Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar |
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
Lör 25 jul 2015 18:50 |
|
Blir ju som ny.
|
|
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar |
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
Sön 26 jul 2015 17:58 |
|
Ja en frontmatad utan det dåliga plaströret borde göra stor skillnad.
|
|
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar |
Sön 26 jul 2015 19:34 |
|
Ja, men det finns inte så mycket plats nu när LED-rampen sitter där, men man får väl prioritera
Lite bilder från rostskydd av framvagnsdetaljer:
Den klara rostskyddsgrunden äter sig in i porerna Ja, mycket riktigt är det rost kvar under färgen - det är själva tanken, Isotrolen ska som sagt bita sig fast och gå in i rostporerna för att stoppa detta - om det funkar som utlovat ser vi om ett par år, eller redan nästa vinter
Även fjäderbenen fram fick ju först lite bläster, sen zink-spray, sen på med svart färg. Svärtade ner lite i främre hjulhusens bakkant.
Lite bilder på lackresultatet också;
En av de bättre skärmkanterna vart vänster fram, jag tror att den kanten som syns på andra bilden ska gå att våtslipa och polera bort - men det får tiden utvisa.
Vänster bak;
Vart lite för mycket färg intill maskeringens uppvik - men även här lever jag på hoppet om våtslip och polering.
Detta hörnet vart jag rätt nöjd med, lyckades spackla det så gott som perfekt till tidigare form innan rosten tog vid.
Skärmkant höger bak, även här vart jag riktigt nöjd.
På bakluckan är det tydliga nyansskillnader på alla lagningar, vet inte om den har varit omlackad tidigare eller om den helt enkelt är mer sliten/har en annan nyans än resten av karossdelarna.
Imorgon blir det en veckas semester i paradiset - sen blir det våtslipa och polera i skarvarna v.32 och få färdigt resten av bilen!
Återstår gör;
*Våtslip och polering, ev. ett lager klarlack där det runnit mycket
*På med alla innerskärmar
*Byta bromsskivor
*Montera kofångare bak
*Passa in och fästa extraljusfästet fram
*Montera främre kofångare, ballaster (i krockbalken) och dra el för detta
*Byta positionsljus i lyktorna, dra ut nya kablar för xenon-lampan i org.reflektorn, montera lyktor
*På med hjulen...å sen e det bar å åk!
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
|
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar |
Mån 27 jul 2015 10:08 |
|
Så, förtunningen används i klarlacken menar du (körde ju 5% förtunning i klarlacken, men inte sån "skarvförtunning").
Jo, jag försökte mig på att skugga med både bas- och klarlack genom att vika maskeringen. Men jag tror jag vek upp den för mycket så att det smet in för mycket färg under maskeringen!
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
Mån 27 jul 2015 13:57 |
|
Eirike93 skrev: | Så, förtunningen används i klarlacken menar du (körde ju 5% förtunning i klarlacken, men inte sån "skarvförtunning"). |
Den blandar man inte i färgen tips kolla med lack firmor hur det funkar och hur man använder det
Den är till för att ska flyta ihop med den gammla lacken
|
|
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar |
|
Graevskopa
Golf 6 Variant 1.6 TDI BMT Ort: Gällivare |
|
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar |
Lör 08 aug 2015 17:03 |
|
Graevskopa skrev: | Lånar tråden lite......
Nu är det på gång, snart rent! Ska ta lös plasten bak och fixa själva fästet till dragkroken också när jag ändå håller på |
Se där ja!
Inte visste jag att man kunde ta loss den svarta plasten, alltså dela kofångaren, är det lätt gjort?
Bromsfix!
Frambromsar, nya skivor (ATE).
Bakbromsar, nya skivor (ATE) och nya belägg (ATE).
Dragkrok monterad
Sen vart det lite extraljusfix.
Lite kabeldragning:
Flatsäkringshållare med indikator ifall en säkring har gått, vet ej om den fungerar än dock
4x NBB 175 hittade dit.
En manöverpanel måste man ju ha å
Motorrummet färdigt!
Sen åkte hjulen på, batteriet laddades, servicelampan återställdes och bilen rullade sina första kilometer!
Sen upptäcktes det att det vart lite imma på insidan av lyktorna efter tvätt, vilket tydde på att jag skulle ha limmat lyktglasen igen...
Så kunde vi ju inte ha det!
Ett fett lager Tec7 där den tidigare var tätad gjorde nog susen!
Alla lackskarvar polerades, och skärmkanterna blev helt klart bättre, men bakluckans nyansskillnader är fortfarande lite skumma tycker jag.
Bilder på detta kommer
Slutligen dammsögs bilen och togs idag tillbaka till fastlandet.
Upptäckte att det svettades diesel vid dieselfiltret, tror att det är slangarna som är lite trötta vid anslutningen. Ska kapas och sen monteras igen.
|
|
Graevskopa
Golf 6 Variant 1.6 TDI BMT Ort: Gällivare |
|
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar |
Sön 09 aug 2015 21:37 |
|
Aha, ja då förstår jag
Den är ju relativt enkel att ta bort ja, 5 skruvar för kofångaren (tre underifrån och två ovanifrån under bakljusen).
Det blev översiktligt med säkringshållarna så, men jag hade velat slippa dra dubbla kablar för matning mellan relä och säkringshållare.
Idag färdades jag ~50mil med bilen, och det gick enligt planen. Det luktade lite från bromsskivorna efter inbromsningar, jag tror det är färgen (Isotrol) som luktar för det är inte "varma-bromsar-lukten".
Men, jag blir fanken inte klok på den där bromspedalskänslan.
Med motorn avstängd så går det att få pedalen helt stum, ett omtag på pedalen och så är den helt stum.
Med motorn igång så sjunker den långsamt vid belastning, precis som om det läcker, men med ett omtag eller lite hårdare belastning så blir den stummare och sjunker långsammare (?!).
Jag har läst lite om att detta kan orsakas av luft i ABS-enheten, och att detta är något som endast avhjälps med VAG.com och sådana roliga OBDII-grunkor?
Annars är ju det naturligt att tänka läckage eller defekt huvudbromscylinder, men jag tycker att det den stumma pedalen vid avstängd motor talar emot detta.
Jag ska ringa VW-verkstan och se vad de kan ta för en ordentligt luftning för mig, inklusive ABS-enheten då.
Teorier?
För att sammanfatta sommarens projekt då;
21.848mil;
Skivor runtom (ATE), nya belägg bak (ATE).
Huvudbromscylinder (Bilstein) med ny behållare
Bromsvätskebyte (Starta)
Kamremssats och vattenpump (SKF)
Multirem (Continental) och löprulle (BTA)
Kupéfilter, bränslefilter, luftfilter (BOSCH)
Olja (Castrol 5w-30, EDGE FST) och filter (BOSCH)
Glykolbyte (Statoil G12) och nytt expansionkärl
Rengjort spolartanken
Motortvätt
Blästrat och målat hjulhus bak och dragkroken
Bättrat på rostskydd under bilen och hjulhus fram
LED i positionsljus
Tvättat rent lyktglasen på insidan, limmade på glasen igen
|
|
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar |
|
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar |
|