Forum - Golf 6 (09-13) - Högt varv på tomgång vid kallstart och bluddrig motor

MariaK
Golf 6 122 TSI Ort: Motala
Sön 10 jun 2018 16:20 Svara med citat
Som rubriken säger så har min golf VI fått fnatt vid start.
När jag kallstartar den stannar tomgången på ca 2200 varv (var ca 800 innan den började krångla) och motorn låter konstigt. Det har bara hänt då och då så jag har trott att det beror på värmeböljan då det framför allt hänt när den stått i solen på jobbet hela dagen. Nu har den börjat även på morgonen och igår lät motorn bluddrigt, som om den antingen inte fick nog med bensin eller som om den kvävdes (Samma sak??) När bilen fått rulla ut från parkeringen, ibland med knappt någon gas försvinner ljudet och motorn går ner i normalt varv igen.
Inga varningslampor tänds.

Vad kan det vara för fel och vad kan det komma att kosta mig? Jag kan inte fixa med bilen själv.
Magoo_c4
Golf 6 TDI BMT - 13 Ort: Kristianstad
Mån 11 jun 2018 13:29 Svara med citat
MariaK skrev:
Som rubriken säger så har min golf VI fått fnatt vid start.
När jag kallstartar den stannar tomgången på ca 2200 varv (var ca 800 innan den började krångla) och motorn låter konstigt. Det har bara hänt då och då så jag har trott att det beror på värmeböljan då det framför allt hänt när den stått i solen på jobbet hela dagen. Nu har den börjat även på morgonen och igår lät motorn bluddrigt, som om den antingen inte fick nog med bensin eller som om den kvävdes (Samma sak??) När bilen fått rulla ut från parkeringen, ibland med knappt någon gas försvinner ljudet och motorn går ner i normalt varv igen.
Inga varningslampor tänds.

Vad kan det vara för fel och vad kan det komma att kosta mig? Jag kan inte fixa med bilen själv.


Kan ju vara vadsomhelst... går den som den ska när den är varm? vid varmstart?
kan ju vara som så att det är nån tempsensor som fått fnatt. Enklast är att läsa ut med vcds om det är nåt fel (alla syns inte som varningslampor)
MariaK
Golf 6 122 TSI Ort: Motala
Ons 13 jun 2018 18:23 Svara med citat
När den är varm hör/märker jag ingen skillnad.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 13 jun 2018 20:46 Svara med citat
MIn är likadan, om motorn är "midsommaljummen vid kallstart så beter den sig så, den spottar ut oförbränt bränsle för att värma upp katten, man kan direkt efter en start stänga av den och starta den igen för att slippa fenomenet

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
MariaK
Golf 6 122 TSI Ort: Motala
Tor 21 jun 2018 18:48 Svara med citat
a128 skrev:
MIn är likadan, om motorn är "midsommaljummen vid kallstart så beter den sig så, den spottar ut oförbränt bränsle för att värma upp katten, man kan direkt efter en start stänga av den och starta den igen för att slippa fenomenet


Jag testade och det funkade. Har bokat tid hos bilmeken för säkerhets skull för att se om den visar någon felkod.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 22 jun 2018 11:16 Svara med citat
Elller köp en felkokdsläsare:
https://www.ebay.com/itm/182698795997 för vag-bilar (postmord lägger på moms + 75:-)
https://www.kds-online.com/Shop6a/catalog/product_info.php/diamex-dx65 -handheld-p-2345 uninveral OBD2

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera