Forum - Golf 7 (13-19) - Garantiförlängning

ConnyK
Golf 7 Kombi 1.2 TSI 105Hk Ort: Kalmar
Sön 08 jun 2014 10:27 Svara med citat
Ni som köpt ny bil har ni förlängt garantin?

Såg att det gick att komplettera förlängd garanti 3 år (borde väl bli 5år)

Jag har haft otur med en bil (ingen VW) och saker som borde hållt bilen ut (eller blivit gammal) gick sönder efter 3-4 år.

Jag sålde bilen 4 år och trots att jag hade tur att det gick på försäkringen gick det på 10 000Kr i självrisk (flera ärende)

Hur har ni gjort?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 08 jun 2014 14:15 Svara med citat
ConnyK skrev:
Ni som köpt ny bil har ni förlängt garantin?

Såg att det gick att komplettera förlängd garanti 3 år (borde väl bli 5år)

Jag har haft otur med en bil (ingen VW) och saker som borde hållt bilen ut (eller blivit gammal) gick sönder efter 3-4 år.

Jag sålde bilen 4 år och trots att jag hade tur att det gick på försäkringen gick det på 10 000Kr i självrisk (flera ärende)

Hur har ni gjort?


Jag gillar verligen VW, men funderar starkt på ett annat märke iom att VW bara lämnar 2 år garanti.
Tycker det är riktig skandal. Tex Kia lämnar 7 år. Är VW så kass att de bara vågar lämna 2 år?
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås
Sön 08 jun 2014 16:42 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag gillar verligen VW, men funderar starkt på ett annat märke iom att VW bara lämnar 2 år garanti.
Tycker det är riktig skandal. Tex Kia lämnar 7 år. Är VW så kass att de bara vågar lämna 2 år?


Ja det är pinsamt dåligt, andas inte så mycket premium om ni frågar mig.

Jag la till 2år och upp till 12000mil iom att jag vet att vi kommer byta bil efter 3år = det höjer nog andrahandsvärdet en del.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Sön 08 jun 2014 21:12 Svara med citat
GodSpeed skrev:
Ja det är pinsamt dåligt, andas inte så mycket premium om ni frågar mig.

Jag la till 2år och upp till 12000mil iom att jag vet att vi kommer byta bil efter 3år = det höjer nog andrahandsvärdet en del.


Övriga tyska konkurrenter ger ungefär samma garantivillkor som VW. Så även Volvo. Det har inte det minsta med kvalitet/premium att göra, endast en avtalsfråga. Om det nu går att köpa till så kan man göra det (trots att det fördyrar), valet är ju fritt.

Man kan ju hoppas att VW kommer att förbättra garantin eftersom många andra leverantörer har bättre villkor . Smile

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
sandberg80
Passat 7 Ort: Nyköping
Mån 09 jun 2014 13:14 Svara med citat
Ja det är faktiskt sjukt att konkurrenter har 5 års längre garanti. Kia säljer otroligt bra för att vara ett sånt typ av märke, och för många tror jag garantifrågan avgör. Vill du köpa en ny bil för att ta dig från A till B och ha ett tryggt bilägande så tror jag Kia kommer högt upp på listan hos många just pga garantin.
Fahrzeugtechnik
Golf 7 tsi 140 dsg7 Ort: Södertälje
Tis 10 jun 2014 19:30 Svara med citat
Vad gäller garanti för bilar så är det ofta mer komplicerat än vad ett enkelt reklambudsakap förmedlar. Ofta har olika system på bilen olika garantitid med olika villkor och krav. Vissa system på bilen har tex en betydligt längre garantitid än vad nybilsgarantin täcker. Jag är inte juridisk expert på Kias garantiutfästelser men jag kan tänka mej att om man gick igenom allt finstilt i avtalet så kanske det inte är riktigt så bra som det låter. När Kia lanserade sin långa garanti var tex kravet att man måste serva sin bil på en godkänd kiaverkstad enligt deras plan och deras prissättning, vilket i praktiken var ett sätt att dölja att kunden egentligen betalade för garantin själv. Detta fick Kia sedan backa ifrån efter en dom i marknadsdomstolen.
Hdloop
Golf 7 1.4 -14 Ort: Norge
Tor 12 jun 2014 19:17 Svara med citat
Hei

i Norge har vi 5 år på alle VW modeller.
Hvis dere skal ha 5 år i Sverige vil garantert prisen på bilene øke!
Golfstream
Golf 7 SC GT TSi 2014 Ort: Eskilstuna
Tor 12 jun 2014 21:42 Svara med citat
Valde till 2 extra år för säkerhetskull. Men jag vet inte om det gäller nästa ägare,om jag säljer efter tre år?
ConnyK
Golf 7 Kombi 1.2 TSI 105Hk Ort: Kalmar
Tor 12 jun 2014 21:55 Svara med citat
Jag får klara mig utan förlängning, det gick inte att komplettera när man redan hämtat ut bilen(hämtad 29 april) Sad