Forum - Golf 7 (13-19) - Parkeringsvarnare och snö - hur gör ni?

DalaCombi
Golf 7 1.4 TSI GT SC Ort: Stockholm
Tor 23 jan 2014 10:09 Svara med citat
På väg till jobbet i morse så pep parkeringsvarnaren titt som tätt?

Jag antar att det beror på bilen tolkar köhastigheten som parkeringshastighet, och reagerar på snöfallet.

Tryckte man bort pipet så återkom det igen så fort det kom snö på nåt nytt ställe. Det gick lixom inte att muta varningen konstant. Jag vet att det går att välja att klicka ur automatisk start av varningen i menyerna, men då måste man ju in i menyn när man vill slå på automatiskt igen.

Går det verkligen inte att bara säga att "nu får du vara tyst tills jag stänger av tändningen nästa gång"?
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga
Fre 24 jan 2014 15:23 Svara med citat
DalaCombi skrev:
På väg till jobbet i morse så pep parkeringsvarnaren titt som tätt?

Jag antar att det beror på bilen tolkar köhastigheten som parkeringshastighet, och reagerar på snöfallet.

Tryckte man bort pipet så återkom det igen så fort det kom snö på nåt nytt ställe. Det gick lixom inte att muta varningen konstant. Jag vet att det går att välja att klicka ur automatisk start av varningen i menyerna, men då måste man ju in i menyn när man vill slå på automatiskt igen.

Går det verkligen inte att bara säga att "nu får du vara tyst tills jag stänger av tändningen nästa gång"?

Det där har hänt mig också och ibland ligger det snö kvar på stötfångaren över nån sensor. Om man använde knappen vid sidan av växelspaken för att inaktivera p-sensorn så piper det väl inte förrän du slagit av/på tändningen en gång?
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Fre 24 jan 2014 17:58 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Det där har hänt mig också och ibland ligger det snö kvar på stötfångaren över nån sensor. Om man använde knappen vid sidan av växelspaken för att inaktivera p-sensorn så piper det väl inte förrän du slagit av/på tändningen en gång?


Samma här. Trycker jag på knappen så är systemet avaktiverat tills jag gasar upp i hastighet och ända tills jag kommer ner till den hastighet då systemet åter aktiverar sig enligt någon spec.
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Fre 24 jan 2014 18:22 Svara med citat
Köper en bil utan detta påhitt Wink... ( som jag gjorde denna gång)

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Fre 24 jan 2014 19:39 Svara med citat
wide skrev:
Köper en bil utan detta påhitt Wink... ( som jag gjorde denna gång)


Får nog säga att det i absolut majoritet av alla användningsfall, fungerat utmärkt för mig. Smile
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga
Fre 24 jan 2014 19:40 Svara med citat
wide skrev:
Köper en bil utan detta påhitt Wink... ( som jag gjorde denna gång)

Fast jag skulle inte vilja vara utan p-sensorerna. Bakåtsikten i SC:n är inget vidare.
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Fre 24 jan 2014 20:01 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Fast jag skulle inte vilja vara utan p-sensorerna. Bakåtsikten i SC:n är inget vidare.


Backkamera...
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga
Fre 24 jan 2014 20:24 Svara med citat
Olof skrev:
Backkamera...

Ja, möjligen men när jag beställde min bil var det leveransproblem med backkameran så den ingick inte i dragpaketet. Sen sitter det ju sensorer fram också, jag skulle inte vilja vara utan p-sensorerna. Jag gillar dem verkligen.
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Sön 26 jan 2014 18:09 Svara med citat
Olof skrev:
Backkamera...


Ja precis backkamera!

Lånade en bil utan det, var ju skitsvårt att bedömma avståndet.

Hur har man klarat sig utan kamera förut?? Laughing

Men sensorer är ju halvbra. Hade det på förra bilen, och ett tajt garage att backa in i. Det tjöt som ett flipperspel för det trodde man skulle köra in i sidoväggarna... Evil or Very Mad

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Sön 26 jan 2014 18:28 Svara med citat
Förr var de yttre backspeglarna utformade för att användas, och man kunde utan problem se vid backning, numer är det endast design på dessa.



wide skrev:
Ja precis backkamera!

Lånade en bil utan det, var ju skitsvårt att bedömma avståndet.

Hur har man klarat sig utan kamera förut?? Laughing

Men sensorer är ju halvbra. Hade det på förra bilen, och ett tajt garage att backa in i. Det tjöt som ett flipperspel för det trodde man skulle köra in i sidoväggarna... Evil or Very Mad
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga
Sön 26 jan 2014 20:31 Svara med citat
wide skrev:
Ja precis backkamera!

Lånade en bil utan det, var ju skitsvårt att bedömma avståndet.

Hur har man klarat sig utan kamera förut?? Laughing

Men sensorer är ju halvbra. Hade det på förra bilen, och ett tajt garage att backa in i. Det tjöt som ett flipperspel för det trodde man skulle köra in i sidoväggarna... Evil or Very Mad

Jag kan inte uttala mig om backkamerans förträfflighet eftersom jag inte har någon men jag kan ju tänka mig att det är bra vid koppling av släp. I övrigt tycker jag det skulle kännas bättre att sensorerna håller reda på var bakänden är medans föraren, alt sensorerna, håller koll på var framskärmen är vid backning på trånga P-platser. Visst kan det bli flipperspel i garaget men det är det ju bara att stänga av sensorerna om man har koll på läget.