Forum - Volkswagen Passat - Köpråd Passat 1.8T -03 Oljelampa lyser.

Allbäck
Golf 3 1.6 -96 Ort: Göteborg
Tis 11 apr 2017 18:34 Svara med citat
Hej!

Jag och min sambo är ute efter en kombi, har kollat på Passat mest för att de ser helt okej ut och reservdelar är någorlunda billigt.

Har hittat en Passat 1.8T från 2003, ser fin ut i karossen, lite smårost i skärmar osv, gått cirka 21000mil och kamrem bytt vid 20000. Full servicehistorik.

Vet att framvagnen kan vara lite sisådär på dem, det kan jag leva med.

Däremot så lyser oljelampan. Har förstått att det är ett ganska vanligt fel att motorn får koksbildning, och det är här jag börjar bli osäker.

Vad tror ni? räcker det med byte av givare, sil, en engine flush och olja+filter? Någon annan som haft samma problem? Vad kan mer vara felet? Hade ni köpt den?

Priset på den ligger runt 14000kr

Ytterst tacksam för svar!

Mvh
Allbäck.
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Ons 12 apr 2017 11:29 Svara med citat
Har en passat 1.8 t från 2002 . hade problem med oljelampan också när vi köpte den för 4 år sen .
Vid första oljebytet börja oljelampan lysa . Det visa sig att den inte tyckte om biltemas oljefilter . Bytte till orginal och då slockna lampan .
Titta vad det sitter för oljefilter på din .
Kollla också hur ofta det har bytes olja i den . .En gång varje år är bra för att undvika koksbildning på dessa .
Vevhusventilationen brukar också sätta igensig på dessa . slangen som kommer upp vid oljefilterhuset brukar va sönder (sprucken) också ifall den aldrig är bytt.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Tor 13 apr 2017 16:49 Svara med citat
Allbäck skrev:

Vad tror ni? räcker det med byte av givare, sil, en engine flush och olja+filter? Någon annan som haft samma problem? Vad kan mer vara felet? Hade ni köpt den?

Priset på den ligger runt 14000kr

Ytterst tacksam för svar!

Mvh
Allbäck.


För 14k hade jag INTE köpt den iaf, inte med tanke på oljelampan som lyser..

Antagligen tät sil, sil finns att köpa på vag för ca150kr.
Kostar många tusenlappar att lämna in och få det gjort.
Rekommenderar att ha en billyft när man ska göra det.

Men de är en hel del jobb med att byta den, släppa ner framvagn, hissa upp motorn ngt, släppa tråget o motorfästen m.m. Och för att inte tala om hur trångt de är att släppa de bakre bultarna i tråget och innanför svänghjulet snett upp sitter de 2 sista till tråget.

Sen bör man köpa de "stora" oljefiltret på VAG och sen byta med lite tätare intervall kanske 1000mil max.

Ska man fixa de så byt sil, dit med en ny.
Dit med allt igen, slå i 4liter olja och sen de stora oljefiltret och en engine flush är nog på sin plats det med.
Sen låter du motorn gå varm på 3000rpm i ca 15-20 min.
Tappar ur oljan och byter filtret igen.
I med nytt filter och olja och nu borde den gå bra Smile

Räcker sällan med att byta oljetrycksgivaren, och de är väldigt sällan oljepumpen.
Inte vid dom där milen. Tjejens förra passat 1.8t var de bytt sil vid 16k mil, vi köpte den vid 22k mil och körde till 27k mil och bytte vid 1000mil olja + filter. Den gick kanon fint i motorn.

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00