Forum - Din Volkswagen - Xabet - Golf IV 1.8t GTi -00

KoBo_83
Kör: Golf 4 V6 4-Motion Ort: Kumla Medlem: 19 juni 2009
Sön 21 nov 2010 21:32 Svara med citat
Kabeln du skulle köpa ny till abs sensorn va heter den? jag behöver en likadan.. :O

// Benny
Xabet
Donator 25 Kör: Golf 4 1.8t GTi -00 Ort: Karlstad Medlem: 15 november 2008
Mån 22 nov 2010 11:05 Svara med citat
Du har (förhoppningsvis) PM

Volkswagen Golf IV GTi -00
Miniblock
Kör: Golf 4 1,6-02 Ort: Uppsala Medlem: 12 mars 2010
Tis 14 dec 2010 0:56 Svara med citat
Byta bakvagnsbussningar är inget man ska ge sig på om man inte har tillgång till en verkstad. Man har en hydraulpress som pressar dit bussningen, samt att den väger lite. Hur bytte du soppafilter? tänkte göra det på min imorgon, är det bara och lossa på nipplarna?
Xabet
Tis 14 dec 2010 20:44 Svara med citat
Nej det stämmer kanske. Nästa gång lämnar jag bort det för det var bra bökigt att byta.

När jag bytte soppafiltret klippte jag sönder slangklämman som håller fast filtret. För den gamla hade ändå rostat sönder i skruvskallen.
Om du byter slangklämman så kolla hur den gamla sitter.
Sedan när klämman är borta kan man sänka ner filtret en bit och trycka på en knapp på slanganslutningarna. Svårt att förklara men kolla här: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2979787
De trycks lätt in med en spårskruvmejsel.

Sen när du sätter dit det nya så är det bara att trycka dit anslutningarna tills det klickar. Kom ihåg att vända filtret åt rätt håll. Pilen på filtret mot motorn.

Hoppas det hjälper någonting!

edit: Just ja! Man kan ta bort säkringen för bränslepumpen och köra motorn tills den dör. Detta för att det inte ska spruta ut bensin när man lossar bränsleslangarna från filtret. Men det kommer bensin ur dem ändå. Jag gjorde så men det var ett litet tryck kvar ändå. Men det är ingen fara. Varar väl i en halv sekund Smile

MacAttac72
Kör: Golf 4 GTI Ort: Hässleholm Medlem: 10 december 2015
Tor 10 dec 2015 18:54 Svara med citat
Asbra inlägg! Vet att det är 5år gammalt, men detta fick mig inspirerad! Drog och köpte mig en Golf GTI 1.8t för en spottstyver, och tänkte lägga lite surt tjänade pengar och svett på denna.

Patriae et mi amicis
Xabet
Fre 18 dec 2015 0:06 Svara med citat
Tack och kul att man inspirerar någon!
Golfen såldes för bara någon månad sen och efter mitt senaste inlägg här så hann jag byta alla hjullager runtom, laga spjällmotorer till klimatanläggningen, plocka isär climatronicenheten och göra rent allt (skrev en guide om det i forumet), byta tändmodulen, byta innerbackspegeln efter läckage av vätskan som finns i den. Samt så rostlagades höger- och vänstersidan plus bakluckan för att sedan lackas om.
Tyvärr så blev jag tvungen att göra mig av med den eftersom familjen växte och behövde mer utrymme. Så nu glider jag runt i en Passat 1.8t årsmodell 2003. Kunde inte lämna VW-träsket Wink
Såklart har mekandet börjat om med passaten! Har fått byta strålkastare (just höger fram verkar vara vanligt), länkarmar i framvagnen och nu senast ikväll bytte jag hjullager i fram. Men jag lär väl starta en projekttråd på något forum för passater istället för att skriva om det här.

Det blev fem år med en bra bil som jag kan rekommendera till alla.
Hoppas du får lika mycket glädje med din golf som jag fick med min, MacAttac72.

MacAttac72
Kör: Golf 4 GTI Ort: Hässleholm Medlem: 10 december 2015
Mån 08 feb 2016 21:14 Svara med citat
Jodå Xabet! As kul bil är det, har dock bytt typ alla elknappar och vred i bilen (de gamla var slitna och fula). Komplett rengöring invändigt, upptäckte då att mattan var fuktig..(stopp i avrinningen framme under rutan). Rensa utav bara faen. byte av kupefilter när man ändå var där och rotade.
Nytt luftfilter, byte av stift och kablar, ny olja/filter. Kommande är coilovers...
Letar dock med ljus och lykta efter Recaros skinnsäte. Sitter fina Recaro i bilen nu, men i tyg (Röd/svart). Monterade en 2din android enhet med dvd och tv...hehe sjukt nice när man kör till jobbet Smile

Patriae et mi amicis
Sida <  1, 2, 3, 4