Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Din upplevelse av service-verkstaden -Hur är den?

lars_tech
Golf 6 Multifuel Ort: Umeå
Ons 08 maj 2013 3:10 Svara med citat
KOMPETENSBRIST
Är det första jag tänker på, när jag summerar mina verkstadsbesök.


Generellt oavsett bilmärke som åtminstone jag haft och servat har gällt att följande, nästan undantagslöst händer.

1. Om man inte direkt hittar felet så börjar man att chansa och byta ut delar -Kvalificerad felsökning, Vad är det? Det slutar ofta med att du som lekman får guida mekanikern tills han prickar av felet. Då har ofta flertalet delar bytts ut helt i onödan -kostnaden för det får DU ta. (Tänk om flygmekanikern eller läkaren gjorde så)

2. Man lyssnar ofta inte på kunden, Det här visar speciellt alla de fall där kunden har ett missljud i bilen -Då får de allra flesta ett bryskt svar: "He hörrsch ingentiiing" till svar trots att varenda bekant som fått lyssna hör det tydligt.

3. Social kompetens verkar vara extra svårt för bilmekaniker överlag -min erfarenhet. På min verkstad sade som följande: "De flesta mekaniker vill inte ha kunden i verkstaden" när jag ville träffa mekanikern för en dialog kring problematiken rörande min bil, då hade jag som också jobbat som mekaniker få möjlighet att beskriva problemet närmare för denne istället för att s.a.s gå via "tolk" D.v.s servicerådgivaren.

4. 8 av 10 gånger jag har hämtat min bil från service har det varit oljekladd på: 1. Dörrhandtaget 2. Innerhandtaget 3. Läderratten 4.Växelspaken 5. Blinkersspaken 6. På sätet. 7. Bilnyckeln
ÄR DET KOMPLICERAT FÖR EN MEKANIKER ATT FÖRSTÅ ATT MAN KAN TVÄTTA SIG OM HÄNDERNA ELLER ANVÄNDA FÖR ÄNDAMÅLET AVSEDDA HANDSKAR ELLER SKYDDSPLAST!!? -När man handskas med kundens investering som kan ha kostat kunden flera hundra tusen kronor och tillråga kanske har ljus klädsel.
(Efter verkstadsbesök tvingas man ägna 1 timme med klädseltvätt och diskmedelsvatten för sanering)
....Om man som bilmekaniker/tekniker inte fattar det här, tycker jag att vederbörande på sin höjd bör få jobba i oljegropen alternativt svarva ljustakar på en skyddad verkstad!, Ja faktiskt!
HUR F-N KAN MAN HA SÅDANA ANSTÄLLDA?

5. Missbruk av kundens fordon?
Det har hänt mer än en gång, Att jag noterat vägmätaren inför en service och märkt att man kört ca 10ggr så långt som för den aktuella servicen nödvändigt. -Har man tagit kundens bil hem på sin lunch?
Senast nollade jag bägge färddatorerna samt noterade vägmätaren, dessutom hade jag en bilvårdshink ståendes med vissa attrealjer i. Denna bilvårdshink stod i bagaget och har vid normal körning ALDRIG vält omkull. Den kollade jag att den stod vid inlämnandet, tänkte att jag då kunde se om man kört våldsamt med min bil. och det visade sig att man kört 1.4mil -Det var ok med tanke på de justeringar som behövde göras. MEN masterfärddatorn visade på en bränsleförbrukning under de här 1.4 milen på 1.4L/mil HUR LYCKAS MAN FÅ EN MULTIFUEL ATT DRA 1.4L/milen??! Om inte medelst BUSKÖRNING! Och knappt då!
Tittade då i bagaget om bilvårdshinken stod intakt -Nä, allt var i en enda röra i bagageutrymmet!
MAN BLIR SÅ FÖRBANNAD.

....Behöver jag säga att jag ALDRIG n å g o n s i n kommer att serva en bil mer på verkstad -Jag skiter fulkomligt i stämplarna i servicebiken hädanefter. Den värdeminskning det innebär, den bjuder jag på bara jag slipper dessa jubelidioter jag mött i verkstäderna!
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Tor 09 maj 2013 12:38 Svara med citat
Jobbar själv som bilmek, eller reservdelsutbytare....

