därför undrade jag om marcusjj kollat att det verkligen är kylarfläkten som snurrar.

Jag har ingen dieselvärmare på min bil så den kan det inte vara. Har inte kollat fysiskt om det är kylfläkten som snurrar dock, men det låter väldigt mycket längst fram.