Forum - Golf 7 (13-19) - Nybil beställd GT 2.0TDI DSG - bra val utrustning?

GodSpeed
Kör: Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås Medlem: 28 november 2013
Ons 15 jan 2014 21:25 Svara med citat
Verkar ju som att batteriet är på tok för klent i fall det inte pallar 2x30 på diesel värmaren? Dessutom borde väl bilen känna av att spänningen börjar bli låg och slå av värmaren? Låter konstigt tycker jag,
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Ons 15 jan 2014 21:38 Svara med citat
GodSpeed skrev:
Verkar ju som att batteriet är på tok för klent i fall det inte pallar 2x30 på diesel värmaren? Dessutom borde väl bilen känna av att spänningen börjar bli låg och slå av värmaren? Låter konstigt tycker jag,

Nej det är inte så konstigt. Dra ifrån laddningstid pga att motorn stannar titt som tätt (S/S automatik). Sedan ska motorn startas för varje stopp. Lägg dessutom till diverse förbrukare.....

Elruta fram det har jag inte beställt. Drar inte det en massa ström?

På min Golf 7 TSI är det ett 69 amp batteri. Det ska ju räcka till.

/Peter

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
Cribbe515
Kör: Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga Medlem: 15 augusti 2013
Ons 15 jan 2014 21:39 Svara med citat
GodSpeed skrev:

Han har visserligen en Tiguan men tekniken är väl densamma.
Cribbe515
Ons 15 jan 2014 22:24 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Nej det är inte så konstigt. Dra ifrån laddningstid pga att motorn stannar titt som tätt (S/S automatik). Sedan ska motorn startas för varje stopp. Lägg dessutom till diverse förbrukare.....

Elruta fram det har jag inte beställt. Drar inte det en massa ström?

På min Golf 7 TSI är det ett 69 amp batteri. Det ska ju räcka till.

/Peter

Jag vet inte hur mycket kräm elrutan drar men man behöver bara ha den på ett par minuter då och då.
malte
Kör: Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa Medlem: 26 mars 2009
Tor 16 jan 2014 10:11 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Så tänkte jag också och det var därför jag valde bort den. Dieselvärmaren tinar ju upp kupén men vindrutan är ju fortfarande blöt och återfryser vid körning. Ibland glömmer jag att slå på dieselvärmaren och ibland hinner den inte stå på tillräckligt länge. Vid småturer återfryser också vindrutan. Jag vet inte hur mycket man måste köra mellan varje gång dieselvärmaren används. Min kollega körde den 2 x 30 minuter sedan gick inte bilen att starta.

Eluppvärmd vindruta är en vardagslyx som jag kommer att unna mig nästa gång.

Enligt min säljare på vw så ska man köra lika länge som dieselvärmaren har vart igång, Annars riskerar man att ladda ur batteriet.
Men dieselvärmaren ska också känna av om batteriet börjar få låg spänning och då stänga av sig / inte starta.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tor 16 jan 2014 10:22 Svara med citat
malte skrev:
Enligt min säljare på vw så ska man köra lika länge som dieselvärmaren har vart igång, Annars riskerar man att ladda ur batteriet.
Men dieselvärmaren ska också känna av om batteriet börjar få låg spänning och då stänga av sig / inte starta.

Något liknande sade man också "förr", efter varje gång man använt startmotorn så skulle man köra minst 20 minuter för att ladda upp batteriet igen. Tänker på hur S/S tar på batteriet, även om om det inte är riktigt jämförbart med dagens bilar och med något sånär varm motor.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Pure White
Kör: Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands Medlem: 22 oktober 2013
Tor 16 jan 2014 10:46 Svara med citat
GodSpeed skrev:

Om man googlar lite så inser man att det inte är helt ovanligt att bränslevärmaren drar ur batteriet. Speciellt i samband med att man kör korta sträckor så batteriet inte hinner att laddas optimalt. Ju äldre batteriet är ju större risk löper man att detta kan hända.
GodSpeed
Tor 16 jan 2014 12:56 Svara med citat
Pure White skrev:
Om man googlar lite så inser man att det inte är helt ovanligt att bränslevärmaren drar ur batteriet. Speciellt i samband med att man kör korta sträckor så batteriet inte hinner att laddas optimalt. Ju äldre batteriet är ju större risk löper man att detta kan hända.

Men å andra sidan verkar värmaren ha väldigt hög effekt, så man behöver väl inte köra den mycket mer än 20minuter?
Cribbe515
Tor 16 jan 2014 15:33 Svara med citat
GodSpeed skrev:
Men å andra sidan verkar värmaren ha väldigt hög effekt, så man behöver väl inte köra den mycket mer än 20minuter?

