Forum - Golf 2 (83-91) - Vill sälja min Golf mk2 Syncro - vilket pris sätter jag??

nordgrens
Golf 2 46737288559 Ort: Stockholm
Tis 18 feb 2014 12:11 Svara med citat
Hej alla!

Är helt ny här på forumet och söker er hjälp.
Vill sälja min Golf mk2 Syncro (fyrhjulsdrift) 1987 men har ingen aning om hur jag bör prissätta denna då jag inte har koll på denna modell överhuvudtaget. Vad jag förstått så är den ganska ovanlig i Sverige idag och jag har själv aldrig träffat någon annan som äger en. Det är en fantastisk bil med goda köregenskaper oavsett väglag. Tar sig fram som en traktor genom snön på vintern - med ett leende på läpparna rullar man förbi andra bilister som kört fast i drivorna. Den är även driftsäker och startar i alla väder och temperaturer. Mycket nöje i liten bil!
Små rostfläckar finns tyvärr. Enbart ytrost dock, inget genomrostat.

Jag köpte bilen den 20 september 2012 ur ett dödsbo. Den avlidne var en äldre herre som ägt bilen sedan tidigt 90-tal och endast kört ett par hundra mil per år fram till dess att han avled 2012. Släktingarna till den avlidne mannen ville inte veta av bilen och gav den som en gåva till en vän som fick sälja bilen i deras ställe.
Den här personen sålde i sin tur Bilen till mig.

OBS! Trots mycket möda fick jag aldrig tag i serviceboken så servicehistoriken är därav mycket begränsad. Detta pga. dödsboet.

Bilen har haft 5 ägare:
-Ägare 1: Bilfirman.
-Ägare 2: Okänd.
-Ägare 3: Den avlidne mannen.
-Ägare 4: Vän till den avlidne mannen som fick säljuppdraget.
-Ägare 5: Jag.

Papper på ägarna finns!

Lite specifikationer;

Golf mk2 Syncro (fyrhjulsdrift) 1.8 CL (89hk)
13050 mil
Svensksåld (1987-06-17)
Manuell växellåda
Färg Grå (metallic?)
Taklucka
Original Clarion Stereo 4 högtalare.
Original instruktionsbok
Avbländningsbar backspegel
Tveksam funktion på stolsvärmen, fungerar oftast inte.
2x 55w halogen extraljus (skyltmonterade)

Till bilen finns 3 hjuluppsättningar:
Nu står den på gråa Revolution LM-fälgar 15" med nya Hankook Icept RS (Dubbfria vinterdäck)

Finns även
4x Original plåtfälg 13" med året runt däck i OK skick
4x Original plåtfälg 13" med slitna sommardäck (ej lagliga)

Mycket fin besiktningshistorik - blanka papper på samtliga besiktningar i min ägo.

Oljeservice gjord av förra ägaren innan köpet gjordes. Även gjort nyligen av mig.


För att återgå till topic, hur prissätter jag denna? Tacksam för alla tips jag kan få Very Happy


Hälsningar Nordgrens
FjonkeeN
Bora 1.6 -99 Ort: Gnosjö
Tis 18 feb 2014 16:03 Svara med citat
Syncros är värda mycket i dagens läge(10k och uppåt). Dock kanske inte lika lätt sålda "/
Trodde att alla syncro hade insprut motor ( runt 95hk någonstans) men tydligen icke Smile
Hade jag haft Cash hade jag lätt köpt den då jag vill testa en syncro nästa vinter Razz

Vw golf mk2 1.6 CL manuell "Stance project"
Vw golf mk2 1.6 CL automat "Static Stance"
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tis 18 feb 2014 18:10 Svara med citat
Är det en svensksåld 87:a så bör det vara en 1,8i (GU/GX) 90hk i den och lär endast finnas 58 registrerade sådana i landet.

Som därmed bör stå rätt bra prismässigt, svårt säga pris då det är köparens marknad, men runt 10-15000:- torde väl inte var helt otänkbart för motsvarande bil.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 19 feb 2014 7:53 Svara med citat
Kanske ännu mera om man är beredd att låta en utlänsk köpare få köra hem den med dom svenska skyltarna kvar på bilen

en annons på http://www.mobile.de/ kan vara ett sätt

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 19 feb 2014 7:54 Svara med citat
Dubbelpost, kan raderas

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
nordgrens
Golf 2 46737288559 Ort: Stockholm
Ons 19 feb 2014 11:50 Svara med citat
FjonkeeN skrev:
Syncros är värda mycket i dagens läge(10k och uppåt). Dock kanske inte lika lätt sålda "/
Trodde att alla syncro hade insprut motor ( runt 95hk någonstans) men tydligen icke Smile
Hade jag haft Cash hade jag lätt köpt den då jag vill testa en syncro nästa vinter Razz


Ja men det var väl någonstans runt 10 k och uppåt jag gissade att det skulle landa på..
Mm det är en rolig bil vintertid med gott om kräm för att det ska yra lite Smile
Klart du ska ha en syncro!? Very Happy



etanol skrev:
Är det en svensksåld 87:a så bör det vara en 1,8i (GU/GX) 90hk i den och lär endast finnas 58 registrerade sådana i landet.

