Forum - Din Volkswagen - Das Auto, Golf Variant -06

Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar
Fre 24 jul 2015 18:49 Svara med citat
Igår startades bilen upp för första gången sen kamremsbytet och all annan service Smile
Gick igång direkt, gick som en klocka Very Happy
Glykolen fick arbeta sig in i motorn och efterfylldes.
Bild

När den fått gå sig varm så byttes olja, filter och plugg.
Bild

Bild

Bild

Idag har framvagnsbalken fått smaka på Isotrols klara rostskyddsgrund, den äter sig in i rostporerna och ska ge 1-3 års rostskydd per lager. Jag lade flödigt, så ~4lager färg blev det. Detta ska täckas med Isotrols svarta täckfärg sedan.
Det var det Smile
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Lör 25 jul 2015 18:50 Svara med citat
Blir ju som ny.

Inte aktiv längre.
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar
Sön 26 jul 2015 14:05 Svara med citat
Nästan iaf Smile
Nu är jag sugen på motoroptimering, utbyte av tryckrör (det mellan turbo och IC är ju riktigt snålt dimensionerat) och IC Very Happy
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Sön 26 jul 2015 17:58 Svara med citat
Ja en frontmatad utan det dåliga plaströret borde göra stor skillnad.

Inte aktiv längre.
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar
Sön 26 jul 2015 19:34 Svara med citat
Ja, men det finns inte så mycket plats nu när LED-rampen sitter där, men man får väl prioritera Razz

Lite bilder från rostskydd av framvagnsdetaljer:
Den klara rostskyddsgrunden äter sig in i porerna Smile Ja, mycket riktigt är det rost kvar under färgen - det är själva tanken, Isotrolen ska som sagt bita sig fast och gå in i rostporerna för att stoppa detta - om det funkar som utlovat ser vi om ett par år, eller redan nästa vinter Razz
Bild

Bild

Bild

Även fjäderbenen fram fick ju först lite bläster, sen zink-spray, sen på med svart färg. Svärtade ner lite i främre hjulhusens bakkant.
Bild

Lite bilder på lackresultatet också;

En av de bättre skärmkanterna vart vänster fram, jag tror att den kanten som syns på andra bilden ska gå att våtslipa och polera bort - men det får tiden utvisa.
Bild

Bild

Bild

Vänster bak;
Vart lite för mycket färg intill maskeringens uppvik - men även här lever jag på hoppet om våtslip och polering.
Bild

Bild

Detta hörnet vart jag rätt nöjd med, lyckades spackla det så gott som perfekt till tidigare form innan rosten tog vid.
Bild

Skärmkant höger bak, även här vart jag riktigt nöjd.
Bild

Bild

På bakluckan är det tydliga nyansskillnader på alla lagningar, vet inte om den har varit omlackad tidigare eller om den helt enkelt är mer sliten/har en annan nyans än resten av karossdelarna.
Bild

Bild

Bild

Imorgon blir det en veckas semester i paradiset - sen blir det våtslipa och polera i skarvarna v.32 och få färdigt resten av bilen!
Återstår gör;
*Våtslip och polering, ev. ett lager klarlack där det runnit mycket
*På med alla innerskärmar
*Byta bromsskivor
*Montera kofångare bak
*Passa in och fästa extraljusfästet fram
*Montera främre kofångare, ballaster (i krockbalken) och dra el för detta
*Byta positionsljus i lyktorna, dra ut nya kablar för xenon-lampan i org.reflektorn, montera lyktor
*På med hjulen...å sen e det bar å åk!
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika
Mån 27 jul 2015 9:44 Svara med citat
Nästa gång när du lackar prova http://www.billackering.eu/Troton-foertunningsspray-150ml eller http://www.lackman.se/produkter/farg-kemi/sprayer/tekniska-sprayer/spr aymax-skarvfortunning-0680093.html så slipper du få maskirings kanter och försöka vårslipa och polera då för att få en mjuk övergång.
du skulle ha skuggat med färg och lagt klarlacken lite högre än färgen och andvänt Skarvförtunning

ett tips till nästa gång Very Happy

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Polo 1,6 98
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar
Mån 27 jul 2015 10:08 Svara med citat
Så, förtunningen används i klarlacken menar du (körde ju 5% förtunning i klarlacken, men inte sån "skarvförtunning").

Jo, jag försökte mig på att skugga med både bas- och klarlack genom att vika maskeringen. Men jag tror jag vek upp den för mycket så att det smet in för mycket färg under maskeringen!
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika
Mån 27 jul 2015 13:57 Svara med citat
Eirike93 skrev:
Så, förtunningen används i klarlacken menar du (körde ju 5% förtunning i klarlacken, men inte sån "skarvförtunning").


Den blandar man inte i färgen tips kolla med lack firmor hur det funkar och hur man använder det Wink
Den är till för att ska flyta ihop med den gammla lacken

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Polo 1,6 98
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar
Sön 02 aug 2015 11:45 Svara med citat
Jovisst, men tänkte du hade det på tungan Razz

Får läsa på och bruka nästa gång då Smile
Graevskopa
Golf 6 Variant 1.6 TDI BMT Ort: Gällivare
Tor 06 aug 2015 22:56 Svara med citat
Eirike93 skrev:
Inga problem Smile
Ja, det blir fort rostigt där bak, den skiten som hamnar där kommer liksom inte bort igen heller!


Lånar tråden lite......