Jovisst, i den bästa av världar. När det gäller min kollega så körde han dieselvärmaren på morgonen i 30 minuter men blev sedan fördröjd och kom inte iväg till arbetet när han hade tänkt sig. Därför körde han dieselvärmaren ytterligare en gång och därefter startade inte bilen. OK, det kanske var fel på batteriet eller på värmaren eller på tekniken som som läser av spänningen i batteriet, strunt samma. Jag ville bara nämna att detta hade hänt.

Ett annat resonemang vi förde tidigare i den här tråden är om man kan köra dieselvärmaren så ofta att den kan ersätta finessen med en eluppvärmd vindruta vid korta körningar där vindrutan återfryser vid varje stopp. Jag menar att man inte kan det för då kommer man förr eller senare att köra slut på batteriet. Kanske inte första året men sannolikt senare när batteriet är äldre.
GodSpeed
Tor 16 jan 2014 16:22 Svara med citat
Ja jag förstår tanken, jag kör dock mest sträckor på över 30km så jag hoppas att det ska fungera bra för mig.[/i]
Peter_senior
Tor 16 jan 2014 17:35 Svara med citat
En diesel kräver säkert mer startström pga högre kompressionsförhållande. Batterierna i dieselbilar brukar vara större (fler amperetimmar) men de behöver å andra sidan mer laddtid.

Cribbe515 – Ang. elvärmd vindruta, som du säger så är säkert ingen större energiåtgång om man inte har den på för länge. Den drar nog några hundra watt så man bör inte glömma den på.

Eftersom man inte har någon så går det inte att glömma den…. Regular Smiley

Arkin
Kör: Golf 6 1.4 TSI Ort: Växjö Medlem: 15 oktober 2009
Tor 16 jan 2014 18:22 Svara med citat
Golf 7 årsmodell 2014 fick eluppvärmd vindruta som tillval, både till diesel och bensin alternativen.

Efter några veckor kunde man inte längre välja eluppvärmd vindruta till TSI (bensin) motorerna.

Jag frågade på Facebook varför, svaret var att det skilde på komponenterna. Diesel-bilarna har större batteri och kraftigare generator.
Samt att man planerar återinföra valet till TSI-motorerna på årsmodell 2015...

Då jag själv kör för korta sträckor för en diesel väntar jag på eluppvärmd vindruta.

I december 2014 kommer visst Golf Sportcombi Alltrack. Motorer, bara diesel? vem vet..? 2.0 TSI kommer väl aldrig.
Cribbe515
Tor 16 jan 2014 19:04 Svara med citat
Peter_senior skrev:
En diesel kräver säkert mer startström pga högre kompressionsförhållande. Batterierna i dieselbilar brukar vara större (fler amperetimmar) men de behöver å andra sidan mer laddtid.

Cribbe515 – Ang. elvärmd vindruta, som du säger så är säkert ingen större energiåtgång om man inte har den på för länge. Den drar nog några hundra watt så man bör inte glömma den på.

Eftersom man inte har någon så går det inte att glömma den…. Regular Smiley

Det var visserligen länge sedan nu som jag hade en Ford med eluppvärmd vindruta. Men jag har för mig att den slog ifrån med automatik efter en viss tid. Det kanske finns någon här på forumet som har eluppvärmd vindruta och som kan berätta hur den fungerar på VW.
Peter_senior
Tor 16 jan 2014 20:16 Svara med citat
Har dieslarna större generator så kanske laddtiden blir densamma som för TSI.
I vilket fall som helst går det inte att välja elruta fram på någon TSI så behöver man inte gräma sig som bensinbils kund.

Har hittills inte haft problem med det vilken kanske beror på att bilarna alltid står i garage….

Pure White
Kör: Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands Medlem: 22 oktober 2013
Fre 17 jan 2014 18:14 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Det var visserligen länge sedan nu som jag hade en Ford med eluppvärmd vindruta. Men jag har för mig att den slog ifrån med automatik efter en viss tid. Det kanske finns någon här på forumet som har eluppvärmd vindruta och som kan berätta hur den fungerar på VW.

En sak som kan vara värt att kolla upp, om du använder en vanlig GPS, är om den eluppvärmda vindrutan försämrar satellitsignalen. Det sitter en speciell folie i rutan som eventuellt kan bidra till det.
Cribbe515
Tis 21 jan 2014 21:11 Svara med citat
Pure White skrev:
En sak som kan vara värt att kolla upp, om du använder en vanlig GPS, är om den eluppvärmda vindrutan försämrar satellitsignalen. Det sitter en speciell folie i rutan som eventuellt kan bidra till det.

Ja just det, det har jag läst/hört om förut men tack för påminnelsen.
Sida <  1, 2