Forum - Volkswagen Polo - Hjälp polo 1.4 2001 rycker

Uggelito
Kör: Polo 3 1.4 2001 Ort: Stockholm Medlem: 30 augusti 2017
Ons 30 aug 2017 23:40 Svara med citat
Hej
Har en polo 2001års modell
Motorn är 1.4

idag så tändes check engine lampan och oljelampan.
på tomgång går bilen ojämn och på lite gaspådrag så går den hoppande och inte över 3000varv ?
jag stängde av bilen lite stund och då försvann oljelampan och check engine lampan kvar,
startade bilen och körde den lite stund inge fel såg jag, bilen går felfritt men efter liten stund när motorn är varm igen
så blir de samma nån som har haft liknade fel? alla hjälp uppskattas

jag får uppfattning av tändstift ? tändspole ? luftmassemätarec? oljefiltret som spökar?

FÖRSLAG?
Uggelito
Kör: Polo 3 1.4 2001 Ort: Stockholm Medlem: 30 augusti 2017
Fre 01 sep 2017 16:02 Svara med citat
Ingen som orkar svara? för omöjligt att jag har vart om de själv ?
Shamaninan
Kör: Polo 3 1.6I -98 Ort: Linköping Medlem: 13 december 2017
Lör 06 jan 2018 2:31 Svara med citat
Hej, hoppas du fått ordning på bilen. Jag har problem samma förutom check engine. Men det ska åtgärdas då det var fel på den nya när verkstaden bytte. Kolla Oljetrycksgivaren. Jag kan hinna upp till iaf 40 km/h innan oljelampan larma. Bromsar jag så kan den släckas men tänds ganska fort igen. Kostnaden i vettig verkstad för att byta och betala arbetet kostade för mig strax under 400 kr plus moms. Nu vet jag att jag fick förmånligt. Men hittade en annan verkstad också som kanske i värsta fall hade kostat 200 kr mer inkl. moms.

Annars kan det vara oljefiltret. Frågan där är när det är bytt med oljebyte och allt och hur många mil du kört sen senaste. Jag fick bara betala oljefiltret då jag tyvärr haft väldiga problem med oljeläckage så oljan är hur fin som helst. Helt som ny, men kan ju bero på att den max är 3 dagar gammal när filtret byttes idag. Har du tillgång till lift och något den olja som rinner ut kan rinna i (Inte mycket olja som rinner), så är det bara filterkostnaden. För borde gå att hitta hur, men jag såg när de bytte i morse och gick väldigt snabbt, lätt och smidigt.

Värsta som det skulle kunna vara och dyraste om det beror på oljan som lampan lyser är om det är lågt oljetryck, då det isf indikerar att oljepumpen är dålig, och det kan bli dyrt att köra med har jag fått höra.

Bilen läcker inte olja? Första gången min började lysa var det för att all olja runnit ut och var ventilkåpspackningen. Från tisdagen 12/12 tills min oljetrycksgivare sprack så fick jag fylla på 2 liter olja och det är mycket, men i sammanhanget hur mycket som rann ut efter att givare sprack så är 2 liter väldigt lite kan jag lova.

Tändstiften har jag svårt att tro har med detta att göra. Jag fick byta tändstift men är det tändstiften så är den svårstartad men var aldrig med om att någon lampa lös. Däremot kan det vara för att det läcker olja och det kommer på tändstiften isf. Men enklast att kolla det isf är att skruva loss tändstiften och kolla på dem hur de ser ut. Är din lik min -98 polo 1.6 som risken är stor för så kommer du inte åt tändstiften utan att skruva loss förgasaren. Men de skruvar du isf ska skruva på är numrerade så du får av och på den utan större problem.

Men förhoppningsvis har allt löst sig då det är ett tag sen du skrev, men annars har du lite tips.