Forum - Volkswagen Polo - Motorlampan lyser

stergiosa
Kör: Polo 5 1.6 tdi Ort: Östhammar Medlem: 17 mars 2018
Lör 17 mar 2018 20:17 Svara med citat
Hej,

Motorlampan på min polo tdi 6r började lysa idag. Har läst runt lite en liknande tråd både här i forumet och på annat håll. Bilen går som vanligt, alltså det märks ingen skillnad i hur den reagerar när man gasar på. Även tomgången är som vanligt och motorn går som en klocka. Läste instruktionsboken och det står att det har något med avgaserna att göra. Det är söndag idag och bilen skall in på service på torsdag. Tänkte höra om det är ok att köra med bilen som vanligt tills dess och om det är någon som är duktig och kan komma med några tips.

Bilen är en 1.6 TDI årsmodell 2011.

Tacksam för svar!!
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 18 mar 2018 11:42 Svara med citat
stergiosa skrev:
Hej,

Motorlampan på min polo tdi 6r började lysa idag. Har läst runt lite en liknande tråd både här i forumet och på annat håll. Bilen går som vanligt, alltså det märks ingen skillnad i hur den reagerar när man gasar på. Även tomgången är som vanligt och motorn går som en klocka. Läste instruktionsboken och det står att det har något med avgaserna att göra. Det är söndag idag och bilen skall in på service på torsdag. Tänkte höra om det är ok att köra med bilen som vanligt tills dess och om det är någon som är duktig och kan komma med några tips.

Bilen är en 1.6 TDI årsmodell 2011.

Tacksam för svar!!

Om det är ok att köra mer än till närmaste verkstad beror lite på vad du fått felkod på. Det kan vara någon riktig skitsak som hänt enstaka gång, det kan vara någonting som ger dyra följdskador på andra komponenter.

Skulle försöka få felkoder kollat under måndagen, kanske hos de som ska göra servicen kan göra en snabb koll och utvärdering huruvida det är ok att köra till service.

Nästa punkt är ju givetvis hur långt och länge du tänkt köra, ska du ta en tripp ner till Milano med start måndag och sedan tillbaka och lämna bilen på service eller är det några enstaka turer på fåtal kilometrar?
stergiosa
Sön 18 mar 2018 11:46 Svara med citat
Hej och tack för ditt svar. Bilen ska in om 4 dagar för service. Kanske kommer att köra max 30 mil till dess. Den går som sagt som vanligt. Ska kolla felkoder på tisdag.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Tis 20 mar 2018 16:49 Svara med citat
Oftast brukar de vara så här :

motorlampan lyser men bilen går bra - ingen fara och åka vidare.
Motorlampan lyser och bilen går dåligt/orkeslös osv - bärga bilen till verkstad för att inte orsaka onödiga följdskador.

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
stergiosa
Lör 24 mar 2018 7:34 Svara med citat
Hej Igen, hade bilen på service och mekanikern läste av felkoden. P011300 Luftmassemätare!! Han pratade med en VW mekaniker och han sa att det även kan vara MAP Sensorn då det sitter temperaturmavkännare på båda. Ringde en VW verkstad och de sa att de måste felsöka bilen för att se då de inte kan berätta vad felkod
P011300 är. Känner att de bara är intresserade av pengar istället för att hjälpa sina kunder. Han påpekade att de har andra koder som de använder sig av vilket jag tycker är konstigt.

Bilen går hur bra som helst och lampan har inte börjat lysa sen jag fick tillbaka bilen från service i torsdags. Min fråga är följande:

Jag har nu beställt en MAP sensor och tänkte fråga någon vänlig själ här inne om denne vet vart den sensorn sitter?? Helst med bild i så fall om någon har likadan POLO TDI 6R??

Luftmassemätaren vet jag vart den sitter men inte MAP sensorn!!

Tack på förhand
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Sön 25 mar 2018 12:16 Svara med citat
Ja bara för att du har en felkod på denna så betyder de inte att de är just den komponenten som de är fel på.

De kan vara kabelbrott, de kan vara fel på en annan komponent som har med denna felkod att göra osv..
Därför de behöver felsöka och kunna köra de kontroll program osv som finns i datorn på just den felkoden som finns i bilen.
För att ex. mäta upp komponenter och utesluta vad de som är fel på just din bil..

Din Polo kan ha samma felkod som en annan Polo med samma motor, men de kan vara helt olika fel.

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00