Forum - Golf 6 (09-13) - Byte av tändstift 1.6

joni1988
Golf 3 1.4 -94 Ort: Botkyrka
Lör 10 dec 2016 15:00 Svara med citat
Hej! E de någon här som har bytt tändstift på en 2010 Golf med 1.6 liters multifuel motor? Verkar vara svårt att komma åt, måste väl skruva bort insugskanalerna som går över motorn?
mpet999
Golf 6 1.6 Ort: Kungsbacka
Tis 20 dec 2016 20:03 Svara med citat
Nej men jag står framför samma problem. Kan det gå med ledad tändstiftsnyckel? Har för mig att jag sett ett klipp på youtube där de lyckades fast det är riktigt trångt. Återkoppla gärna.
Magoo_c4
Golf 6 TDI BMT - 13 Ort: Kristianstad
Tor 16 feb 2017 10:37 Svara med citat
Har en skoda octavia 2 ( -08 ) med multifuelmaskin och har gjort detta byte... (det är exakt samma motor)
stift 1 kommer du åt på vänster sida om insuget.
stift 2,3 kommer du åt emellan insugskanalerna.
stift 4 minns jag att det var en kabel ivägen som fick plockas loss, du når stiftet från sidan.
jag vill säga att det jäkligaste var nog att få loss tändkablarna då man knappt kommer åt hattarna (och dra i kabeln är ett big no-no)
jag nyttjade en böjd näbbtång för tändhattarna.
minns tyvärr inte om jag satte på hylsan på stiftet, sen led och förlängare samt spärrskaft eller om jag kom åt att få på allt som en enhet.

Oavsett så tog hela den servicen jag gjorde inkl kamrem , kamremsspännare och vattenpumpsbyte , filterbyten och oljebyte under 3h.
Jag är ingen yrkesmekaniker, men föredrar att utföra jobben själv då jag vet att de blir korrekt utförda. (har upptäckt en hel del fusk på 2 märkesverkstäder, sista "servicen" som utfördes betalade jag inte ens för då 75% inte var utfört)