Som därmed bör stå rätt bra prismässigt, svårt säga pris då det är köparens marknad, men runt 10-15000:- torde väl inte var helt otänkbart för motsvarande bil.


Etanol, hur hittar man sådana siffror?? Vore roligt att skriva i annonsen sen med någon slags referens Smile
Så med andra ord kanske man kan prova med kanske 14-15 k till att börja med? Kan kasta upp lite bilder på han inom kort!
nordgrens
Golf 2 46737288559 Ort: Stockholm
Ons 19 feb 2014 11:50 Svara med citat
Oj nu vart det dubbelt också..
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 19 feb 2014 14:53 Svara med citat
Jo tydligen lätt att dubbelposta på detta forum,,, Wink

Än en gång är just Mecas hemsida suverän där dessa registrerade fordon med finns under respektive modell som med verkar stämma.

Skulle med satsa på att börja lite högt för som sagt till rätt köpare kan det ge en del just med att detta är en tämligen ovanlig modell som knappast lär sjunka i värde.
nordgrens
Golf 2 46737288559 Ort: Stockholm
Ons 19 feb 2014 14:57 Svara med citat
Så din bedömning är att man börjar på ja, säg 17-18?
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Ons 19 feb 2014 15:05 Svara med citat
Här skulle nog massor med bilder underlätta

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
nordgrens
Golf 2 46737288559 Ort: Stockholm
Ons 19 feb 2014 15:06 Svara med citat
Petta skrev:
Här skulle nog massor med bilder underlätta


Jobbar på det, kommer upp inom kort ! Smile
nordgrens
Golf 2 46737288559 Ort: Stockholm
Ons 19 feb 2014 15:15 Svara med citat
etanol skrev:
Jo tydligen lätt att dubbelposta på detta forum,,, Wink

Än en gång är just Mecas hemsida suverän där dessa registrerade fordon med finns under respektive modell som med verkar stämma.

Skulle med satsa på att börja lite högt för som sagt till rätt köpare kan det ge en del just med att detta är en tämligen ovanlig modell som knappast lär sjunka i värde.


Och tack så mycket för tipset om Meca, kommer att användas flitigt framöver !! Very Happy
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 19 feb 2014 15:17 Svara med citat
Jo bilder underlättar alltid,,, Thumbs up

Som alltid speciellt med dessa allt mer unika bilar tenderar att stiga allt mer i värde så verkar bara fantasin sätta sina gränser där det funnits modeller som tok fräscha Opel Kadett, Volvo 240 runt 80 talet osv osv som det genom åren begärts 80 000 -100 000:- för,,, Think

Så går det inte prissätta mer udda bilar,,, men visst börja i den prisintervallen och känn av marknaden... Smile
nordgrens
Golf 2 46737288559 Ort: Stockholm
Ons 19 feb 2014 15:25 Svara med citat
Bild

Börjar med denna men ska även ordna lite nya bilder.
nordgrens
Golf 2 46737288559 Ort: Stockholm
Ons 19 feb 2014 15:28 Svara med citat
etanol skrev:
Jo bilder underlättar alltid,,, Thumbs up

Som alltid speciellt med dessa allt mer unika bilar tenderar att stiga allt mer i värde så verkar bara fantasin sätta sina gränser där det funnits modeller som tok fräscha Opel Kadett, Volvo 240 runt 80 talet osv osv som det genom åren begärts 80 000 -100 000:- för,,, Think

Så går det inte prissätta mer udda bilar,,, men visst börja i den prisintervallen och känn av marknaden... Smile


Ja visst är det så, och självklart skulle jag behålla Golfen om jag hade tillräckligt med kunskap och kunde meka själv. Som vanligt handlar det om platsbrist också.

Jag börjar nog där och ser efter lite vad som händer. Det skulle vara roligt att få lämna över till någon som håller den vid gott liv. Smile
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 19 feb 2014 15:30 Svara med citat
Ser riktigt fin ut ju! En förmodligen klart möjligt blivande samlar objekt... Jo förstår det med och skulle annars med kunna vara intressent men sedan var det där med platsbristen.

Så som "a128" nämner så är det allt större sug bland annat i Tyskland där även efterfrågan blir allt större på äldre mer ovanligare modeller, som inte är lika hårt körda många av dessa är.
FjonkeeN
Bora 1.6 -99 Ort: Gnosjö
Ons 19 feb 2014 21:16 Svara med citat
Lite små ovanlig färg också?

Vw golf mk2 1.6 CL manuell "Stance project"
Vw golf mk2 1.6 CL automat "Static Stance"
nordgrens
Golf 2 46737288559 Ort: Stockholm
Tor 20 feb 2014 10:16 Svara med citat
etanol skrev:
Ser riktigt fin ut ju! En förmodligen klart möjligt blivande samlar objekt... Jo förstår det med och skulle annars med kunna vara intressent men sedan var det där med platsbristen.

