Forum - Golf 7 (13-19) - 17" fälgar?

Inbread
Golf 7 Ort: Göteborg
Tis 05 dec 2017 3:45 Svara med citat
Blev erbjuden 17" fälgar grattis när jag skulle köpa min Golf sport combi, de hade flyttat över dem dem från en annan bil. Problemet är att min bil varken har sportchassi eller förstärkta fjädrar, kommer detta ge mig några problem. Skall jag be och få 16" fälgar istället.
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Tis 05 dec 2017 10:10 Svara med citat
Att din bil varken har sportchassi eller förstärkta fjädrar är snarare en fördel än en nackdel om du väljer 17 tums fälgarna, eftersom det motverkar nackdelarna som 17 tum för med sig.

Fördelen med 17 tum istället för 16 tum är främst utseendet. Om sen det verkligen är snyggare med större fälgar ligger i betraktarens ögon men eftersom alla brukar anse att det är snyggare får vi väl anta att det är en fördel. Sen så får du lite stabilare köregenskaper och lite stötigare/mindre gungig gång.

Om du sen väljer 18 istället för 17 så förstärks alla dessa egenskaper för att inte tala om du hoppar upp till 19 tums fälgar. Att ha både 19 tum, sportchassi och förstärkt fjädring leder nog till en bil som i alla fall jag skulle känna viss tveksamhet till att ha som vardagsbil för risken är att den kommer kännas jobbigt stötig på guppig väg.

Jag hade sagt ja till 17 tums fälgarna. Lite snyggare och lite bättre köregenskaper. Men jag hade tänk mig för innan jag gått vidare till ännu större fälgar, för det beror på vilken slags bil man är ute efter.
Inbread
Golf 7 Ort: Göteborg
Tis 05 dec 2017 10:22 Svara med citat
Tack för snabbt svar, lutar åt att de får sitta kvar.
FRS05
Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte
Tis 05 dec 2017 18:05 Svara med citat
Något att tänka på är driftkostnaderna med 17 fälgar gentemot 16. Däcken till 17 tummarna är mycket dyrare 300-400:- dyrare per däck. Så det är något att tänka på. Rent estetiskt ser det nog snyggare ut med 17. Men allt beror på hur man prioriterar ekonomi/körförmåga/utseende.
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Tis 05 dec 2017 18:14 Svara med citat
FRS05 skrev:
Något att tänka på är driftkostnaderna med 17 fälgar gentemot 16. Däcken till 17 tummarna är mycket dyrare 300-400:- dyrare per däck. Så det är något att tänka på. Rent estetiskt ser det nog snyggare ut med 17. Men allt beror på hur man prioriterar ekonomi/körförmåga/utseende.


Nja, idag skiljer det inte så mkt på däckpriserna.
Originaldäcken som sitter på 17" Bridgestone Turanza kostar bara 977:- och jag tror inte 16" är så mkt billigare.