1: Ibland är det fruktansvärt svårt att hitta felet på en modern bil då det är så många styrdon, ingen ursäkt men det ställer till det då man oftast bara kan ringa in felet och då får göra en kvaliciferad gissning av vilken komponent som felar. Att veta om det är styrdonet som ljuger i sina beräkningar eller om sensorn skicka fel signal är inte lätt att veta om inte den "Guidade felsökningen" talar om det, säger den ok så får vi lita på detta då vi inte har några referensvärden att mäta manuellt, detta försvårar ju felsökningen enormt men Volkswagen vill tydligen ha det så..
Förr var det enklare för då gick man in i rep-litteraturen och tog fram börvärde och multimeter, det har dock blivit bättre då dom har börjat ge referensvärden i "guidat" ibland.

2: I detta läget så kräver mekarna i våran verkstad att vi vill ut och åka med kunden så att denne kan påtala vilket ljud och hur/när detta uppstår, endast då kan man göra en korrekt åtgärd, ibland är ljud uppenbara som trasigt avgassystem/ hjullager osv. men knirr o knarr är oftast omöjligt, detta borde dom kunna göra även i din verkstad?

3:Jag vill inte ha en ryggsäck med mig på verkstan, det "våld" som kunden oftast upplever på bilen är inte positivt för dom flesta, kan man skruva så förstår man, vänder man papper dagarna i ända så blir man förskräckt när slägga tas fram för att slå loss t.ex ett hjullager, sen är det en försäkringsfråga, ingen obehörig får vara i verkstan.

Här har du en viktig felkälla som ofta uppstår, du förklarar grundligt för servicerådgivaren om vilket bekymmer du har, servicerådgivaren kladdar ner nåt som kan tolkas helt annorlunda på arbetsordern varav meken utför ett icke korrekt jobb eller inte ens förstår vad som menas, det är ofta jag får gå ner till servicerådgivaren och fråga ut denna person för att kunna lösa felet, oftast så ringer man upp kunden igen och ställer motfrågor alternativt ta över samtalet.

Detta är nog ett problem framförallt på dom större verkstäderna som drabbar alla negativt


4: Lämna in bilen på verkstan och be dom åtgärda efter sig, misstänker att det är det effektivaste sättet, kostar för företaget= att meken garanterat får veta om sitt slarv! Själv så har jag aldrig skitat ner en bil invändigt pga olja, har dock skurit sönder fingrar på inredningsdetaljer ... givetvis åtgärdar innan kund får bilen.

5: Angående ökad förbrukning, många starter? stått länge på tomgång? många korta körningar för att ta reda på felet?
Är inte alltid så att meken buskör trots hög bränslesiffra, kan dock vara så i detta fallet?

*6 Jag förstår att du är missnöjd och irriterad, som vanligt så blir den bästa servicen på bilen när du själv utför jobbet då det oftast utförs med kärlek Smile men med tanke på ditt missnöje så kanske du ska prova en annan verkstad där meken åtminstone använder sittskydd!


Blev ett långt svar men detta kan ju alltid leda till en förhoppningsvis trevlig diskussion (Och nej, jag försvarar absolut ingen öht)
Tooth
Ingen VW Ort: Göteborg
Tor 09 maj 2013 14:11 Svara med citat
1. Då dagens bilar kommer med mer teknik, större kabelmattor, fler säkringar, mängder med styrdon, mängder med knappar och teknologi så är det ibland inte det lättaste att felsöka, EXEMPEL: min bil går som en påse skit, jag byter rotor och fördelarlock för att utesluta den möjligheten men felet avhjälps ändå inte. För oss mekaniker så har vi inte bytt delen i onödan, och om du inte vill ha en viss del bytt, så säg det efter du fått fakturan/räkningen att jag vill inte ha t.ex. min rotor bytt, jag betalar endast för den komponenten som det var fel på.

2. Man lyssnar på kunden, MEN det beror på VEM som lyssnar på kunden, om du som kund vänder dig till en servicerådgivare (inte mekaniker), så kanske dom uppfattar din beskrivning på oljudet på ett helt annorlunda sätt än vad du uppfattar den, och då får mekanikern den felaktiga informationen, du som kund BÖR i alla fall av oljud vända dig till en verkmästare och åka iväg och lyssna på oljudet så att du kan säga till när DU hör oljudet och var du TROR det kommer ifrån så att verkmästaren/mekanikern har något att gå på. När vi mekaniker själva skall åka iväg och lyssna efter oljud så vet vi inte vad du som kund anser är oljud.

