Forum - Golf 7 (13-19) - Styrningsproblem

GoSlow75
Golf 7 1,4 TSI 140 GT DSG Ort: Gislaved
Tor 02 jan 2014 20:33 Svara med citat
Någon mer än jag som har samma eller liknande problem med sin Golf 7:a som Audi-ägarna i följande artikel.

www.teknikensvarld.se/2013/03/27/39117/styrproblem-hos-nya-audi-bilar/
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Tor 02 jan 2014 21:40 Svara med citat
GoSlow75 skrev:
Någon mer än jag som har samma eller liknande problem med sin Golf 7:a som Audi-ägarna i följande artikel.

www.teknikensvarld.se/2013/03/27/39117/styrproblem-hos-nya-audi-bilar/


Jag har inte märkt av några styrproblem, när är din bil tillverkad?

//håkan
GoSlow75
Golf 7 1,4 TSI 140 GT DSG Ort: Gislaved
Tor 02 jan 2014 22:17 Svara med citat
lindahl skrev:
Jag har inte märkt av några styrproblem, när är din bil tillverkad?

//håkan


Den är tillverkad redan 2012. Hoppas på att det finns en mjukvaruuppdatering som fixar detta. Ska ändå in på verkstad snart för ett antal andra problem. Igen... De får kolla detta då också.
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Tor 02 jan 2014 22:47 Svara med citat
Min är tillverkad hösten 13 så med lite uppdatering så blir det nog bra.

1.2TSI
Nenzen
Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje
Fre 03 jan 2014 10:52 Svara med citat
Jag har känt av detta problem i liten skala. Ibland på motorvägen känns det som att ratten ligger mot en kant. Ökar man momentet kommer man över kanten och får normal servohjälp.
Det känns dock inte lika starkt som nämns i artikeln. Än så länge har jag inte stört mig nämnvärt på det, men det vore trevligt med en lösning.
Bilen är tillverkad tidigt 2013.
GoSlow75
Golf 7 1,4 TSI 140 GT DSG Ort: Gislaved
Fre 03 jan 2014 12:34 Svara med citat
Nenzen skrev:
Jag har känt av detta problem i liten skala. Ibland på motorvägen känns det som att ratten ligger mot en kant. Ökar man momentet kommer man över kanten och får normal servohjälp.
Det känns dock inte lika starkt som nämns i artikeln. Än så länge har jag inte stört mig nämnvärt på det, men det vore trevligt med en lösning.
Bilen är tillverkad tidigt 2013.


Du beskriver precis så som jag menar. Tycker även att det känns svårt att hålla bilen rakt. Måste korrigera hela tiden. Och innan man kommit över det du kallar för "kanten" så upplever jag att det inte händer så mycket styrmässigt. Nästan som ett glapp. Allt detta sker enbart i hastigheter över ca 90 km/t och nu när det är lite kallare väder.
Nenzen
Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje
Fre 03 jan 2014 14:24 Svara med citat
Jag håller med om att den inte känns riktningsstabil för fem öre. Nästan jobbig att köra långa sträckor på motorväg. Detta kan bero på att min är bland det spårkänsligaste jag kört. Trotts att jag ligger på över 300 körda personbilar på svensk väg och att den går på 15" vinterdäck.
Det känns som att VW har stressat ut denna bil utan att prova igenom den ordentligt i Svenska förhållanden...
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm
Lör 04 jan 2014 10:26 Svara med citat
Nenzen skrev:
Jag har känt av detta problem i liten skala. Ibland på motorvägen känns det som att ratten ligger mot en kant. Ökar man momentet kommer man över kanten och får normal servohjälp.
Det känns dock inte lika starkt som nämns i artikeln. Än så länge har jag inte stört mig nämnvärt på det, men det vore trevligt med en lösning.
Bilen är tillverkad tidigt 2013.


Samma känsla har jag i min Golf 6 från 2010, hade hoppats att det var löst. Det finns ett litet lätt motstånd i ratten i som känns mest i motorvägsfart.
marcusjj
Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad
Lör 04 jan 2014 17:48 Svara med citat
GoSlow75 skrev:
Du beskriver precis så som jag menar. Tycker även att det känns svårt att hålla bilen rakt. Måste korrigera hela tiden. Och innan man kommit över det du kallar för "kanten" så upplever jag att det inte händer så mycket styrmässigt. Nästan som ett glapp. Allt detta sker enbart i hastigheter över ca 90 km/t och nu när det är lite kallare väder.


