Forum - Volkswagen Passat - Forsande ljud vid kallstart - 1.8T B5.5

Dalarna
Passat 8 Alltrack 2.0TDI -20 Ort: Gävle
Mån 10 aug 2015 15:03 Svara med citat
Tjenare!

Har en Passat kombi från 2003 som jag har lite problem med, det är nämligen ett forsande ljud när jag gasar till om bilen är kall. När bilen har kommit upp i temperatur så låter ingenting, ljudet som kommer låter som att det kommer precis under instrumentbrädan i mitten.

Trodde att det var vattensamling under batteriet så skruvade bort allt sådant och rensade lite då det mycket riktigt var lite vatten. Glad som tusan så provkörde jag, men det är fortfarande ett vattenljud vid kraftig gasning.. Jag rensade båda hålen (Batteriet + bromsservon) så inget vatten är kvar där under..

Vad kan det vara? Lusläst Haynes-boken men den gav mig inga tips.. En google-sökning säger att man ska kunna lufta värmeelementet under instrumentbrädan men jag hittar ingen guide på vart lufthålen sitter.

/ Frustrerad Passat-ägare..
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå
Fre 14 aug 2015 17:27 Svara med citat
Du d är nog vattenpumpen du hör i början. Likadant på min golf och d låter typ 2-3s.
Dalarna
Passat 8 Alltrack 2.0TDI -20 Ort: Gävle
Lör 15 aug 2015 10:36 Svara med citat
Jag hör den längre än 2-3s dock, och det låter som att det kommer precis innanför instrumentbrädan inne i kabinen. Vattenpumpen sitter väl på fronten av motorn? Den ska även ha blivit bytt förra året av tidigare ägaren vid kamremsbytet.
2stroke
Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna
Tor 27 aug 2015 11:14 Svara med citat
Du har luft i värmepaketet.
Väldigt vanligt i Passat B5 & B5.5
Dalarna
Passat 8 Alltrack 2.0TDI -20 Ort: Gävle
Lör 29 aug 2015 14:28 Svara med citat
2stroke skrev:
Du har luft i värmepaketet.
Väldigt vanligt i Passat B5 & B5.5


Jo, läst mig till det. Dock hittar jag inte luftningshålet! Ska finnas en bleeder valve på slangen, men hittar tametusan inte det. Ska se om jag kan knäppa ett kort och visa, för det ser inte ut som dom bilder jag googlat fram eller i Haynes-boken... Anxious

Verkar också ha en läcka i kylsystemet, någonstans... Har fått fylla på kylvätska för att toppa upp i behållaren, kanske är läckan som gör att luft kommer in och jag får ljudet?
2stroke
Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna
Lör 29 aug 2015 20:58 Svara med citat
Dalarna skrev:
Jo, läst mig till det. Dock hittar jag inte luftningshålet!
Ska finnas en bleeder valve på slangen, men hittar tametusan inte det.

Verkar också ha en läcka i kylsystemet, någonstans...
Har fått fylla på kylvätska för att toppa upp i behållaren,
kanske är läckan som gör att luft kommer in och jag får ljudet?
* Se till att bilen står högt med fronten.
* Fyll expansionskärlet ända upp till locket, skruva ej tillbaka locket.
* Tag bort plasten som sitter ovanför orkesterdiket.
* Tag sedan bort den räfflade plasten som sitter runt de två kylarslangarna som går in till värmepaketet.
* Lossa på den Vänstra slangens slangklämma och dra sedan slangen RAKT utåt ca 2 cm så kommer luftningshålet på slangen att friläggas varvid eventuell luft åker ut.
( ibland kan det sitta smuts i luftningshålet och då får man rensa hålet med en liten mejsel )
* Låt det rinna tills det slutar att komma luft, se till att nivån i expansionskärlet inte sjunker under MAX nivån under tiden du luftar.
* Återmontera i omvänd ordning.
* Klart Angel
Dalarna
Passat 8 Alltrack 2.0TDI -20 Ort: Gävle
Fre 04 sep 2015 11:37 Svara med citat
Tack för guiden! Dock så har jag inte dom där kylarslangarna med räfflad plast, inte som visas på google iaf... Ska knäppa en bild och visa vad jag menar.