Forum - Golf 2 (83-91) - P-bromsen suger

debilabilen
Kör: Golf 2 CL 1,6D 1984 Ort: Sigtuna Medlem: 29 mars 2014
Lör 02 jun 2018 10:59 Svara med citat
Har en Golf D 84:a med trummor bak. Fått nedslag på besiktning.
Har släppt justeringen vid spaken helt..och sedan bromsat utav bara den o tryckt svinhårt på pedalen flera gånger för att spänna självjusteringen.

O så prövar jag o spänna wire vid vid spaken o lik förbannat så tar inte P-bromsen så mycket som jag vill.

Har en Golf1 också och den tvärstoppar ju bakhjulen bara man tittar på handbromsen. En jäkla skillnad.

Om man drar skithårt i handbromsen under körning så saktar bilen in men inte ens i närheten av att stoppa bakhjulen ens på grusväg. Den klarar nog inte 10% lutning som lagen säger...

Kan man tvångsspänna självjusteringen lite?.. sitter ju en kil så det verkar ju svårt ? Kommer man åt från bulthålet?

Är det till att byta backarna eller ? Det borde inte behövas. De såg ju helt OK ut har jag för mig ?
Vad mer kan jag testa innan jag byter backarna ?
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Lör 02 jun 2018 13:49 Svara med citat
Det är inte helt ovanligt att hjulcylindern läcker olja som trycker isär bromsbackarna om den är gammal och sliten, då blir det olja på bromsbackarna = kass bromsverkan.
Det enda är att ta av bromstrumman för att få veta.
Sen kan du kolla att du har full rörlighet i bromswiren, jag har fått lov att byta sådana som har rostat ihop.