Jag kan bekräfta detta fel på även min. Levererad dec 12. Men man märker inte av det särskilt ofta, oftast när man kör på rak landsväg enligt mig.
Lucas
Golf 7 1,6 Tdi Ort: Sigtuna
Mån 06 jan 2014 11:51 Svara med citat
Hej alla Golf 7 ägare!
Jobbar på ett stort biluthyrningsföretag som bara har Audi, Volkswagen, Skoda och Seat.
Angående dessa "styrningsproblem" så anser inte Vag att detta är ett stort "problem".
Har själv dessa symtom på min egen Golf 7:a men det ligger ingen åtgärd hos Vag.
Dom anser att detta inte är ett "problem" utan något som man får acceptera.
Audi däremot har en återkallelse på ALLA våra A4:or 2012 och 2013 års modell.
Kan dock meddela er därute att Audis styrning upplevs ännu värre än våra, om det nu är någon tröst.
Återkommer om Vag lägger ut nån återkallelse på våra Golfar.
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Mån 06 jan 2014 12:38 Svara med citat
Lucas skrev:
Hej alla Golf 7 ägare!
Jobbar på ett stort biluthyrningsföretag som bara har Audi, Volkswagen, Skoda och Seat.
Angående dessa "styrningsproblem" så anser inte Vag att detta är ett stort "problem".
Har själv dessa symtom på min egen Golf 7:a men det ligger ingen åtgärd hos Vag.
Dom anser att detta inte är ett "problem" utan något som man får acceptera.
Audi däremot har en återkallelse på ALLA våra A4:or 2012 och 2013 års modell.
Kan dock meddela er därute att Audis styrning upplevs ännu värre än våra, om det nu är någon tröst.
Återkommer om Vag lägger ut nån återkallelse på våra Golfar.


Kapar tråden lite, du har ingen koll på vad VAG säger om sugkoppsmärken samt dåliga torkarblad på 7an, ni som har många bilar.

/håkan
Lucas
Golf 7 1,6 Tdi Ort: Sigtuna
Mån 06 jan 2014 14:01 Svara med citat
lindahl skrev:
Kapar tråden lite, du har ingen koll på vad VAG säger om sugkoppsmärken samt dåliga torkarblad på 7an, ni som har många bilar.

/håkan


Angående torkarbladen så kan jag säga att vi hämtar ut nya hos återförsäljaren. (Garanti)
Torkarblads "problemet" har vi också på Skoda Octavia och Superb.
Sen har vi dessa sugproppsmärken som inte verkar gå att bli av med helt.
Seat bilarna är det värst på. Vi har provat olika medel utan framgång.
Har även det på min egen bil, men det framkommer bara när rutan immat igen,
så själv bryr jag mig inte så mycket om det.
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Tor 09 jan 2014 17:25 Svara med citat
Lucas skrev:
Angående torkarbladen så kan jag säga att vi hämtar ut nya hos återförsäljaren. (Garanti)
Torkarblads "problemet" har vi också på Skoda Octavia och Superb.
Sen har vi dessa sugproppsmärken som inte verkar gå att bli av med helt.
Seat bilarna är det värst på. Vi har provat olika medel utan framgång.
Har även det på min egen bil, men det framkommer bara när rutan immat igen,
så själv bryr jag mig inte så mycket om det.


Hej
Hämtade min bil efter lite justering idag b.l.a klagade jag på torkarbladen men då dom aldrig har hört talas om att dom är dåliga så skulle jag få betala dom - jag avböjde. Dom är bytta en gång redan på garanti.

Konstigt att felet på torkarbladen inte finns här nere när dom bevisligen tar dåligt mitt i synfältet.

/håkan
GoSlow75
Golf 7 1,4 TSI 140 GT DSG Ort: Gislaved
Ons 12 mar 2014 17:14 Svara med citat
Fick min styrväxel bytt för ett tag sedan. Blev en klar förbättring.
Nenzen
Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje
Tor 13 mar 2014 17:29 Svara med citat
Intressant. Var det ett garatiärendet på grund av det du beskrivit ovan, eller någon annan anledning?
GoSlow75
Golf 7 1,4 TSI 140 GT DSG Ort: Gislaved
Tis 18 mar 2014 21:50 Svara med citat
Nenzen skrev:
Intressant. Var det ett garatiärendet på grund av det du beskrivit ovan, eller någon annan anledning?


Det gick på garantin och anledningen var ovan nämnda problem.