Forum - Golf 3 (92-99) - Vad är felet?

Liza
Kör: Polo 3 1,6 Ort: Karlstad Medlem: 22 mars 2018
Tor 22 mar 2018 22:09 Svara med citat
Hej!
Har en Golf 3 -98
I lördags tappade hon kraft totalt för att sedan stanna.
Startade inte efter det
Har bytt rotor och fördelarlock
Bilen går som en påse nötter! Går inte på alla cylindrar!

Den som tittat på bilen nu (och även bytt delarna) säger att det är generatorremmen som måste bytas

Kan det vara så? Eller något annat?
Känner att jag inte vill slänga ut pengar på något om jag inte säkert vet vad felet är.

Tacksam för svar!
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Lör 24 mar 2018 12:34 Svara med citat
Han som bytte fördelarlocket kan kolla upp så att locket sitter rätt och att alla tändkablar sitter rätt.
Började felet direkt efter bytet?
Liza
Kör: Polo 3 1,6 Ort: Karlstad Medlem: 22 mars 2018
Mån 26 mar 2018 21:16 Svara med citat
Jon@s skrev:
Han som bytte fördelarlocket kan kolla upp så att locket sitter rätt och att alla tändkablar sitter rätt.
Började felet direkt efter bytet?

Bilen tappade kraft och stannade, gick inte att starta efter det.
Fördelarlock och rotor byttes.
Bilen har startat efter lite trixande, men gått som en påse nötter.... och stannat nästan direkt.

Nu har jag lämnat in bilen på verkstan och han där säger att det är bränslepumpen....
Jag blir bara mer gråhårig....
Får inte ihop sambandet, bränslepump, remmar och fördelare! Någon som kan förklara?
Andreas H
Kör: Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro Medlem: 14 september 2014
Tis 27 mar 2018 11:03 Svara med citat
Liza skrev:
Får inte ihop sambandet, bränslepump, remmar och fördelare! Någon som kan förklara?

Fördelaren byter man i felsökningssyfte då dessa slits, det är inget fel att byta oavsett.

Remmen driver både vattenpump, generator och styrservo, antingen fungerar den eller så gör den det inte.
Ser den sliten ut byter man den eftersom den inte kostar mycket och bilen blir okörbar om den går av.

Det kan även vara reläet som ger ström till bränslepumpen, det är vanligt att det pajar.
Ett nytt relä kostar inte mycket men det går att löda om det gamla så det fungerar i flera år till.