Forum - Golf 5 (04-08) - Lite hjälp växellåda golf 2008 1.6 multifuel

Sigge2017
Kör: Golf 5 1.6 08 Ort: Nykvarn Medlem: 17 juni 2018
Sön 17 jun 2018 22:08 Svara med citat
Hej, har införskaffat mig en golf 1.6 multifuel.
Nybytt växellåda och koppling och allt i kanon fint skick.
Idag tog jag den på första långa turen och efter ca 7 mil så hoppar 5an ur. Jag lägger i den igen och allt lugnt. Sen händer det igen och igen.
Jag får köra på 4an resten av tiden hem. När jag kol hem så märker jag det är lite skrapande ljud på ettan och tvåan när jag krypkör samt lite trögt att få i backen.

Väl hemma så kontaktar jag förra ägaren och han säger växellådan byttes bara för ett litet tag sedan och jag testkörde ju den och har kört kortare sträckor med den senaste tiden och inga problem. Förra ägaren sa det kanske va lite olja i lådan så jag kunde kolla det.
Han pratade med killen som bytte lådan som sa det vart problem att få växelföraren på plats.
Så han trodde det bara va nåt som behövde justeras eller sättas fast/regleras/justeras. Han sa han kunde står för justeringen.

Får ringa en verkstad imorgon och be dem kolla på allt.
Nån som har nåt annat tips eller kan lådan ha rasat?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi DSG7 -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 17 jun 2018 22:42 Svara med citat
Sigge2017 skrev:
Hej, har införskaffat mig en golf 1.6 multifuel.
Nybytt växellåda och koppling och allt i kanon fint skick.
Idag tog jag den på första långa turen och efter ca 7 mil så hoppar 5an ur. Jag lägger i den igen och allt lugnt. Sen händer det igen och igen.
Jag får köra på 4an resten av tiden hem. När jag kol hem så märker jag det är lite skrapande ljud på ettan och tvåan när jag krypkör samt lite trögt att få i backen.

Väl hemma så kontaktar jag förra ägaren och han säger växellådan byttes bara för ett litet tag sedan och jag testkörde ju den och har kört kortare sträckor med den senaste tiden och inga problem. Förra ägaren sa det kanske va lite olja i lådan så jag kunde kolla det.
Han pratade med killen som bytte lådan som sa det vart problem att få växelföraren på plats.
Så han trodde det bara va nåt som behövde justeras eller sättas fast/regleras/justeras. Han sa han kunde står för justeringen.

Får ringa en verkstad imorgon och be dem kolla på allt.
Nån som har nåt annat tips eller kan lådan ha rasat?

Låter som en justering, kör inte innan det är gjort.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.