Forum - Volkswagen Polo - VW kan/(vill?) inte längre reparera äldre bilar??

Bananen
Kör: Polo 3 1.4 16V -97 Ort: Stockholm Medlem: 24 november 2013
Tor 19 apr 2018 20:27 Svara med citat
Har fått ett oväntat problem på halsen... hittar ingen original VW verkstad som kan koppla upp sig med VAG-com till min Polo -97:a....

Shocked

Allt började med ojämn tomgång efter ett vinteruppehåll med lite körning och parkering utomhus (och säkert sviktande batteri). Tomgången växlar mellan ca 1500 och 2700 rpm en gång i sekunden hela tiden oavsett motortemp.... känns som en ”limp-home” mode i motor-ECU’n pga ngn trasig sensor/aktuator då bilen startar klockrent och går bra i övrigt.

Bytte då spjällhuset själv och åkte till VW för att få eventuella felkoder släckta och spjällhuset grundinställt. (Och då även se om några felkoder kvarstod efter det)

Besökte två av VW’s egna verkstäder som båda försökte koppla upp sig med VAG-com men som inte fick någon kontakt med bilen och när de söker i listan över bilmodeller som stöds så finns inte 6N1 med överhuvudtaget! En Passat-97:a var den enda äldre än typ årsmodell 2000 som fanns! Har VW rensat ut diagnos-stöd för äldre bilar än 20år??? För att spara plats på hårddiskarna?? Har de slängt alla donglar som fortfarande kan prata K-lina och inte bara CAN eller vad ÄR det som är problemet??? -Verkar inte rimligt något av det!

-Vad ska jag göra??

Jag kan ju inte skrota bilen för att det inte längre går att nolla felkoder....

Bilen har nu körförbud pga att jag inte kan visa avgasvärden på tomgång och är välskött och i princip rostfri undertill och borde ha MÅNGA mil kvar,...
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Tor 19 apr 2018 21:43 Svara med citat
Har du testat med tex. mekonomen? dom borde ha utrustning för det.
Och ja, V.A.G slutar med delar m.m. till äldre bilar efter hand, en polare jobbade på bilmetro förut och då tömde dom lagret på nya reservdelar till äldre bilar, allt slängdes i en container Sad bara för att få plats med delar till nya bilar.