Ganska nyligen köpt en passat B6 TDI och har kommit fram till de är demoner över kärran...
Har något märkligt elfel på bilen som påverkar immon.
Problemet till en början var att när man sätter i nyckeln så tänds inte datorn, nyckeln registreras inte. Detta problemet avlägsnades dock när jag läst ut felkoder och tog bort dem. Batteriet var bortkopplat då kamremen blev bytt innan köpet.
Hur som helst kan man behöva trycka nyckeln in och ut många gånger innan datorn tänds. Det konstiga är att felet satte sig i rattlåset "ett tag" för sedan återgå till att inte tända, med rattlåset menar jag att den hakar upp sig låser och låser upp, sedan kommer "please move stearing Wheel" på färddatorn och de hjälper inte utan man får dra ut nyckeln. DEtta problemet avlägsnades dock nyligen då jag inspekterade alla relä under ratten och tryckte i något som verkade löst(misstänker kabelstammen rycktes med under resning av motorn då kamremen byttes).
Det lustiga är att belysningen känns lite flimmrig emellanåt i bilen, särskilt vänster sida. Baklyset lyser inte komplett, vissa dioder tänds inte , exempelvis "kl" 9-12 kan vara släckta i ledslingan, nästa start är det 11-14 osv.. För sedan tändas helt och fungera helt nån vecka.
Nu i dagarna gick höger "low" beam lyset också, ifall det är ballasten eller xenon lampan har jag inte kollat upp ännu.
Det jag provade nu efter strålkastaren dog var att rycka batteriet igen och koppla in det för sedan nolla felkoderna. Sedan initierade jag elhissarna och körde en vända för styrvinkeln.
Men efter kort vända till affären och jag rycker nyckeln och kommer ut igen skall starta så registreras inte nyckeln i låset, larma av kan jag och låsa upp dörren.
jag hade vid ett tillfälle nyckeln kvar i låset för att ringa ett samtal och efter c.a 20 sekunder så tändes datorn helt oväntat, de gick inte starta för startspärren var i dock..
Att koda om nycklarna känns inte som felet egentligen för då hade väl inte rattlåset spökat som det gjort?
Felet bör väl ligga i något relä, styrbox för immobilizer systemet, eller nått kabelbrott.
Det lustiga är felet med lyserna och vad jag förstått är dåliga kablar inget ovanligt på dessa bilar. De flesta felkoder jag fått har indikerat på, terminal 15 "short on ground" och alarm tutan får den ihuvudtaget inte kontakt med över canbusen, felkod där med på signal.
Min bror o jag bytte generator och skivor o klossar på hans audi a 4 avant 2.0 tdi -2007- .
Vi hade då kopplat bort batteriet medans vi bytte generatorn.
När jobbet var klart ropa min bror att antisladd lampan lös och att han inte kunde använda fjärren för att låsa eller låsa upp bilen .
Då kolla vi i instruktionsboken och mycket riktigt skulle antisladd lampan lysa när batteriet varit bortkopplat och den skulle slockna när man kört en liten sväng och nyckeln behövde även synkas .
Många bilar kan ha mycket hyss för sig när batteriet varit bortkopplat så det kan löna sig att läsa i boken. men du har säkert kollat i boken och din bil verkar ha många hyss för sig som inte ska komma av att man bryter strömmen.
Antisladden är styrvinkeln som ställs in per automatik den sluta lysa efter lite körning, jag har elektrisk servo så den är också borttagen vid strömfall men återgå efter ESPn sluta lysa.
Jag har dock gjort vad ajg vet man skall göra för initiera den efter strömavbrott. Det går använda låsfunktionerna på nyckeln utan problem. Den tar nyckeln när den är kall värre när man kört en runda och ska stänga av starta igen inom kort.
JAg kollade i haynes pro, atris technik och stog inget om synka nycklar. Instruktionsboken för vag är = åk till verkstan och bli mjölkad.
Kanske det är nåt jordfel av nåt slag som gör så att så mycket spökar . var en som hade tvättat bilen med en sån där underredstvätt . vatten hade då tränkt upp o lagt sig vid olika jordpunkter . bilen blinka med lampor o bilen fortsatte o gå när man stängde av den o tog ut nyckeln .
Ang start problemen så finns de en rattaxelmodul som är väldigt vanligt att de krånglar.
Ingen du kan byta själv, då det sitter brytskruvar samt att de måste kodas online på VAG.
Kostar väl 7-8k att byta har jag för mig.
Har även varit med om att man får byta ut komfortstyrdonet i samma vända om man har otur.
De går på ytterliggare 4-5k med byte och inkodning.
Ang dina dioder i bakljusen, så är de garanterat dioderna som är problemet.
De blir glappa med tiden och inget ovanligt alls vad de gäller passat b6.
Bara byta ut den delen av bakljusen som ej fungerar, ex. högra bakre strålkastaren.
Jobbar med dessa bilar hela dagarna på auktoriserad vw verkstad.
Tyvärr vanliga fel på dessa bilar, men de börjar bli till åren dessa bilar med.
/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00