Forum - Golf 3 (92-99) - Olika startmotorer och svänghjul?

Wiseby
VW Passat Golf 2 Ort: Ulricehamn
Mån 24 okt 2016 8:01 Svara med citat
Skulle byta startmotor på en nyinförskaffad mk3 diesel.
Började riva lite i det och upptäckte att det var en 1Z med en mekpump och 020 låda.
Söker man på bilen så ska det sitta en AAZ i den.
Startmotorn bara rasslade eftersom den antagligen är fel. Dom som bytte motorn hade nog lite bråttom. Mätte diametern på kugghjulet på startmotorn och jämförde det med en startmotor jag har på en 02a låda liggandes och då är diametern mindre på den som satt i bilen.

Min fråga är då om diametern på kransen på svänghjulet skiljer sig på 1Z och AAZ?

Mitt försök att byta blev då att tillverka en 20mm spacer för att kunna sätta dit en startmotor från 02A och även borra upp bussningen i lådan från 11-12mm. Jag gjorde detta men då ville startmotorn nypa på svänghjulet. Kransen på svänghjulet ser skadad ut så jag ska byta den under dagen.

Vad tror ni? Vad kan bekymret vara annars?

Golf mk2 -90
Passat TDI -96
Golf mk3 TDI -96
Wiseby
VW Passat Golf 2 Ort: Ulricehamn
Ons 26 okt 2016 19:01 Svara med citat
Jag upptäckte när jag rev bort växellådan att svänghjulet inte satt i centrum.
Sitter en pinne på insidan av svänghjulet för att guida positionen så att den sitter i centrum. denna pinne var för stor för tryckplattan. jag filade upp spåret i tryckplattan och monterade dit allt KORREKT!

Finns en del klåpare i världen. Svarvade även en ny mässingsbussning för startmotorn i v-lådan.

Hoppas att allt funkar nu.

Golf mk2 -90
Passat TDI -96
Golf mk3 TDI -96