Forum - Volkswagen Polo - En djungel av olika motorer (Polo 11-14)?

LexVer
Ingen VW Ort: Norrköping
Ons 07 sep 2016 19:15 Svara med citat
Hej!

Ska köpa en VW Polo till frugan att använda som andrabil, tänkte satsa på en årsmodell 11-14. Det finns dock så många olika motorer att huvudet bara snurrar på mig. Har också hört om problemen med kamkedjan, men vilka motorer är det som är drabbade? Vill ha en motor på 80+ hästkrafter.

Mellan 2011 och 2013 finns 1,4 liters motorn på 85 hk, kamkedjeproblem eller inte?
Mellan 2012 och 2013 kommer en 1,2 liters motor på 89 hk (turbo?), kamkedjeproblem eller inte? Bättre eller sämre än 1,4 liters motorn?
Från 2014 finns 1,4 liters motorn med 85 hk, har den då kamrem istället, och i så fall från vilken tillverkningsmånad?

Vet inte vilket motoralternativ jag ska välja, vet ni några för- och nackdelar med respektive motor får ni gärna skriva det här så jag slipper chansa.

Tack på förhand,

Lasse

EDIT: Har nu förtydligat mitt inlägg


Senast ändrad Ons 07 sep 2016 19:26, ändrad totalt 1 gång
johan501
VW Jetta 1.6 -82 Ort: Umeå
Ons 07 sep 2016 19:17 Svara med citat
Hej, dina hk stämmer nog inte på 1.4orna då alla har 85 i ditt inlägg Wink
LexVer
Ingen VW Ort: Norrköping
Ons 07 sep 2016 19:22 Svara med citat
johan501 skrev:
Hej, dina hk stämmer nog inte på 1.4orna då alla har 85 i ditt inlägg Wink

Ok, var kanske lite otydlig. 1,4 liters motorn har hela tiden 85 hk, men vilka har kamkedja och vilka årsmodeller har kamrem. Är 1,2 liters motorn med 89 hk ett bättre eller sämre alternativ till 1,4 liters?

Har också ändrat mitt första inlägg...

/Lasse
Franzke
Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn
Fre 09 sep 2016 11:25 Svara med citat
LexVer skrev:
Ok, var kanske lite otydlig. 1,4 liters motorn har hela tiden 85 hk, men vilka har kamkedja och vilka årsmodeller har kamrem. Är 1,2 liters motorn med 89 hk ett bättre eller sämre alternativ till 1,4 liters?

Har också ändrat mitt första inlägg...

/Lasse


Ingen av 1,4 liters motorerna utan turbo har kamkedja. 1.2 TSI hade kamkedja men har gått över till kamrem nu också. Den 1.4 liters motorn är tråkigare men säkerligen mer driftsäker. Har själv kört en seat ibiza med 1.2 TSI från 2012. Rasslande kamkedja och turbo byte vid 3800 mil (sålde bilen).

Men ett alternativ är att köpa en TSI med låga mil och så du har motorskadeförsäkring under hela tiden du äger bilen (brukar vara till 10-15 tusen mil och max 6 år) för TSI motorn går väldigt fint Very Happy
LexVer
Ingen VW Ort: Norrköping
Lör 10 sep 2016 8:53 Svara med citat
Franzke skrev:
Ingen av 1,4 liters motorerna utan turbo har kamkedja. 1.2 TSI hade kamkedja men har gått över till kamrem nu också. Den 1.4 liters motorn är tråkigare men säkerligen mer driftsäker. Har själv kört en seat ibiza med 1.2 TSI från 2012. Rasslande kamkedja och turbo byte vid 3800 mil (sålde bilen).

Men ett alternativ är att köpa en TSI med låga mil och så du har motorskadeförsäkring under hela tiden du äger bilen (brukar vara till 10-15 tusen mil och max 6 år) för TSI motorn går väldigt fint Very Happy

Ok, tack för ditt svar. Thumbs up

Bilen skall användas av frun till och från jobbet så några större krav på pigg och alert motor finns inte, vill ha en så driftsäker bil som möjligt så det blir nog 1.4 motorn.

Förresten, någon som har koll på när kemremmen skall bytas på 1.4 motorn?

/Lasse