Forum - Golf 7 (13-19) - Knarrande stötdämpare

Loff
Golf 7 1.6 tdi 4motion Ort: Stockholm
Mån 11 dec 2017 21:56 Svara med citat
Köpte en vw golf 1.6 tdi 4motion där det på förhand var sagt att bromsar och fjäderbenslager fram behövde bytas. Nu när det är gjort kvarstår att knarrande och gnisslande ljud vänster fram. Gissar att det är stötdämparen som är slut? Vilka dämpare håller bra kvalitet, och är det ok att byta bara den vänstra?
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Tis 12 dec 2017 8:29 Svara med citat
Loff skrev:
Köpte en vw golf 1.6 tdi 4motion där det på förhand var sagt att bromsar och fjäderbenslager fram behövde bytas. Nu när det är gjort kvarstår att knarrande och gnisslande ljud vänster fram. Gissar att det är stötdämparen som är slut? Vilka dämpare håller bra kvalitet, och är det ok att byta bara den vänstra?

Hej, man byter alltid stötdämpare på båda sidor!
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tis 12 dec 2017 9:31 Svara med citat
Har fått för mig att Bilstein och Koni gör bra dämpare:
https://www.bildelaronline24.se/vw/golf-vii-5g1-be1/57460/10221/stoetd ampare

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tis 12 dec 2017 16:49 Svara med citat
Min har knarrat som ett piratskepp typ runt om sen ny.
Golffaren
Golf 7 alltrack 1,8 tsi Ort: Lindesberg
Lör 17 mar 2018 19:52 Svara med citat
Har skramlande i framvagnen, har haft in den en gång, dom hade ett fett som dom tillsatte blev tyst tills vintern kom då braka det värre, nu skramlar det till och från!
Får åka in med den igen! Garanti kvar t o m Juni!
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 18 mar 2018 11:35 Svara med citat
Mranderz skrev:
Min har knarrat som ett piratskepp typ runt om sen ny.


stötdämpare i ok skick knarrar ibland, slutkörda dämpare är helt tysta.

Nu finns det nya dämpare som också är tysta, kör man med fönstret öppet brukar man kunna höra när vätskan rör sig i dämparen. På en slutkörd dämpare brukar det knappt höras någonting.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Sön 18 mar 2018 14:52 Svara med citat
Mjo fast du har nog inte upplevt knarrande förrän du suttit i min bil. Jag har ju justerbara dämpare och i sportläget knarrar det inte så mycket men kör jag i komfortläget reagerar alla i bilen på knarrandet. Jag har vant mig. Tror inte det har med stötdämparna att göra utan bussningar. Bilen har gått snart 10.000 mil så jag antar att det inte kommer "slita" in sig och bli bättre med åldern.