Forum - Golf 7 (13-19) - 1.2 tsi uppstart

Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Fre 04 jul 2014 0:10 Svara med citat
Har noterat flera kallstarter på golfen att den knattrar ett par sekunder vid uppstart. Låter som på en sliten långmilare när oljan runnit ur lyftarna. Kan också ha lite vibrationer första 30 sekundrarna. Hur är era?

Min har bara gått 700 mil
Combi
Golf 7 Golf 7 sc 1.2 tsi Ort: Eskilstuna
Fre 04 jul 2014 10:08 Svara med citat
Min låter likadant vid uppstart, märkte när sambon skulle köra iväg att bilen låter lite som en diesel ( nästan som en skramlande plåt). Var iväg till återförsäljaren som sa att det är ljudet från spridarna som låter men det vette fan! Dom hade en demobil på gårn som lät likadant.....för övrigt har jag ingen erfarenhet av TSI motorer så jag vet inte om dom ska låta sådär
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Fre 04 jul 2014 11:09 Svara med citat
Min har gått 500 mil och precis som din knattrar den från början samt så känns små vibrationer då och då , när motorn blivit varm så går den jättemjukt och fint utan minsta vibration.

På min så är det största frågetecknet ett sorts plastiskt skrammlande från kompressorn till Ac eller magnetkopplingen som hörs när det är mkt varm ute och man står med bilen på tomgång , ljudet fortplantas även så att det hörs inuti bilen som en knarrande från ventilationsmunstyckena.
Försvinner så fort man trycker av AC med knappen , hur låter era bilar!??

I övrigt supernöjd med Golfen , enda jag saknar är Dynaudiosystemet,ergostolar samt eventuellt DSG men om 2 år går leasingavtalet ut på denna så då blir det ordning vad gäller detta på nästa Golf! Very Happy
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Fre 04 jul 2014 11:16 Svara med citat
Combi skrev:
Min låter likadant vid uppstart, märkte när sambon skulle köra iväg att bilen låter lite som en diesel ( nästan som en skramlande plåt). Var iväg till återförsäljaren som sa att det är ljudet från spridarna som låter men det vette fan! Dom hade en demobil på gårn som lät likadant.....för övrigt har jag ingen erfarenhet av TSI motorer så jag vet inte om dom ska låta sådär


Hade en Skoda Octavia 1,4 TSi med Dsg av 2011 årsmodell innan Golfen och den skramlade på precis samma sätt och med småvibrationer under kallstartfasen som Golfens motor!
fred
Ingen VW Ort: Borlänge
Fre 04 jul 2014 16:24 Svara med citat
Lika vanligt på bland annat 2.0 Tfsi som kom för snart 10 år sedan.. de låter precis lika vid kallstart och det ska inte vara något fel vad jag vet, men visst det låter ju som ett oljud som man helst vill slippa Smile

Ska lyssna på föräldrarnas golf 7 när de hämtat den!
vwjokke
Golf 7 1,0 Ort: Utomlands
Mån 07 jul 2014 17:27 Svara med citat
Håller med. Går tom lite oroligt innan man gasat till lite.