Så som "a128" nämner så är det allt större sug bland annat i Tyskland där även efterfrågan blir allt större på äldre mer ovanligare modeller, som inte är lika hårt körda många av dessa är.


Aa visst, och finare ska den bli innan försäljning, med lite bumper black och en ordentlig waxning blir den nästan som ny! Smile

Får kolla det där med att annonsera på mobile.de.. är ändå rätt lätt att slänga upp den där med och se lite vad som händer.

FjonkeeN skrev:
Lite små ovanlig färg också?


Jo visst är det så, diamond silver, är riktigt stilig Smile
nordgrens
Golf 2 46737288559 Ort: Stockholm
Tor 20 feb 2014 10:17 Svara med citat
Dubbelpost


Senast ändrad Tor 20 feb 2014 10:18, ändrad totalt 1 gång
nordgrens
Golf 2 46737288559 Ort: Stockholm
Tor 20 feb 2014 10:17 Svara med citat
Dubbelpost
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tor 20 feb 2014 15:14 Svara med citat
På svart plast använder man Concept vista

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
kallecan
Golf 2 1.8 -89 Ort: Nybro
Mån 24 feb 2014 12:35 Svara med citat
Såg en på blocket som låg för 25 gustav vasa och den försvann kvickt, den var väldigt fin och rostfri dock

Kärlek är att ha en alldeles egen liten golf
Droonten
Golf 2 Syncro -87 -91 Ort: Lycksele
Ons 22 nov 2017 20:54 Svara med citat
Hej är helt ny på detta forum men snubblade in här för att jag precis som den som startade denna tråd undrar lite om värde på en golf2 syncro 87a..

sen ser jag på bilden att det är samma som jag äger nu.. helt sjukt men bilen ska alltså bara ha gått 1700 min sedan den blev såld.. för nu står mätaren på 14700

undrar även hur man kollar antal registrerade i sverige?

etanol skrev:
Är det en svensksåld 87:a så bör det vara en 1,8i (GU/GX) 90hk i den och lär endast finnas 58 registrerade sådana i landet.
nordgrens
Golf 2 46737288559 Ort: Stockholm
Ons 22 nov 2017 21:37 Svara med citat
Hej Droonten!

Mkt roligt att höra att min tidigare Golf fortfarande lever vidare hos dig Smile
Också roligt att se en såpass gammal tråd livas upp, minnen kommer tillbaka!

Senast igår skannade jag av blocket efter en äldre Syncro bara för att.. men det
är mer eller mindre lönlöst då jag inte sett en enda Syncro i klass med den jag
hade under de 3 åren som gått efter jag sålde min.

Det skulle vara roligt att höra hur skicket är på bilen idag?

Angående prisbilden så kan jag nog inte bidra med så mkt kunskap.. Ska du sälja? Laughing
Droonten
Golf 2 Syncro -87 -91 Ort: Lycksele
Ons 22 nov 2017 21:58 Svara med citat
När jag köpte den för vad jag förstått nu ett sjukt bra pris och då snackar jag fynd fynd.. så fattade jag inte hur ovanliga dessa är.. bilen hade då tyskstukats med coilovers och sen hade den trasig soppa pump.. så den gick inte när jag köpte.. sedan hitta jag en begad pump för 200 och nu går bilen.. den har fått nya fjäderben runt om.. golf 2 orginal = högre.. Regular Smiley ska sätta styvare fjädrar fram för nu ser den ut som en hotrod..

invändigt så är den helt i nyskick, otroligt fin... tog dock in enorma mängder vatten när det regnade men de är åtgärdat.. va golf klassikern.. dåliga lister vid rutorna samt trasig dörrplast.

du skrev nått om att sätesvärmen inte funkade och så är det än, även elvärme på bakrutan ä paj.. har inte hunnit undersöka har bara haft bilen sedan augusti..

funderar fram å tillbaka på att sälja då jag köpte denna för jag trodde toppen va paj på min a4 men det visade sig va vattenpumpen så nu har jag två bilar å bara en parkeringsplats.. ConfusedBild


Senast ändrad Ons 22 nov 2017 22:30, ändrad totalt 1 gång
Droonten
Golf 2 Syncro -87 -91 Ort: Lycksele
Ons 22 nov 2017 22:17 Svara med citat
Bild
Droonten
Golf 2 Syncro -87 -91 Ort: Lycksele
Tis 28 nov 2017 9:25 Svara med citat
Frågade på transportstyrelsen om dessa bilar och detta är antal golf syncro, Country är aven inräknade som jag förstod det

Bild
pena
Golf 2 1,8 -88 Syncro Ort: Örnsköldsvik
Lör 12 maj 2018 18:17 Svara med citat
Häftigt då sitter man på 1 av 2 Golf 2 Syncro

/Per N