3. Nej, vi mekaniker vill inte ha kunden i verkstaden, och skulle kunden komma in i verkstaden vill vi bara ha dom där en kort period, få felet beskrivet och sedan tack å hej, för vi vill inte ha en kund ståendes i verkstaden, dels av säkerhetsskäl men även den obekväma sitsen man hamnar i när kunden skall stå och övervaka vårat arbete. Jag anser att du byter verkstad alternativt bil så att du hamnar på en verkstad där du har DIREKT kontakt med en mekaniker.

4. Har du varit på en auktoriserad verkstad under dessa tillfällen? Inte under en enda gång har detta förekommit, smutsar vi ner, så torkar vi upp, så enkelt är det, sits skydd är ett måste, vi byter kläder ofta för att det inte skall vara skit på oss som hamnar i bilen.
Och skulle du ändå hitta fläckar går du tillbaka in och påpekar detta och ber om att få det åtgärdat. Du ska inte behöva slösa en timma på att städa.

5. Det DU kallar missbruk av kundens fordon kallar jag för felsökning, en mekaniker har rätt att köra fordonet så långt som denne anser är nödvändigt för att fastställa att bilen fungerar som den ska! Dessutom om du kör lungt och sansat kanske du inte hör alla oljud, jag har haft felsökningar där jag har varit tvungen att köra över fartgupp som en dåre för att få fram ett oljud, men vid normal körning så hörde man inget alls, kundens beskrivning "Klonkande oljud vid fartgupp", jag kör över normalt, jag hör inget, jag kör lite fortare och då får jag fram ljudet, min slutsats är att kunden kör för fort över fartguppen och då får fram oljudet, vi mekaniker vet inte hur en kund framför sitt fordon på vägen.
Innan verkstads besök så bör du inte ha något liggandes i bagageluckan, för att underlätta mekanikerns jobb när han t.ex. ska kolla lufttrycket på ditt reservhjul. Jag har vart tvungen att bära ut: Golfväskor, resväskor, lådor fulla av skit, kläder, verktygsväskor, allt detta för att kolla lufttryck och mönsterdjup i kundens reservhjul.
Buskörning behöver det absolut inte vara, som pinnen666 skriver kan det bero på många starter, man kör lite för att se om felet avhjälps, man kör på lägre växlar, nu till egen erfarenhet, kunden anmärker på att växellådan växlar konstigt(automat låda), då måste man ju testa sig fram, man kör långsamt, man gör kraftiga accelereringar, man försöker få fram felet, och ja detta kan leda till högre bränsleförbrukning men vi får fram felet.

Och har du den kompetens som det krävs eller kan få den kompetens så får du jätte gärna göra servicen själv. Du har all rätt att vara missnöjd, men du får helt enkelt se detta från två olika perspektiv, ditt perspektiv och en mekanikers perspektiv.
Hoppas detta hjälper dig något, jag menar inget illa gentemot dig, och jag förstår att det måste vara jobbigt med en smutsig bil p.g.a nån mekaniker.
Peace Very Happy
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Tor 09 maj 2013 16:12 Svara med citat
Rätt intressant läsning som jag inte kommer kommentera, ÄVEN om jag vill men vet vart det kommer leda och vilka som ev sitter och läser vad som skrivs.

.....privat liv.....
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tor 09 maj 2013 16:47 Svara med citat
Har de senaste åren lämnat in på VAG. Lämna in på No name verkstad förut, å de är skillnad. I den positiva riktningen då.

Jag har ALLTID blivit kompenserad när de begått misstag. De kan vara allt från att de dragit ut på tiden (de sagt ett datum den ska vara klar, men de har tagit 1-2 dar mer). Har alltid fått GRATIS hyrbil som jag inte betalat en endaste krona för (inte ens bensin).

När jag som så sent som för nån vecka sen upptäckte att servoremen överhuvudtaget inte var spänd vid en service ringde jag direkt till verkmästaren. De skulle ha en kille redo när jag kom. De slutade med att verkmästaren själv fixa de.

Vid samma service hade fel kamremssats beställts. Så den utlovade tiden när de skulle vara klart ändrades till dagen efter. Den satsen jag skulle ha var betydligt dyrare. Men eftersom vi kommit fram till ett pris var de det priset som gällde. Samtidigt bytte de frisklufts filter utan extra kostnad som en extra kompensation.

