Forum - Golf 7 (13-19) - Frusna dörrar!

Lucas
Kör: Golf 7 1,6 Tdi Ort: Sigtuna Medlem: 18 maj 2013
Fre 17 jan 2014 8:58 Svara med citat
Tjena! Andra vintern min bil rullar har jag fått problem med förardörr och passagerar dörr fram,som går att öppna när det är minusgrader,men inte går att stänga! Jävligt irriterande kan jag säga! Man får sitta och små "jucka" med öppnings handaget från insidan en stund, sedan släpper det. Givetvis är jag lite halv pedant och tvättar bilen relativt ofta och torkar samt smörjer upp det som går men det hjälper inte som sagt. Hade en Caddy-00 som hade enorma inbyggda problem med vatten som rann rakt ner i dörrlås mekaniken. Har Golf 7:an samma problem eller är det bara jag som inte får igen dörrarna?
Sodan
Kör: Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm Medlem: 15 oktober 2013
Fre 17 jan 2014 14:42 Svara med citat
Lucas skrev:
Tjena! Andra vintern min bil rullar har jag fått problem med förardörr och passagerar dörr fram,som går att öppna när det är minusgrader,men inte går att stänga! Jävligt irriterande kan jag säga! Man får sitta och små "jucka" med öppnings handaget från insidan en stund, sedan släpper det. Givetvis är jag lite halv pedant och tvättar bilen relativt ofta och torkar samt smörjer upp det som går men det hjälper inte som sagt. Hade en Caddy-00 som hade enorma inbyggda problem med vatten som rann rakt ner i dörrlås mekaniken. Har Golf 7:an samma problem eller är det bara jag som inte får igen dörrarna?

Står du aldrig varmt med billen mellanåt? Låter som du har fukt i mekanismen alternativt har du en smörjolja i låset som är påverkad av kyla. Klassikern är ju att man smörjer cykelns vajrar för att förebygga, sen när minusgraderna kommer kan man inte bromsa eller växla
Lucas
Fre 17 jan 2014 15:37 Svara med citat
Jag har kallgarage och dieselvärmare som jag kör, men tänker jag efter började nog problemet när jag ställde in bilen på jobbet i helgen. det är väl som dom säger. Kör ALDRIG in bilen i varmgarage på vintern. Temperatur skillnaden blir för stor när det är kallt ute. Angående smörjning av mekanismen så är man tvungen att ta bort dörrsidan och smörja upp den vägen, fettet kanske höll emot första vintern. Men jag tycker ändå det är lite klent!
Sodan
Kör: Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm Medlem: 15 oktober 2013
Fre 17 jan 2014 18:54 Svara med citat
Jag kör min i varmgarage varje dag... vet att det är dåligt. Men tänker att din aldrig får torka ur ordentligt
Lucas
Lör 18 jan 2014 15:32 Svara med citat
Du kan ju ha en sanning i det. Våra hyrbilar på jobbet körs i maskintvätt så gott som varje dag i alla temperaturer. MEN dom står alltid ute. Därav är det säkert därför mitt problem uppkom när jag körde in den i värmen och sen tog ut den. Vi har haft liknande problem på våra Tiguaner men aldrig på Golfarna................än så länge.
Janousch
Kör: Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara Medlem: 11 oktober 2013
Sön 26 jan 2014 19:52 Svara med citat
Jag har alltid min bil i garaget med ca 12 plusgrader. och en rejäl avfuktare så att det är varm och torr luft i garaget. funkar fint.

Jonas

Det är aldrig för sent att ge upp !!