Forum - Golf 2 (83-91) - Eftermontera servostyrning från en mk3?

Andreas H
Kör: Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro Medlem: 14 september 2014
Lör 09 jun 2018 15:12 Svara med citat
Min mk2:a saknar som de flesta andra servostyrning och begagnade finns ju inte att få tag på, mk3 däremot fick ju servo som standard 1994 om jag minns rätt så det finns ju hur många som helst att plocka delar från.

Jag har googlat och läst en del på engelska forum och det verkar som att styrväxeln passar rakt på men att man måste ta styrstagen från en mk2 eftersom mk3 har längre länkarmar.

Det enda problemet som uppstår verkar vara remdrivningen då mk3 har en platt multiribbrem till generatorn och vattenpumpen vilket gör att kilremmen till servot hamnar längre ut. Detta borde isåfall gå att lösa enkelt genom att använda muttrar som distanser mellan remskivorna så att den kommer ut en bit från vevaxeln?

Samtidigt säger folk emot varandra: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3750524-Mk3-power-steering-p ump-on-mk2 -inlägg #8.

Är det någon här som har gjort detta och kan reda ut vilka delar som behövs?
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 10 jun 2018 0:21 Svara med citat
Andreas H skrev:
Min mk2:a saknar som de flesta andra servostyrning och begagnade finns ju inte att få tag på, mk3 däremot fick ju servo som standard 1994 om jag minns rätt så det finns ju hur många som helst att plocka delar från.

Jag har googlat och läst en del på engelska forum och det verkar som att styrväxeln passar rakt på men att man måste ta styrstagen från en mk2 eftersom mk3 har längre länkarmar.

Det enda problemet som uppstår verkar vara remdrivningen då mk3 har en platt multiribbrem till generatorn och vattenpumpen vilket gör att kilremmen till servot hamnar längre ut. Detta borde isåfall gå att lösa enkelt genom att använda muttrar som distanser mellan remskivorna så att den kommer ut en bit från vevaxeln?

Samtidigt säger folk emot varandra: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3750524-Mk3-power-steering-p ump-on-mk2 -inlägg #8.

Flertalet mk2 av senare årsmodell, 90-91 av gl hade servostyrning....

Inte så svårt att få tag på, eller köpa från amerikat där det var typ standard.

Men styrväxeln är nog i princip likadan, styrändar till servo och mk3 finns flera olika beroende på modell. Men från en 1.6 eller 1.8 utan pluschassi så är det nog snarlikt.

Det finns lite passater -88 och 89 typ som alltid har servo, där bör du kunna plocka remskivor, fästen etc mot motorn. -90 eller -91 kom det nog multirem
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 10 jun 2018 0:27 Svara med citat
Andreas H skrev:

Men styrväxeln är nog i princip likadan, styrändar till servo och mk3 finns flera olika beroende på modell. Men från en 1.6 eller 1.8 utan pluschassi så är det nog snarlikt.

Det finns lite passater -88 och 89 typ som alltid har servo, där bör du kunna plocka remskivor, fästen etc mot motorn. -90 eller -91 kom det nog multirem
Andreas H
Kör: Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro Medlem: 14 september 2014
Sön 10 jun 2018 9:09 Svara med citat
r o l l e skrev:

Tanken var att jag skulle plocka grejerna från min svärfars reservdelsgolfar eller min egna mk3:a om den inte går att besikta i framtiden.
Annars brukar jag handla från delplockens skrot här i Örebro och visst kan jag hålla utkik efter Passater och även delar från Audi 80 lär ju passa.

Jag kollade upp nya servopumpar nu och såg att det är exakt samma pump till mk2 och mk3, det betyder att det antingen är remskivan eller fästet som skiljer.

Pumpar till mk2: https://www.bildelaronline24.se/vw/golf-ii-19e-1g1/1651/13258/hydrauli kspump-stysrsystem
Mk3: https://www.bildelaronline24.se/vw/golf-iii-1h1/1872/13258/hydrauliksp ump-stysrsystem