Forum - Volkswagen Polo - Bakdörr går ej öppna (Polo mk4)

Sleepingbear
Kör: Polo 4 03 Ort: Trollhättan Medlem: 16 mars 2018
Fre 16 mar 2018 15:19 Svara med citat
Har ett stort problem då bilen ej gick igenom besiktning pga. att vänster bakdörr ej gick att öppna..

Det som händer är att det går bra att både rycka i handtaget ut/invändigt och det rör sig som det ska. Pluppen som indikerar att dörren är låst rör sig även upp men åker ner igen när man släpper handtaget ut/invändigt.

Lyckades med mycket våld att få loss innerdörren och skruva loss plåten i dörren med, ser där att det rör på sig som det ska och vajrar sitter på plats. Försökt att peta och själv få av "haspen" som håller dörren låst utan framgång.

barnlåset var på, men lyckades vrida till andra läget...om det nu gör någon skillnad.

Har följt dessa guider på youtube utan framgång.

Vad jag har känt, så var inte problemet att armen ej gick tillbaka.

Tog några kort på hur det ser ut och tänkte infogat, men har en skräpmobil från jobbet som min dator inte vill hitta så hoppas någon har något tips på hur/om detta går att lösa.
bengtved
Kör: Golf 4 1,6-99 Ort: Robertsfors Medlem: 30 september 2010
Lör 17 mar 2018 10:15 Svara med citat
Oj Oj Kopierat ett inlägg som jag har skrivit förut Golf 00 säkert samma typ av lås på din
Det klart värsta felet som varit på min 00 Bakdörren gick i baklås fick upp den några gånger men ignorerade problemet tills en dag då jag inte fick upp den hur jag än bankade och slog, var tvungen
att ta bort inredningen på bakdörren och mejsla bort låskistan, beställde en ny från Tyskland.
Mitt råd Byt direkt låskistan när den krånglar Om man nu får upp den.
Sleepingbear
Kör: Polo 4 03 Ort: Trollhättan Medlem: 16 mars 2018
Lör 17 mar 2018 12:11 Svara med citat
bengtved skrev:
Oj Oj Kopierat ett inlägg som jag har skrivit förut Golf 00 säkert samma typ av lås på din
Det klart värsta felet som varit på min 00 Bakdörren gick i baklås fick upp den några gånger men ignorerade problemet tills en dag då jag inte fick upp den hur jag än bankade och slog, var tvungen
att ta bort inredningen på bakdörren och mejsla bort låskistan, beställde en ny från Tyskland.
Mitt råd Byt direkt låskistan när den krånglar Om man nu får upp den.

Ajdå, det jag var rädd för...

När du skriver mejsla bort..mer eller mindre slå bort då gissar jag, med tanke på att den sitter skruvad från kortsidan bak på dörren.
bengtved
Kör: Golf 4 1,6-99 Ort: Robertsfors Medlem: 30 september 2010
Lör 17 mar 2018 14:56 Svara med citat
Ja Ganska lätt att byta när dörren är öppen. Fick ligga i baksätet och slå med huggmejseln Sträckte mej i axeln kände av det i två år. Använd luftdriven huggmejsel.