Bild
Nu är det på gång, snart rent! Ska ta lös plasten bak och fixa själva fästet till dragkroken också när jag ändå håller på Very Happy
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar
Lör 08 aug 2015 17:03 Svara med citat
Graevskopa skrev:
Lånar tråden lite......
Nu är det på gång, snart rent! Ska ta lös plasten bak och fixa själva fästet till dragkroken också när jag ändå håller på Very Happy


Se där ja!
Inte visste jag att man kunde ta loss den svarta plasten, alltså dela kofångaren, är det lätt gjort?

Bromsfix!
Frambromsar, nya skivor (ATE).
Bild

Bakbromsar, nya skivor (ATE) och nya belägg (ATE).
Bild

Bild

Dragkrok monterad
Bild

Sen vart det lite extraljusfix.
Lite kabeldragning:
Bild

Flatsäkringshållare med indikator ifall en säkring har gått, vet ej om den fungerar än dock Razz
Bild

4x NBB 175 hittade dit.
Bild

En manöverpanel måste man ju ha å Razz
Bild

Motorrummet färdigt!
Bild

Sen åkte hjulen på, batteriet laddades, servicelampan återställdes och bilen rullade sina första kilometer! Very Happy
Bild

Sen upptäcktes det att det vart lite imma på insidan av lyktorna efter tvätt, vilket tydde på att jag skulle ha limmat lyktglasen igen...
Bild

Så kunde vi ju inte ha det!
Bild

Ett fett lager Tec7 där den tidigare var tätad gjorde nog susen!
Bild

Alla lackskarvar polerades, och skärmkanterna blev helt klart bättre, men bakluckans nyansskillnader är fortfarande lite skumma tycker jag.
Bilder på detta kommer Smile

Slutligen dammsögs bilen och togs idag tillbaka till fastlandet.
Upptäckte att det svettades diesel vid dieselfiltret, tror att det är slangarna som är lite trötta vid anslutningen. Ska kapas och sen monteras igen.
Graevskopa
Golf 6 Variant 1.6 TDI BMT Ort: Gällivare
Sön 09 aug 2015 11:52 Svara med citat
Eirike93 skrev:
Se där ja!
Inte visste jag att man kunde ta loss den svarta plasten, alltså dela kofångaren, är det lätt gjort?


Jag menade hela bakpartiet Very Happy

Eirike93 skrev:

Flatsäkringshållare med indikator ifall en säkring har gått, vet ej om den fungerar än dock Razz
Bild

Ordning och reda! Kul Smile
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar
Sön 09 aug 2015 21:37 Svara med citat
Aha, ja då förstår jag Smile
Den är ju relativt enkel att ta bort ja, 5 skruvar för kofångaren (tre underifrån och två ovanifrån under bakljusen).

Det blev översiktligt med säkringshållarna så, men jag hade velat slippa dra dubbla kablar för matning mellan relä och säkringshållare.

Idag färdades jag ~50mil med bilen, och det gick enligt planen. Det luktade lite från bromsskivorna efter inbromsningar, jag tror det är färgen (Isotrol) som luktar för det är inte "varma-bromsar-lukten".
Men, jag blir fanken inte klok på den där bromspedalskänslan.
Med motorn avstängd så går det att få pedalen helt stum, ett omtag på pedalen och så är den helt stum.
Med motorn igång så sjunker den långsamt vid belastning, precis som om det läcker, men med ett omtag eller lite hårdare belastning så blir den stummare och sjunker långsammare (?!).

Jag har läst lite om att detta kan orsakas av luft i ABS-enheten, och att detta är något som endast avhjälps med VAG.com och sådana roliga OBDII-grunkor?
Annars är ju det naturligt att tänka läckage eller defekt huvudbromscylinder, men jag tycker att det den stumma pedalen vid avstängd motor talar emot detta.
Jag ska ringa VW-verkstan och se vad de kan ta för en ordentligt luftning för mig, inklusive ABS-enheten då.
Teorier?

För att sammanfatta sommarens projekt då;

21.848mil;
Skivor runtom (ATE), nya belägg bak (ATE).
Huvudbromscylinder (Bilstein) med ny behållare
Bromsvätskebyte (Starta)
Kamremssats och vattenpump (SKF)
Multirem (Continental) och löprulle (BTA)
Kupéfilter, bränslefilter, luftfilter (BOSCH)
Olja (Castrol 5w-30, EDGE FST) och filter (BOSCH)
Glykolbyte (Statoil G12) och nytt expansionkärl
Rengjort spolartanken
Motortvätt
Blästrat och målat hjulhus bak och dragkroken
Bättrat på rostskydd under bilen och hjulhus fram
LED i positionsljus
Tvättat rent lyktglasen på insidan, limmade på glasen igen
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar
Mån 24 aug 2015 20:37 Svara med citat
Lite nytagna bilder på bilen Smile

Bild

Nyansskillnaderna som syns på bakluckan är tyvärr lika tydliga i verkligheten, varför det blev så extremt just här vet jag ej - kanske var den omlackad sen tidigare?
Bild

Bild

Bakre skärmkant
Bild

Främre skärmkant, även här ser man ju nyansskillnaderna...men det är ju ett faktum när man bättringslackar såhär verkar det som Sad
Bild
Eirike93
Golf 4 TDI -06, Variant Ort: Kalmar
Ons 02 sep 2015 18:43 Svara med citat
Har börjat läcka runt dieselfiltret igen, idag tröttnade jag.
Bild

Nya slangar!
Bild
Sida <  1, 2