När jag lämna de in bilen för ett vattenläckage till kupén hade dom bilen i 5 dar, detta kosta mej endast 2800:- å då får man räkna med felsökningsavgiften på 1200:-

Jag har alltid haft klockren dialog med VAG de har aldrig varit något problem. Å har de varit problem har jag alltid blivit kompenserad på nåt sätt.

Så märkesverkstad för mej får endast en stor: Thumbs up

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Ons 15 maj 2013 20:35 Svara med citat
Låter som att lars_techs verkstad inte bör få vara autoriserade över huvud taget...
Jobbar själv som nyckelmottagare (kundmottagare/servicerådgivare/nyckelkorg vad ni nu vill kalla det Wink) på och kan säga att sittskydd och rattskydd är obligatoriskt! Inga undantag.
Man byter inte grejer för att prova och se om det funkar för att sen låta kunden betala, utan man går igenom felkoder, guidad felsökning och ser om man får upp relevant. När man vet vad det är offererar man åtgärden till kunden och informerar om det nya priset samt ev. leveranstid på delar. Först när man fått ok från kunden beställer man hem och byter den felande delen.
Det händer att man inte hittar nån relevant felkod eller guidad felsökning säger att alla komponenter är ok men man har anledning att tro att det är en felande del ändå så gör man kunden väl införstådd i att bytet av delen är en del i felsökningen.

Social kompetens är väl inte heller mekaniker kända för att ha även om det finns såna också. Men det är det som kundmottagarna är anställda för. Meckarna ska ju skruva bil. När jag tar emot en bokning om missljud så underlättar det för alla parter ju fler frågor jag ställer. T.ex när uppstår missljudet? Ökar det med varvtal/fart? Kall/varm motor? osv. Klart att det kan bli fel ändå men om mekanikern inte hör nåt så ringer man kunden och förklarar att man inte kan framkalla något missljud och be dom att förtydliga eller återkomma när det uppstår igen.
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Tor 16 maj 2013 20:07 Svara med citat
Jag kan också skriva en hel del men jag håller det för mej själv.
För jag vet vilka som sitter och läser denna tråd.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
lars_tech
Golf 6 Multifuel Ort: Umeå
Fre 17 maj 2013 22:51 Svara med citat
polomannen skrev:
Jag kan också skriva en hel del men jag håller det för mej själv.
För jag vet vilka som sitter och läser denna tråd.



Tobbe och polomannen törs inte framföra kritik... ....Men, vad är det för verkstäder -Som inte tål feedback!?
-Hur skall de DÅ kunna bli bättre?!

......NÄÄÄ, Tål de inte feedback är de a b s o l u t INTE värda oss som kunder!
Och förresten, det som någon sade "En mekare skall stå och meka och ,underförstått, behövde inte vara social" ..Säger jag bara: Karar man inte av att tala teknik med kunden, Ja då har man inget på arbetsmarknaden att göra idag. Så enkelt är det.
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik
Mån 25 maj 2015 19:10 Svara med citat
Upp...Hur nöjda är ni på forumet med Bilmetros service och priserna dom tar för att laga era bilar? Och med service menar jag allt från kundservice till bilservice.Smile Har kikat på en nyare vw (09-12) men även ett annat tyskt märke. Anledningen till att jag frågar är för att jag har hört att vissa tycker att Volkswagen inte bryr sig om sina kunder lika mycket och därför har dom bytt bilmärke. Smile
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Fre 29 maj 2015 15:11 Svara med citat
KINGEN skrev:
Upp...Hur nöjda är ni på forumet med Bilmetros service och priserna dom tar för att laga era bilar? Och med service menar jag allt från kundservice till bilservice.Smile Har kikat på en nyare vw (09-12) men även ett annat tyskt märke. Anledningen till att jag frågar är för att jag har hört att vissa tycker att Volkswagen inte bryr sig om sina kunder lika mycket och därför har dom bytt bilmärke. Smile


Hör inte så mycket utan upplev det själv.
Det är det viktigaste.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Nordda
Golf 5 1.9 TDI -08 4M Ort: Timrå
Ons 30 sep 2015 0:37 Svara med citat
tobbe80 skrev:
Rätt intressant läsning som jag inte kommer kommentera, ÄVEN om jag vill men vet vart det kommer leda och vilka som ev sitter och läser vad som skrivs.


polomannen skrev:
Jag kan också skriva en hel del men jag håller det för mej själv.
För jag vet vilka som sitter och läser denna tråd.


Upplys mig vilka det är ni menar som läser?