Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - VW-Bifuel

Dron
Kör: Golf 5 2,0 I Bifuel Ort: Lidköping Medlem: 14 december 2014
Fre 19 dec 2014 19:17 Svara med citat
Hej!

Jag är nybliven ägare av en Golf Bifuel-06. Bilen har varit på en mellanservice och även för kontroll av motor (svårstartad och avläsning av felminne). Tydligen fanns inga felkoder för några ytterligare åtgärder finns inte noterade. Detta gjordes innan jag köpte bilen.
Jag har sedan dess bytt bränslefilter, luftfilter och tändstift men den är fortfarande lika svårstartad. Jag har även kört den tom på gas för att ev utesluta att metangasen tränger undan syret vid start på bensin. Jag har en känsla av att den är mager på bränsleblandningen vid kallstart och att den även är svårstartad när den har varit igång mindre än 10 sek. Gastrycksregulatorn är bytt till en ny för c:a 1,5 år sedan.
Jag har heller inte hittat några felkoder men skall prova med en nyinköpt felkodsläsare i veckan. Det har hänt ett par ggr på 3 månader att den har startat efter ett par varv. När den startat så går motorn under tomgångsvarv ett par sekunder för att sedan lägga sig på tomgånsvarvtalet. Kan det vara otäta gasspridare som spökar?
När motorn väl har startat så går den fint på både Gas och Bensindrift och är alltid lättstartad när den är varm.

Hittade inga felkoder med den nya felkodsläsaren. När motorn har varit igång 20-30 sec och stängs av, så är den nästan lika svårstartad igen. Man tycker väl att då borde all gas vara bortvädrad som kan hindra syre att få tillträde vid start på bensin? Kan motorn starta på gas vid varm motor (gas som har läckt in i insugningsröret genom gasspridarna) och är det därför den är lättstartad vid varm motor. Var sitter sensorn/givaren för kallstartsfunktionen för bensin? Tacksam för svar!